تاریخ انتشار : شنبه 17 دی 1401 - 6:00
کد خبر : 7326

هفته پرکار مخبر؛ طرح‌هایی که اگر به سرانجام برسد، برای دولت کافیست

هفته پرکار مخبر؛ طرح‌هایی که اگر به سرانجام برسد، برای دولت کافیست
معاون اول رئیس جمهور روزهای پرکاری را در هفته دوم دی ماه داشت که برآیند آن تصویب طرح‌هایی مهمی چون ۱۶ طرح ویژه در صنعت نفت و گاز، توسعه ترانزیت شمال - جنوب، احداث قطار حومه‌ای در مشهد و اصفهان و توسعه میدان نفتی شادگان و تصویبه ۴۸ طرح پیشران اقتصادی بود.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، علاوه بر برنامه ها و اقدامات متداول دولت در هفته‌ای که گذشت، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز به عنوان فرمانده تیم اقتصادی دولت برنامه‌های متنوعی برای رفع مشکلات اقتصادی در دستور کار داشت.

پیگیری اجرای ۴۸ طرح بزرگ پیشران اقتصاد ملی

هفتمین جلسه بررسی وضعیت پروژه های پیشران اقتصاد ملی از مهمترین جلسات این هفته در دولت بود که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و در آن بر رفع موانع و مشکلات اجرای ۴۸ طرح بزرگ پیشران اقتصاد ملی و تکمیل بهنگام آنها طبق برنامه تاکید شد.

در این جلسه گزارش دوره ۱۱ ماه عملیات اجرایی گروه پیشرانان پیشرفت ایران ارایه و اعلام شد که ۴۸ پروژه تعریف شده در قالب پیشرانان پیشرفت ایران در این مدت علاوه بر انجام طرح های مطالعاتی و تامین منابع مالی و سرمایه گذاری، با پیگیری و نظارت های تیم اقتصادی دولت سیزدهم تنها در سه ماه گذشته به میانگین پیشرفت ۴٫۷۸ درصدی رسیده اند.

طبق این گزارش گروه فلزی- معدنی در سه ماهه گذشته از ۱۲ درصد به ۲۲ درصد و گروه پتروشیمی نیز در سه ماه گذشته از ۲٫۱ درصد به نزدیک ۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند که در ادامه عملیات اجرایی سرعت بیشتری خواهد گرفت.

در این جلسه پیشنهاداتی برای افزایش میزان پروژه ها ارائه شد که در نهایت مقرر شد پیشنهادات مذکور در کمیته ای با حضور دستیار اقتصادی رئیس جمهور بررسی شده و در صورت مناسب بودن همه شرایط اجرایی برای تصمیم گیری در جلسات بعدی ارایه گردد.

«گروه پیشرانان پیشرفت ایران» با حمایت دولت سیزدهم از بهمن ماه سال۱۴۰۰ عملیات اجرایی ۴۸ پروژه با ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را آغاز کرده است.

اختصاص ۴.۵ میلیارد یور برای توسعه حمل و نقل عمومی

جلسه دیگر مخبر در این هفته به طرح های اولویت دار برای توسعه حمل و نقل عمومی و کمک به کاهش آلودگی هوا اختصاص داشت که این روزها به دغدغه اصلی ساکنان پایتخت و کلانشهرها تبدیل شده است؛ در این جلسه مقرر شد از محل صرفه جویی در مصرف سوخت مبلغ ۴ میلیارد دلار برای تامین ۳۴۶ هزار وسایل حمل و نقل جدید و بهینه برای کاهش آلودگی هوا از جمله اتوبوس، مینی بوس، تاکسی و موتورسیکلت های برقی و یا پایه گازسوز هزینه شود.

همچنین مقرر شد تا براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، ۵۰۰ میلیون یورو جهت اجرای طرح جایگزینی اتوبوس های جدید با اتوبوس های فرسوده تخصیص یافته و این طرح هرچه زودتر عملیاتی شود.

معاون اول رئیس جمهور نیز با اشاره به گزارش های ارائه شده در خصوص میزان آلایندگی موتورسیکلت ها، بر لزوم استفاده از وسایل حمل و نقل برقی به ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور تأکید کرد.

