تاریخ انتشار : یکشنبه 6 آذر 1401 - 7:23
کد خبر : 6158

نوسانات در بازار سرمایه طبیعی است/ نگاه حمایتی دولت سهامداران را به آینده بورس امیدوار می‌کند

نوسانات در بازار سرمایه طبیعی است/ نگاه حمایتی دولت سهامداران را به آینده بورس امیدوار می‌کند
- وزارت اقتصاد اعلام‌کرد: نوسانات در بازار سرمایه طبیعی است و اصرار بر اینکه هر افت و خیزی نشانه سقوط بازار است و القای تردید درباره آینده بورس آن هم در شرایطی که فضای امید بر آن در حال حاکم شدن است، رویکردی منطقی نیست.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا از وزارت امور اقتصادی و دارایی، این وزارتخانه در پاسخ به گزارش روزنامه «تعادل» با عنوان «از لوح تقدیر تا سقوط بازار/ نوشدارو پس از سقوط بورس» و روزنامه «اعتماد» با عنوان «سنگین‌ترین خروج پول از بورس در دو هفته» در همین تاریخ، نوشت: دولت سیزدهم برخلاف رویه‌ای که در دولت قبل حاکم بود نگاه ابزاری و درآمدی به بازار بورس نداشته و همواره سعی در حمایت از بازار سرمایه کرده است. نگاه دولت به بورس در یک سال گذشته نگاه راهبردی بوده است و سلسله حمایت‌هایی نیز با نگاه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت از بورس داشته و حمایت‌ها هرگز به مقطعی خاص و با نگاه صرفا کوتاه‌ مدت انجام نشده است.

بسته حمایتی ۱۰‌بندی سازمان بورس اوراق بهادار در هفته‌های اخیر نیز در ادامه حمایت‌هایی بوده که از ابتدای دولت سیزدهم درباره بازار بورس اتخاذ شد. بیمه سرمایه سهامداران خرد، اوراق اختیار تبعی، تزریق منابع جدید توسط صندوق‌های حاکمیتی برای خرید سهام در بازار سرمایه، واریز نقدینگی به صندوق تثبیت، نظارت بر فعالیت حقوقی‌ها و حمایت آنها از سهام‌داران تحت مدیریت خود و توقف فروش تا زمان ثبات بازار از جمله مواردی است که در بسته ۱۰‌بندی اخیر دولت بود و بازار سرمایه را به حرکت درآورد.

بیش از آنکه بند بند این بسته حمایتی خود را در تحولات بازار سرمایه نشان دهد، عزم دولت برای حمایت از بورس، سیگنال مثبت به این بازار داده و در راستای بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران عمل کرد، هرچند که بازار سرمایه و تحولات در این بازار متأثر از نگاه ابزاری درگذشته و همچنین تحولات در بخش حقیقی اقتصاد است و تغییر در متغیرها و ریسک‌های حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، اجتماعی و… است. مدنظر قرار دادن ملاحظات بازار سرمایه کشور در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها از دیگر رویکردهای جدی دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای حمایت از بازار سرمایه، تلاش برای مدیریت تاثیرات تصمیمات در بودجه بر بازار سرمایه، رویکرد راهبردی دیگری است که سهامداران را دلگرم می‌کند.

این جهت‌گیری در دولت وجود دارد تا در تصمیمات بودجه، برنامه هفتم توسعه و نیز تصمیماتی که به صورت مستمر در دولت اتخاذ می‌شود به سمت افزایش سرمایه‌گذاری و نیز اجرای طرح توسعه توسط شرکت‌ها پیش رود.

برگزاری بزرگ‌ترین مزایده خصوصی‌سازی و فروش بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج فارس یکی از نمونه اقداماتی بود که محرک بازار بورس بود و سیگنال ارزندگی سهام را به بازار داد؛ وقتی سهام ۶۱۱ تومانی فارس ۱۸۵۱ تومان یعنی سه برابر فروخته شد همه فعالان بازار و تحلیلگران و عموم مردم به ارزنده بودن قیمت سهام در بازار سرمایه پی بردند.

با این حال نوسانات در بازار سرمایه طبیعی است و نمی‌توان انتظار رشد هر روزه را در بازار داشت و اصرار بر اینکه هر افت و خیزی نشانه سقوط بازار است و القای تردید درباره آینده بورس آن هم در شرایطی که فضای امید بر آن در حال حاکم شدن است، رویکردی منطقی نیست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.