تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردین 1402 - 6:06
کد خبر : 9657

نام‌نویسی۲۵۳ هزار نفر برای کنکور ۱۴۰۲ / داوطلبان سوابق تحصیلی پایه دوازدهم را ایجاد کنند

نام‌نویسی۲۵۳ هزار نفر برای کنکور ۱۴۰۲ / داوطلبان سوابق تحصیلی پایه دوازدهم را ایجاد کنند
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: همه داوطلبان باید سوابق تحصیلی پایه دوازدهم را ایجاد کنند؛ در غیراینصورت نمره سوابق تحصیلی آنها صفر لحاظ می‌شود که تاثیر زیادی روی نمره کل خواهد داشت.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، عبدالرسول پورعباس شامگاه جمعه و همزمان با روزهای نام‌نویسی در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در یک برنامه تلویزیونی در مورد دو نوبته شدن کنکور امسال اظهار کرد: امسال داوطلبان دو فرصت مساوی دارند و فرقی بین آزمون دی ۱۴۰۱ و تیرماه ۱۴۰۲ نیست و داوطلب می‌تواند در یک یا هر دو نوبت آزمون شرکت کند. همچنین هر آزمون تا ۲ سال فرصت و اعتبار دارد و داوطلب می‌تواند دو نوبت هم سال آینده شرکت کند و بر مبنای بیشترین نتیجه آزمون پذیرش شود.

وی برگزاری دو نوبت آزمون را موجب کاهش فشار روانی داوطلبان دانست و افزود: بررسی‌های آماری ما نشان می‌دهد اکثر داوطلبان برای محک خود در نوبت اول آزمون در دی ماه شرکت کردند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد تعداد افراد نام‌نویسی کرده از ۱۵ فروردین تا امروز برای شرکت در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ گفت: تاکنون ۲۵۳ هزار نفر در آزمون ثبت‌نام کرده‌اند. بر اساس تحلیل تعداد داوطلبان از دوره‌های قبل آزمون انتظار داریم حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در آزمون ثبت‌نام کنند و تمدید زمان نام‌نویسی بعد از ۲۱ فروردین به عملکرد داوطلبان و میزان ثبت‌نام آنها بستگی دارد.

نوبت دوم آزمون سراسری کنکور چهارشنبه و پنجشنبه ۱۴ و ۱۵ تیر برگزار می‌شود، ۸ تیر در تقویم عید سعید قربان و ۱۶ تیر در تقویم عید غدیر خم است و برای تداخل نداشتن مراسم این دو عید بزرگ، زمان ۱۴ و ۱۵ تیر برای نوبت دوم ازمون سراسری ۱۴۰۲ انتخاب شده است.

وی در مورد زمان انتشار کارنامه اولیه علمی داوطلبان نیز اظهار کرد: سازمان سنجش باید یک نمره کل برای داوطلبان بسازد که این نمره از مجموع نمره آزمون سراسری ترازشده، نمره سوابق تحصیلی ترازشده به نسبت ۴۰ درصد قطعی سوابق تحصیلی و ۶۰ درصد قطعی آزمون سراسری بدست خواهد آمد و نمره کل به این شکل ساخته می‌شود. این نمره اواسط مرداد منتشر و فرد بر اساس آن انتخاب‌رشته می‌کند. اواخر شهریور نیز نتیجه نهایی آزمون اعلام می‌شود.

رئیس سازمان سنجش در توضیح سهم ۴۰ درصد قطعی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری نیز گفت: سوابق تحصیلی امسال قطعی است و سال گذشته اثر مثبت بود. اثر مثبت و منفی هر دو را اعمال می‌کنیم، ۶۰ درصد آزمون با هم جمع شده و نمره کل را می‌سازد.