شورای اقتصاد و تصویب راه اندازی قطارهای حومه‌ای در اصفهان و مشهد و توسعه میدان نفتی شادگان

این هفته جلسه شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل جلسه داد که دو مصوبه مهم داشت: نخست انتشار اوراق مالی اسلامی برای تأمین مالی اجرای دو طرح «احداث قطار حومه ای کلانشهر اصفهان به شهر جدید بهارستان» و «احداث قطار حومه ای کلانشهر مشهد به شهر گلبهار و چناران» و همچنین سرمایه گذاری در طرح توسعه، بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره برداری میدان نفتی شادگان با دومیلیارد دلار سرمایه گذاری داخلی و خارجی.

سرمایه گذاری در طرح توسعه، بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره برداری میدان نفتی شادگان با ۲میلیارد دلار سرمایه گذاری داخلی و خارجی از درخواست های وزارت نفت در این نشست بود که شورای اقتصاد با آن موافقت کرد. در این جلسه وزارت نفت جزئیات برنامه ریزی خود برای آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان نفتی آزادگان که تفاهم نامه سرمایه گذاری مشترک آن به مبلغ ۷ میلیارد دلار پیش از این امضا شده بود، تشریح کرد.

انتشار اوراق مالی اسلامی برای تأمین مالی اجرای دو طرح «احداث قطار حومه ای کلانشهر اصفهان به شهر جدید بهارستان» و «احداث قطار حومه ای کلانشهر مشهد به شهر گلبهار و چناران» نیز از درخواست های مطرح شده توسط وزارت راه و شهرسازی در این جلسه بود که پس از بحث و بررسی در خصوص مشخصات مالی و اقتصادی طرح ها، اعضای شورای اقتصاد با آن موافقت کردند.

اجرای کریدور ترانزیتی شمال–جنوب سرعت می گیرد/ تصویب ۱۶ طرح ویژه برای توسعه زنجیره ارزش نفت وگاز

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز این هفته به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل جلسه داد و تصمیمات لازم برای جهش در اجرای کریدور ترانزیتی شمال-جنوب و توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز اتخاذ شد.

در این جلسه بر این اساس طرح «جهش کریدور ترانزیتی شمال» جنوب شامل ۶ اقدام و پروژه زیرساختی توسط وزارت راه و شهرسازی و طرح «توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز» شامل ۱۶ پروژه کلان توسط وزارت نفت، ارائه و تصویب شد.

طرح «جهش کریدور ترانزیتی شمال جنوب» با توجه به اهمیت توسعه ترانزیت ریلی کشور به عنوان یکی از محورهای راهبردی در ایجاد تجارت پایدار و مقاوم سازی اقتصاد تصویب شد و ذیل ماده ۱۲ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به مفهوم «توسعه پیوندهای راهبردی و وابستگی متقابل تجاری با کشورهای منطقه» قرار می‌گیرد. احداث و تکمیل ۵ پروژه زیرساختی در کریدور شمال جنوب و یکپارچه سازی مدیریت ترانزیت و افزایش بهره وری، ۲ محور اصلی این طرح است.

همچنین طرح «توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز» با توجه به اهمیت توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز به عنوان یکی از محورهای راهبردی در ایجاد امنیت انرژی و مقاوم سازی اقتصاد تصویب شد و ذیل مواد ۱۳ و ۱۵ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به مفهوم «کاهش خام فروشی و افزایش و پایدارسازی درآمدهای زنجیره نفت و گاز» قرار می‌گیرد.ارتقاء و بهینه سازی ۷ پالایشگاه، احداث ۳ پتروپالایشگاه، اجرای ۲ طرح تامین خوراک پتروشیمی و احداث ۴ واحد بزرگ پتروشیمی در تکمیل زنجیره ارزش بالادستی، ۴ محور اصلی این طرح است.

برنامه ریزی برای تحقق درآمد ۱۰ میلیارد دلاری از صنعت مس

برگزاری جلسه‌ای با موضوع بررسی راهکارهای پیشرفت و تحول صنعت مس یکی از جلسات اقتصادی مخبر بود؛ در این جلسه معاون اول رییس جمهور از مدیران شرکت ملی صنایع مس ایران خواست ظرف یک ماه آینده برنامه ای جامع و مدون برای ایجاد تحول در صنعت مس کشور و همچنین جلب مشارکت مردمی طراحی و آن را ارائه کنند.

