تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 آذر 1401 - 7:57
کد خبر : 6766

هر قدر برای جوانان فرصت سازی کنیم، ایران قوی‌تر و عزیزتر می‌شود

هر قدر برای جوانان فرصت سازی کنیم، ایران قوی‌تر و عزیزتر می‌شود
رئیس مجلس گفت: هر قدر برای جوانان امروز فرصت سازی کنیم، ایران قوی تر و عزیزتر می شود

به گزارش نسیم صبا ازمهر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در چهاردهمین همایش فرماندهان و مدیران ارشد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن شهادت حضرت زهرا (س)، گفت: برای من توفیق بزرگی است که در جمع شما مجاهدان و پیشگامان عرصه کشور و کسانی که دغدغه خدمت به مردم شریف و عزیز کشورمان را دارند حضور داشته باشند؛ وظیفه خود می‌دانم که از کسانی که سال‌ها تلاش کرده‌اند تا این مجموعه شکل گرفت قدردانی و تشکر کنم به خصوص برادر عزیزمان مرحوم سردار رستم قاسمی که از چهره‌های پرکار و پرتلاش مجموعه سپاه و قرارگاه بودند؛ ان شاء الله با شهدای کربلا محشور باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرارگاه سازندگی مولود سپاه عزیز است و خود سپاه مولود انقلاب اسلامی است، اظهارکرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از دوران دفاع مقدس به این ظرفیت رسید که روز به روز در فعالیت‌ها و بخش‌های مختلف عمق پیدا کرد و در حوزه‌های مختلف جبهه انقلاب، راسخ، محکم و اثرگذار همیشه پیش رفت و توانست درک درست، دقیق و عمیقی از مقتضیات فرا روی انقلاب و ایران عزیز ما در اقصی نقاط کشور پیدا کند و همیشه هم توانسته در این عرصه‌ها حضور پیدا کند؛ حضوری به وقت، حضوری موفق، حضوری فداکارانه و مؤثر؛ از این جهت که چنین نهاد مؤثری است طبیعتاً دوستان و دشمنانی هم دارد.

قالیباف تصریح کرد: کسانی که شرایط سنی شأن اقتضا می‌کند باید این نکته را به یاد داشته باشند که از پیروزی انقلاب اسلامی تا قبل از آغاز دفاع مقدس همه مجموعه‌های سپاه و جهاد سازندگی و همه ما یک دغدغه یعنی دغدغه پیشرفت کشور را داشتیم، آن زمان در ذهن هیچکدام از ما کارکردهایی از این جنس‌ها نبود و بیشتر پیشرفت، حرکت و سازندگی مدنظر بود اما با پیش آمدن جنگ طبیعتاً اولویت تغییر کرد.

وی با اشاره به اینکه پس از دوران دفاع مقدس و بعد از اتمام جنگ ما شاهد مجموعه‌ای بودیم که تحت عنوان قرارگاه بازسازی شکل گرفت، افزود: رسیدگی به مناطق جنگ زده و رفع مشکل آنها پایه اساسی شکل گیری قرارگاه بود، قرارگاهی که با تجربه‌ای از عرصه‌های مهندسی ورزمی دوران دفاع مقدس و روش‌های مختلف تشکیل شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما از دهه هفتاد به طور جد وارد جنگ اقتصادی شدیم و قرارگاه در این بخش برای رفع مشکلات ایفای نقش کرده است افزود: ما در جنگ اقتصادی هم باید برای رفع تحریم‌ها تلاش کنیم و هم برای خنثی سازی تحریم‌ها، هردوی این کارها برای جنگ اقتصادی مؤثر است.

قالیباف با بیان اینکه توقع همه از قرارگاه در حوزه خنثی سازی تحریم است، تصریح کرد: قرارگاه می‌تواند در این حوزه اثرگذار باشد و در این شرایط کار را پیش ببرد و ما معتقدیم تلاش اصلی در همین حوزه خنثی سازی تحریم است و بدون شک قرارگاه یکی از جلودارترین مجموعه‌هایی است که می‌تواند مؤثر باشد و کار را پیش ببرد.