وی ادامه داد: آزمون سوابق تحصیلی که امسال فقط پایه دوازدهم و ۱۰ یا ۱۱ درس امتحان نهایی و به شکل یکپارچه و محل آن مستقل از محل تحصیل دانش آموزان است. برای آسایش داوطلبان در همه استان‌ها و شهرها حوزه امتحانی تدارک دیده می‌شود. حوزه‌ها استاندارد، کشوری، تصحیح یکپارچه و کشوری و سوالات به شکل تشریحی و ترکیبی و تستی، بنابراین مانند کنکور است.

پورعباس تاکید کرد: نکته مهم نحوه تزار نمرات است. نمره ترازشده آموزش و پرورش (نمره آزمون دروس امتحانات نهایی) که به شکل یکپارچه کشوری برگزار می‌شود سال دوازدهم با نمره تراز آزمون سراسری، نمره کل را می‌سازد.

معاون وزیر علوم افزود: داوطلبانی که سال دوازدهم هستند، باید در آزمون خرداد سوابق تحصیلی را ایجاد کنند. ملاک برای آزمون ۱۴۰۲، سوابق تحصیلی آزمون خردادماه است و نه آزمون شهریور ماه. این داوطلبان باید در امتحانات نهایی دروس مشخص شده شرکت کرده و سوابق تحصیلی ایجاد کنند، اگر دروسی را ایجاد نکنند نمره صفر خام لحاظ می‌شود و این نمره در تراز سوابق تحصیلی با نمره بین منفی دو هزار تا سه هزار برابر است و ضربه شدیدی به نمره کل داوطلب بوده و در میانگین کل تاثیر زیادی دارد.

رئیس سازمان سنجش در مورد تراز نمره سوابق تحصیلی توضیح داد: نمره خام سوابق تحصیلی از صفر تا ۲۰ و نمره خام آزمون سراسری از منهای ۳۳ تا ۱۰۰ است، کسی که در آزمون‌های نهایی برای تشکیل سوابق تحصیلی شرکت نکند، نمره خام او صفر است. برای اینکه نمره او قابل اثرگذاری و قابل تشخیص باشد، نمره را روی تراز می‌بریم. تراز در سوابق تحصیلی از منهای ۳ هزار تا منهای ۹ هزار است. نمره صفر در سوابق تحصیلی که پایین‌ترین نمره است تراز ۲ هزار خواهد داشت و ۲۰ که بالاترین نمره است تراز ۸ هزار یا ۹ هزار را به دست می‌آورد. بنابراین اگر سابقه تحصیلی نباشد تراز منهای دو هزار یا سه هزار عدد بزرگی است که روی تراز کل به شدت اثر منفی خواهد داشت.

داوطلبانی مانند دیپلمه‌های سال گذشته و پیش‌دانشگاهی‌های سال گذشته باید در آزمون سوابق تحصیلی که آموزش و پرورش اکنون در حال ثبت‌نام این آزمون است (تا ۳۰ فروردین) شرکت کرده، یا سابقه تحصیلی ایجاد یا برای ترمیم آن اقدام کنند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد اتصال سامانه‌های سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش و پنجره واحد دولت اظهار کرد: سازمان سنجش از نظر ارائه خدمات الکترونیک سرآمد همه دستگاه‌ها بوده، ضمن اینکه تنوع فعالیت در سازمان سنجش فوق العاده زیاد است. فرایندهای ثبت نام، انتخاب رشته، توزیع کارت و غیره برای داوطلبان مختلف انجام می‌شود.

وی ادامه داد: جلساتی با دستگاه‌های ذیربط داشته‌ایم، پنجره واحد در خود سازمان سنجش ایجاد شده ولی باید به پنجره واحد دولت وصل شود. امکانات این امر هم باید، هم از طرف سازمان و هم دولت ایجاد شود.