در این جلسه که وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیئت عامل صندوق توسعه ملی نیز حضور داشتند، رییس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گزارشی از برنامه ریزی انجام شده برای دستیابی به تولید یک میلیون تن کاتد مس ارائه کردند و به تشریح اهداف این برنامه پرداختند.

براساس این گزارش شرکت ملی صنایع مس ایران قرار است با سرمایه گذاری لازم، طرح تولید یک میلیون تن کاتد مس را با هدف افزایش تولید، افزایش درآمد زایی و توسعه اشتغال اجرایی کند که با تحقق این برنامه جایگاه ایران در تولید و اکتشاف صعود قابل توجهی خواهد داشت و تولید کاتد مس از ۲۸۵ هزار تن به یک میلیون تن خواهد رسید و میزان اشتغال در صنعت مس کشور از ۲۸ هزار نفر به ۸۰ هزار نفر و ظرفیت صادرات نیز از ۱,۶ میلیارد دلار به ۱۰ میلیارد دلار در سال ارتقاء پیدا خواهد کرد.

برنامه ریزی برای اجرای ۶ قطعه آزادراه شیراز-اصفهان، خط دوم انتقال آب از سد درودزن و قطعه اول خط دو مترو شیراز

مجمع نمایندگان استان فارس این هفته با معاون اول رییس جمهور جلسه داشتند؛ برآیند این جلسه رفع موانع اجرایی و راه اندازی سه پروژه مهم این استان شامل آزادراه شیراز – اصفهان (قطعات یک تا شش)، خط دوم انتقال آب از سد درودزن و قطعه اول خط دو مترو شیراز یود.

در این جلسه که معاون اجرایی رییس جمهور نیز حضور داشت، استاندار و نمایندگان مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی مشکلات و چالش های اصلی استان و نیز مسائل حوزه های انتخابیه خود را مطرح کردند و پیشنهاداتی جهت توسعه و ارتقاء وضعیت استان ارائه دادند. بهسازی و تکمیل راه های مواصلاتی و رفع نقاط حادثه خیز، پروژه های انتقال آب، تکمیل و اتمام سدهای نیمه کاره، تکمیل طرح های پتروشیمی و خطوط ریلی و ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی از جمله پیشنهادات و مطالبات نمایندگان مردم استان فارس در این جلسه بود.

پیگیری مجدانه دولت برای حل مشکلات آب، انرژی، راه و خطوط ریلی استان خراسان رضوی

جلسه دیگر مخبر این هفته با اعضای مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی برگزار شد که مخبر با تاکید بر پیگیری مجدانه دولت سیزدهم برای اجرای مصوبات سفرهای استانی و با اشاره به دغدغه های نمایندگان خراسان رضوی در خصوص تامین آب این استان و به ویژه شهر مشهد افزود: حل مشکلات آب مشهد در جلسات مختلف بررسی و نهایی شده است و همچنین با پیگیری های دولت کریدور شرقی پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان تا شمال شرق کشور و استان خراسان رضوی کشیده می شود.

همچنین در این جلسه مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی به ارائه نظرات، مشکلات و راهکارهای حل مسائل استان خراسان رضوی در حوزه های آب، انرژی، خطوط ریلی، اشتغال زایی، سرمایه گذاری در صنایع بزرگ، صنایع دستی، کشاورزی، توسعه قنوات، حل مشکلات حاشیه نشینی در مشهد و راه و مسکن روستایی در استان پرداختند.

پرکاری‌ معاون اول رئیس‌جمهور و اهمیت جلساتی که به ریاست او برگزار شد، با استقبال برخی فعالان رسانه‌ای و مجازی مواجه شد؛ احمد پرویزی با انتشار توییتی در این باره نوشت: «‌برنامه‌های خبری این هفته مخبر: بررسی طرح‌های مهم فارس و خراسان رضوی در جلسه با نمایندگانشان، تصویب طرح‌هایی برای حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا، ۲ طرح ویژه در ستاد اقتصاد مقاومتی، شورای اقتصاد، پیگیری اجرای ۴۸ طرح پیشران ملی. همینها به سرانجام برسه برای دولت کافیه»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.