وی درعین حال اضافه کرد: طبیعتاً در حوزه رفع تحریم‌ها سایر مجموعه‌های حاکمیت مسئولیت دارند که موضوع را پیگیری کنند و در صدر آن وزارت امور خارجه و دستگاه‌هایی که در حوزه بین الملل تلاش می‌کنند، قراردارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من در اینجا به عنوان فردی که همکار شما بوده و تجربه دارم و از بیرون به مجموعه نگاه می‌کنم باید از بحث‌های کلی گویی عبور کرده و یک سطح پایین‌تر آن را بیان کنم، اضافه کرد: روزی قرارگاه بازسازی خاتم الانبیا تشکیل شد، پس از مدتی این قرارگاه به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تبدیل شد و از نظر من پس از مدتی به طور مثال ۱۵ سال قبل جا داشت که نام قرارگاه دوباره عوض شود. به این معنا که رویکردمان را عوض می‌کردیم یعنی همزمان با تجربه‌ای که پیدا کردیم همزمان با نیاز کشور و همزمان با علم، نوع مدیریت و نوع نگاهی که داریم پیش رویم.

قالیباف با بیان اینکه بارها و حدود ربع قرن است که به این موضوع اشاره می‌کنم، ادامه داد: همه ما با هر سلیقه‌ای باید کارآمدی دین در اداره جامعه و اثرگذاری انقلاب و قدرت پیشرفت و اثرگذاری مردم عزیز ما چه در زندگی خودمان و چه در اثرگذاری امت اسلامی در عمل به نمایش بگذاریم، این رسالت و وظیفه ما است.

وی با طرح مجدد این مساله که ما یا می‌توانیم یک پیمانکار پیرو باشیم یا یک کارفرمای پیشرو، ادامه داد: طبیعتاً ما باید یک کارفرمای پیشرو باشیم؛ قرارگاه سازندگی فقط به پیشرفت و عزت کشور فکر می‌کند و فقط اولویتش در این است که محرومین و مستضعفین در هر کجا که هستند را فراموش نکند زیرا حضرت امام (ره) فرمودند کسانی تا آخر پای انقلاب هستند که طعم فقر را چشیده باشند و این، نگاه قرارگاه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رمز موفقیت ما در دوران دفاع مقدس دو عنصر مردم باوری و خداباوری بود، افزود: ما امروز قرارگاه سازندگی را یک نهاد متولد شده از مجموعه سپاه برای پیشرفت این کشور با همین دو ویژگی مردم باوری و خداباوری در عرصه پیشرفت و در عرصه یک ایران قوی در حوزه‌های اقتصادی در همه ابعادش می‌دانیم و اینجاست که می‌گوئیم ما باید یک کارفرمای پیش رو باشیم، به جای یک پیمانکار پیرو، این تغییر رویکرد است.

قالیباف تاکید کرد: موفقیت ما در جنگ تحمیلی در این بود که مردم باوری داشتیم، بسیج و حضور مردم در میدان جنگ یکی از نمونه‌های این نگاه بود.

وی با بیان اینکه وقتی حرف از حکمرانی نو می‌زنیم دقیقاً حرف از همین رویکردها است، ادامه داد: قرارگاه باید به گونه‌ای عمل کند که هیچ بخش خصوصی و هیچ مجموعه‌ای از پیمانکاری کشور هیچ وقت احساس نکند که مجموعه قرارگاه رقیب آنها است.

قالیباف با بیان اینکه مجموعه قرارگاه باید مجموعه‌ای باشد که بتواند از مردمی سازی همه زیرساخت‌های کشور توسط مردم حمایت کند، گفت: این مساله را از امام راحل فهم و درک کردیم؛ این حرف را از امام (ره) شنیدیم که در حوزه مسائل اجتماعی دولت به معنای عام آن وارد کارهایی شود که مردم آن کار را انجام نمی‌دهند و تا مردم کاری را انجام می‌دهند باید فضایی فراهم کنیم که خود مردم آن را انجام دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید به این نکته توجه کنیم که اکنون در بخش‌های دولتی چقدر تولید خدمت می‌کنیم، با گران‌ترین قیمت و پایین‌ترین کیفیت، در حالی که مردم می‌توانند تولید خدمات کنند، تولید خدمت کنند و ما به عنوان بخش‌های دولتی آن خدمات را از مردم با قیمت بهتر خریداری کنیم و این رویکرد به اقتصاد کشور، تولید کشور و اشتغال کشور کمک می‌کند.