پورعباس با تاکید بر حساس بودن اطلاعات داوطلبان گفت: جامعه هدف ما حساس است، در هر کنکور اطلاعات حدود ۱ میلیون نفر را جمع می‌کنیم و شبکه‌های بیرونی هم وجود دارند که روی این جامعه هدف کار می‌کنند. در مجموع اطلاعاتی هست که می دانیم مشتری دارد و برای آن پول خرج می‌کنند. اما زیرساخت‌ها فراهم شده و به محض اینکه اقدامات مورد نظر انجام شود، به پنجره واحد دولت وصل می‌شویم. می‌توانیم بگوییم آزمون بعدی (۱۴۰۳) از طریق پنجره واحد دولت خواهد بود و همه مراحل از ثبت نام تا انتخاب رشته و اعلام نتیحه از پنجره واحد انجام می‌شود.

معاون وزیر علوم در مورد شیوه دریافت سوابق تحصیلی از آموزش و پرورش نیز توضیح داد: ما برای دریافت سوابق تحصیلی از آموزش و پرورش نیازمند داشتن یک کد واحد بودیم. آموزش و پرورش کد ۱۹ رقمی واحدی را برای هر داوطلب کنکور ایجاد کرد و بر مبنای این کد سوابق تحصیلی را از آموزش و پرورش اخذ می‌کنیم.

پورعباس گفت: داوطلب این کد را در سامانه سازمان سنجش وارد می‌کند و تمام مشخصات را موقع ثبت نام می‌بیند و اگر مغایرتی داشت با آموزش و پرورش باید مغایرت را حل کند. سازمان سنجش هم می‌تواند این مغایرت ها را حل کند. البته کد ملی برای داوطلبان دارند ولی از آنجا که داوطلبان غیرایرانی کد ملی ندارند از این کد ۱۹ رقمی استفاده کردیم.

وی یکی دیگر از خصوصیات آزمون سراسری ۱۴۰۲ را وجود یک کارپوشه (پروفایل) الکترونیکی داوطلب دانست و افزود: این کارپوشه تا آخر عمر داوطلب معتبر خواهد بود، همه اطلاعات برای او ذخیره می‌شود و تا مقطع دکتری می‌تواند از آن استفاده کند.

آموزش و پرورش سوابق تحصیلی را در مردادماه بارگذاری می‌کند و در سال‌های بعد این سوابق در کارپوشه باقی خواهد ماند.

پورعباس با اشاره به اوج گرفتن تقلب در دوره همه‌گیری کرونا (سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) اظهار کرد: تقلب از آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ کمتر شد. ولی نوع تقلب از نگاه به چپ و راست داوطلب، به تقلب سازماندهی شده و شبکه‌ای ارتقا یافت. شبکه‌ای با امکانات و شبکه پیچیده با ابزار جاسوسی قوی در اختیار داوطلب بود.

وی ادامه داد: بعد از اینکه تقلب در سال ۱۴۰۰ بحران ایجاد کرد، با بررسی‌های فنی همه راه‌ها را برای ورود داوطلبان متقلب به دانشگاه‌ها بستیم. اما در آزمون سراسری ۱۴۰۱ فعالیت چشمگیری صورت گرفت و با کمک پلیس فتا و بقیه دستگاه‌های ذیربط حدودا ۱۳ شبکه تقلب را بعد از برگزاری کنکور دستگیر کردیم. بیش از ۸۵۰ دستگاه و تجهیزات فوق جاسوسی سر جلسه آزمون ضبط شد.

پورعباس گفت: در سال ۱۴۰۱ بررسی‌های فنی ما باعث شد هیچ فردی نتواند صندلی دانشگاه را از طریق تقلب اشغال کند. اما برای نوبت اول آزمون ۱۴۰۲ در دی ۱۴۰۱، شورای امنیت کشور همه دستگاه‌های امنیتی انتظامی را موظف کرد وارد شوند و امنیت بسیار گسترده‌ای را ایجاد کردیم. امنیت مخازن سوالات و اعزام‌ها چندلایه شد، نوع دفترچه‌ها کاملا شخصی سازی، منطقه‌ای و فردی شد و نتیجه این بود که وقتی یک داوطلب از داخل جلسه آزمون پرسشنامه ارسال کرد، یک دقیقه بعد مشخص بود چه کسی است و در چه حوزه‌ای است و دستگیر شد زیرا کاملا سیستم هوشمند عمل کرد.

