تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 شهریور 1401 - 7:58
کد خبر : 3913

معاون سازمان محیط زیست: وضعیت کرمان از نظر کاهش آب سفره‌های زیرزمینی بحرانی است

معاون سازمان محیط زیست: وضعیت کرمان از نظر کاهش آب سفره‌های زیرزمینی بحرانی است
معاون توسعه، مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه محیط زیست کشور در شرایط بسیار دشواری به سر می‌برد گفت: وضعیت استان کرمان نیز از نظر کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی و افزایش گرد و غبار، بحرانی است.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، رضا انجم شعاع روز سه‌شنبه در نشست منطقه‌ای مدیران حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه اقدامات امروز ما در این سازمان باید منجر به ارتقا عملکرد شود افزود: مدیران ادارات کل حفاظت محیط زیست کشور در ارتقا این سازمان نقش مهمی دارند و آینده‌ساز هستند.

وی مهمترین و با ارزش ترین سرمایه محیط زیست را سرمایه انسانی دانست و ادامه داد: مدیران با استفاده از این سرمایه به بهترین شکل با لیاقت، شایستگی و با روحیه جهادی کار کنند.

وی با اشاره به ویژگی‌های سرمایه انسانی در محیط زیست اظهار داشت: یادگیری مداوم، مدیریت زمان، روحیه همکاری، هوش هیجانی، کنترل بر رفتار و خلاقیت، تاب‌آوری، انطباق‌پذیری، مدیریت تغییر و قدرت پاسخگویی از جمله این ویژگی‌هاست.

معاون توسعه، مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، بزرگترین سرمایه کشور را زمان اعلام و تصریح کرد: قدرت پاسخگویی صحیح، مستدل و منطقی در سازمان محیط زیست باید در اوج خود قرار گیرد.

انجم شعاع با اشاره به ظرفیت‌های سازمان محیط زیست به شورای برنامه راهبری اشاره کرد، گفت: کمیته سرمایه انسانی از زیر مجموعه‌های این شورا است و اگر این کمیته‌ها فعال باشد، سرمایه انسانی در نظر گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست باید برای سایر سازمان‌ها الگو باشد افزود: یکی از کمیته‌هایی که باید در ادارت کل ما فعال باشد کمیته سرمایه انسانی است و این کمیته به صورت منظم تشکیل و بررسی‌های کارشناسی انجام دهد.

معاون توسعه، مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ذیل کمیته سرمایه انسانی نظام پیشنهادات و جشنواره انتقادات نیز باید در محیط زیست فعال باشد ادامه داد: در حوزه سرمایه انسانی این سازمان از سرمایه ارزشمند برخوردار است که حفظ آن و توانمندسازی مدیران و کارکنات جزو وظایف ذاتی ما است، از اینرو توسعه شایستگی مدیران در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه باید بر سرمایه انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تمرکز کنیم تا این سرمایه از دست نرود و ارتقا یاید ادامه داد: اولین استراتژی در حوزه مالی، سلامت کار است و ریالی از منابع این سازمان نباید صرف موارد بیهوده شود.

انجم شعاع با اشاره به اینکه حوزه حقوقی سازمان محیط زیست از لحاظ ارتباطات باید در اوج خود باشد گفت: در حوزه حقوق بین‌الملل به ویژه در استان‌های مرزی دیپلماسی لازم مدنظر باشد.

وی با اشاره به اینکه باید در تراز جمهوری اسلامی خدمت کنیم، ضمن گرامیداشت یاد شهدای محیط بان خاطرنشان کرد: متاسفانه در چند هفته اخیر یک محیط بان در کرمانشاه به شهادت رسید و تعدادی نیز در این بازه زمانی در بعضی از نقاط کشور دچار مجروحیت شده‌اند.

وجود بیش‌ از ۲ میلیون هکتار مناطق حفاظت شده در استان کرمان

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه در این استان ۲۳ منطقه تحت مدیریت و حفاظت وجود دارد، افزود: در مجموع وسعت مناطق تحت مدیریت و شکار ممنوع بیش‌ از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار و معادل ۱۵ درصد از مساحت این استان است.

طالب خالویی با اشاره به اینکه مناطق حفاظت شده کرمان شامل یک پارک ملی، یک اثر طبیعی ملی، چهار پناهگاه حیات وحش، ۱۰ منطقه حفاظت شده و هفت منطقه شکار ممنوع است، ادامه داد: یکهزارو ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۳۴ گونه جانوری که شامل ۲۴ درصد گونه‌های جانوری کشور است در استان کرمان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه کرمان با دارا بودن اقلیم چهار فصل به عنوان قطب کشاورزی، بهشت معادن و باغستان ایران شناخته شده است، تصریح کرد: این استان با توجه به موقعیت جغرافیایی به لحاظ خشکسالی به شدت در معرض تهدید است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست کرمان با اشاره به اینکه در این استان با محدودیت آب‌های جاری و زیرزمینی روبه رو هستیم گفت: این استان از لحاظ گردو غبار در زمره استان‌های آلوده کشور است و براساس مطالعات سطحی معادل ۵۹۲ هزار ۵۲۷ هکتار از ارضی این استان تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: ۲۹ کانون گردو غبار در کرمان شناسایی شده که جازموریان با ۶۰ هزار هکتار به عنوان بزرگترین کانون در این استان و سومین کانون در کشور شناخته می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.