قالیباف با اشاره به اینکه باید به سمت مساله محوری حرکت کنیم، ادامه داد: باید پیشران‌ها را در کشور مشخص کنیم، همه موضوعات را با هم نمی‌توانیم حل کنیم اما موضوعات مهم باید انتخاب شوند. قرارگاه باید در جایگاه کارفرمای پیشرو قرار گیرد و باید این علم دست شما باشد؛ شما باید به جوانان کمک کنید که امروز هزاران شرکت دانش بنیان، هزاران شرکت زیرساخت شکل بگیرد و به این سمت حرکت کند و این بستر را برای آنها فراهم کنید و کار مهم را در شرایطی که کشور درگیر یک بوروکراسی پیچیده و ناکارآمد است، پیش ببرید.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: امروز شما باید فرصت را در اختیار همه جوانان کشور قرار دهید و به جایی برسید که نرم افزار کار را فراهم کنید و اجازه دهید آنها در همه حوزه‌های کشور تلاش کنند و اینگونه ما قوی می‌شویم.

وی با طرح این پرسش که کی ایران قوی می‌شود، تصریح کرد: ایران وقتی قوی می‌شود که تک تک مردم ایران قوی باشند، این وظیفه ما است. این رسالت مهم قرارگاه است. امروز به عنوان برادر کوچک شما و به عنوان یک خدمتگزار که مطلع هستم عرض می‌کنم امروز بیش از هر زمان دیگری کشور نیازمند این نگاه است، شما می‌توانید پیشران حرکت تحول در پیشران‌ها و تولید ثروت در کشور باشید.

قالیباف افزود: شما به عنوان نهاد برآمده از دوران دفاع مقدس و برآمده از مردم این کار را باید انجام دهید، این ظرفیت شما است که بتوانید با دقت و با سازمان دهی و با هدایت و با یک برنامه ریزی از نوع برنامه ریزی سایبرنتیکی به جایی حرکت کنید و برسید که امکانات لازم برای رشد را از یک روستا تا پروژه‌های بزرگ بین المللی در داخل کشور و خدمات مهندسی در بیرون کشور بدون دخالت مستقیم شکل دهید.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در همین زمینه تصریح کرد: همین روحیه با کمک جوانان و کمک دانشگاه‌ها امروز تحولی در صنایع نظامی ایجاد کرده که ما جزو ۵ کشور اول دنیا شده‌ایم، اما در صنایع خودروسازی کشور شرایطی که همه ما می‌بینیم وجود دارد و مقایسه این دو عرصه، مصداقی برای شناخت حکمرانی نو است.

قالیباف ادامه داد: این وضعیت نشان می‌دهد ظرفیت در کشور وجود دارد اما یک جا این فرصت را به جوانان و مردم می‌دهیم و با کمک هم پیش می‌رویم اما یک جا نه. یک جا در عادی‌ترین و ابتدایی‌ترین تجهیرات یک خودرو مانده‌ایم به این معنا که نمی‌خواهیم موضوع را حل کنیم، نمی‌خواهیم رقابت کنیم، نمی‌خواهیم دست از رانت برداریم و حتی تولید را بهانه رانت می‌کنیم و البته تولیدی هم که با رانت همراه شود دیر یا زود زمین می‌خورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به یاد دارم که در دهه ۷۰ تازه بحث سد کرخه مطرح بود، ادامه داد: همان زمان در صحبت‌های خود با دولتمردان بیان می‌کردم که آیا لشکر امام رضا (ع) و لشکر نصر تا ۸ ماه اول جنگ وجود داشتند؟ طبیعتاً این لشکرها پس از مدتی در جنگ تحمیلی شکل گرفتند، فرصت پیدا کردند و آمدند، در واقع مردم بودند که توانستند این اتفاقات را رقم بزنند، بنابراین چرا برای ساخت سد کرخه، دانشگاه‌ها مثلاً دانشگاه فردوسی مشهد را درگیر موضوع سدسازی و طراحی آن نمی‌کنیم؟

قالیباف در همین زمینه خاطرنشان کرد: همان فرهنگ زمان جنگ و همان حکمرانی را باید در حوزه پیمانکاری بیاوریم تا فضا عوض شود، فرهنگ عوض شود، روحیه عوض شود، انگیزه‌ها عوض شود، امروز ما نیازمند به این هستیم تا با این رویکرد اقتصادمان متحول شود.

رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به اینکه ما ظرفیت‌های بزرگی در کشور داریم، گفت: بخش‌های قابل توجهی از امکاناتی که ما داریم به دلیل همین نوع حکمرانی‌ها از دست می‌رود. ما اکنون در حوزه انرژی در سال حدود ۶۰ میلیارد دلار از دست می‌دهیم، چه کسی باید پیش قراول این کار باشد.

وی اضافه کرد: جوانان امروزی که در دانشگاه هستند و در حال فارغ التحصیلی هستند ممکن است وقتی که حرف‌های من را بشنوند اصلاً با این ادبیات آشنا نباشند اما بسیاری از افرادی که اینجا حاضرند با این مفاهیم آشنا هستند و همین مسائل است که می‌تواند حکمرانی ما را متحول کند تا ما پیش رویم و این رسالت به عهده قرارگاه سازندگی است.

قالیباف با بیان اینکه نباید بگوییم قرارگاه یک پیمانکار خوب است باید بگوییم که قرارگاه یک کارفرمای پیشرو است که پیشران‌های کشور را آماده می‌کند و توسط مردم پیش می‌برد و هدایت می‌کند، یادآور شد: در دفاع مقدس، روزی را به یاد داریم که حداکثر برد توپ ما ۱۵ کیلومتر بود و در تولید مهمات آن نیز محدودیت داشتیم و به دنبال افزایش بودیم و اکنون باید بگویم که پایه‌های پیشرفت موشکی در آنجا گذاشته شد و به جایی رسیدیم که امروز جزو ۵ کشور اول دنیا در حوزه موشکی هستیم؛ اما چرا در بخش‌های مختلف انرژی، آب، کشاورزی، ماشین سازی، اقتصاد دیجیتال، راه و همه جا نباید اینگونه عمل کنیم؟

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با تاکید بر اینکه مردم ما سزاوار آن نیستند که پراید را با این قیمت بخرند، خطاب به مدیران و مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) افزود: من شک ندارم که ظرفیت حل مشکلات کشور را داریم، البته مشروط بر آنکه فرایند حل مشکلات متصل به جوان‌های امروز باشد، باید آنها را حمایت کنید، برای آنها فرصت سازی کنید، آنها را سازماندهی کنید بدانید هرچه آنها بزرگ‌تر شوند شما بزرگ‌تر می‌شوید، کشور قوی‌تر و ایران عزیزتر می‌شود و حکمرانی نو به این معنا است.

قالیباف افزود: فکر می‌کنم برای این حرکت هیچ محدودیت قانونی نداریم حتی مطالبه قانون نیز هست اما اگر جایی به قانونگذاری نیاز است ما در مجلس شورای اسلامی در خدمت شما هستیم که این گام را برداریم؛ امروز مردم بیش از هر زمان دیگری به من و شما نیاز دارند و ما نیز وظیفه داریم به آنها خدمت کنیم تا بتوانیم گامی برداریم برای یک زندگی خوب و پیشرفت مردم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید به گونه‌ای کار را پیش ببریم که مردم اطمینان حاصل کنند که ما می‌توانیم این مسائل و مشکلات موجود را حل و فصل کنیم و من یقین دارم که این ظرفیت چه از نظر منابع مادی و چه از نظر منابع انسانی وجود دارد البته این موضوع همانطور که گفتم، به کارفرمای پیشرو نیاز دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از حضور در این همایش، از نمایشگاه دستاوردهای قرارگاه خاتم الانبیا به صورت دیجیتالی بازدید کرد و همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی به مقام شامخ شهدای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ادای احترام کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.