معاون وزیر علوم ادامه داد: در این آزمون اینترنت نقطه‌ای قطع شد و به شکل عام قطع نشد. تنوع پرسشنامه‌ها و پاسخنامه‌ها به اندازه ای متعدد بود که ارسال آن به خارج از حوزه کارایی نداشت و بررسی‌های فنی نشان داد حتی ۲ نفر پاسخنامه شبیه بهم نداشتند.

وی افزود: سازمان سنجش هم با کمک شرکت‌های دانش بنیان دستگاهی به نام آشکارساز هم ساخت که اگر داوطلبی با خود تجهیزات به داخل حوزه برده بود، آن را تشخیص می‌داد. بیش از ۲ هزار دستگاه و در هر حوزه ۲ یا ۳ دستگاه وجود داشت که در شعاع ۲۵ متری عمل می‌کرد و تجهیزات را می‌شناخت.

پورعباس گفت: ۶۷ نفر را شناسایی کردیم که با خود تجهیزاتی داخل حوزه برده بودند و نتوانستند از دستگاه استفاده کنند. همه این افراد خلع سلاح شده بودند و در دی ماه به ضرس قاطع می‌گویم یک مورد تقلب نیفتاد و امن ترین و سالم ترین آزمون را در دی داشتیم.

وی با هشدار به داوطلبان برای فریفته نشدن توسط شبکه‌های تقلب گفت: امروز دو نوع پذیرش در آزمون سراسری داریم، یکی اینکه ۸۵ درصد بدون کنکور و بر مبنای سوابق تحصیلی است. بنابراین افراد وعده می‌دهند که بدون کنکور برای شما پذیرش می‌گیریم که در همین رشته‌هاست.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ولی برای رشته‌های پزشکی، مهندسی‌ها و حقوق که در مجموع ۱۵ درصد کل رشته‌ها را تشکیل می‌دهد شبکه‌های تقلب برنامه ریزی می‌کنند که داوطلب از بیرون کمک بگیرد ولی آزمون تحت حفاظت چندلایه‌ای برگزار می‌شود و هر کس به این وعده‌ها اعتماد کند، منابع خود را هدر داده است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه تقلب را جزئی از هر آزمونی دانست و گفت: تقلب جزئی از هر آزمونی است، در همه دنیا هم است. بررسی آزمون یکی از کشورهای آسیایی به ما نشان داد برای جلوگیری از تقلب بودجه چند میلیاردی و پهپاد و تشکیلات مختلف استفاده می‌کنند.

پورعباس در مورد احتمال تقلب در امتحانات نهایی مدارس به ویژه با توجه به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری اظهار کرد: این آزمون نسبت به قبل تغییراتی دارد، سوالات در محیط بسته و به شکل الکترونیکی رمزگذاری ارسال می‌شود و تا رسیدن به سر جلسه امنیت آن تضمین شده است. تمام تجهیزات آشکارساز سازمان سنجش را به حوزه‌های امتحان نهایی هم فرستادیم تا به حفاظت آزمون کمک شود. حفاظت سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش با هم گره خورده است.

وی تاکید کرد: سوالات با شکل الکترونیک رمزگذاری به حوزه ارسال و در حوزه چاپ می‌شود و به شکل سوالات تکی سر جلسه می‌رود. سعی شده از زمان شروع تا انتها امکان ارسال عکس به خارج از حوزه وجود نداشته باشد.

پورعباس در پایان در مورد زمان احتمالی برگزاری آزمون الکترونیکی کنکور گفت: نرم افزار و زیرساخت‌های فنی این امر داخل سازمان مرکزی تدارک دیده شده، ولی باید در حوزه‌ها نیز ایجاد شود که کار پیجیده و سختی است و نیاز به بودجه دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.