تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 اسفند 1400 - 17:55
کد خبر : 699

مشکلی درباره ایرانیان مقیم اوکراین به ما گزارش نشده است

مشکلی درباره ایرانیان مقیم اوکراین به ما گزارش نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: چند دقیقه‌ پیش با سفیر ایران در اوکراین تماس گرفتم و تاکنون مشکلی برای ایرانیان مقیم اوکراین به ما گزارش نشده است. به گزارش نسیم صبا از مهر، سعید خطیب زاده در واکنش به عملیات ویژه نظامی روسیه در شرق اوکراین در گفتگو با شبکه خبر، اظهار داشت: وزارت امور

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: چند دقیقه‌ پیش با سفیر ایران در اوکراین تماس گرفتم و تاکنون مشکلی برای ایرانیان مقیم اوکراین به ما گزارش نشده است.

به گزارش نسیم صبا از مهر، سعید خطیب زاده در واکنش به عملیات ویژه نظامی روسیه در شرق اوکراین در گفتگو با شبکه خبر، اظهار داشت: وزارت امور خارجه از ابتدای این بحران ستادی را در وزارت امور خارجه تشکیل داد و جلساتی را با نهادهای بیرونی با حضور وزیر امور خارجه کشورمان برگزار کردیم.

وی متذکر شد: همچنین چندین جلسه غیر اعلامی در وزارت امور خارجه برگزار شد. بنابراین ما تمهیدات لازم را در تهران، کی یف و پایتخت‌های همسایه اوکراین آماده کرده بودیم. علاوه بر این، دستورالعمل‌های لازم زودتر از این اتفاق ارسال شده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: تحولات اوکراین با حساسیت توسط تهران پیگیری شده و وزیر امور خارجه کشورمان، دیپلماسی فعالی را در تماس با وزرای خارجه اوکراین و روسیه داشته است که شاه بیت این قضیه، اخذ تضمین برای وضعیت مناسب ایرانیان مقیم اوکراین بود.

خطیب زاده با بیان اینکه امروز سومین اطلاعیه درباره ایرانیان مقیم اوکراین صادر شد، گفت: دو روز پیش هم دومین اطلاعیه ارسال شد که ما براساس اخبار و اطلاعات آشکار و پنهانی که داشتیم و مطابق با پیش بینی‌هایی که می‌شد، به همه ایرانیان که در مناطق بحرانی بودند اطلاع دادیم از آن مناطق خارج شوند و در مناطق دیگر اوکراین مستقر شوند. همچنین تاکید شد آن افرادی که می‌توانند اوکراین را ترک کنند، فوراً این کار را انجام دهند. عده‌ای این کار را انجام دادند و عده‌ای هم فقط از مناطق بحرانی اوکراین خارج شدند.

وی افزود: امروز اطلاعیه سوم وزارت امور خارجه توسط سفارت ما در اوکراین منتشر شد مبنی بر اینکه همه ایرانیان مقیم اوکراین، اوکراین را ترک کنند. علاوه بر اینکه ما در کانال‌ها و کریدورها، خروج ایرانیان را از آن مناطق فراهم می‌کنیم، یک خط ۲۴ ساعته در تهران و یک خط ۲۴ ساعته در داخل سفارت هم برقرار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: چند دقیقه پیش سفیر ما از جمع ایرانیانی که نگران بودند، با بنده تماس گرفت و تشریح کرد که با ایرانیان در تماس است. بنابراین تاکنون مشکلی درباره ایرانیان مقیم اوکراین به ما گزارش نشده است.

خطیب زاده گفت: تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا ایرانیان مقیم اوکراین بتوانند از آن کشور خروج آرامی داشته باشند. علاوه بر این در تماس با هر دو طرف ماجرا تأکید کردیم وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین، اولویت اول برای جمهوری اسلامی ایران در این بحران خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از آنجایی که ممکن است پروازها با اختلال مواجه شود، مسیر بازگشت ایرانیان مقیم اوکراین چگونه خواهد بود، تصریح کرد: تاکنون و طی ۱۰ روز گذشته پروازی برای خروج از اوکراین اختصاص داده نشده، البته مرزهای اوکراین با کشورهای همسایه وجود دارد و کریدورهایی هم به ایرانیان برای خروج پیشنهاد شده است.

خطیب زاده بیان کرد: مسئله حائز اهمیت دیگر آن است که وزارت امور خارجه در تلاش است اجازه یک یا چند پرواز اختصاصی را بگیرد، با این هدف که تا جایی که امکان دارد بتواند ایرانیان را از برخی از مناطق اوکراین خارج کند. البته ما معطل این داستان نخواهیم ماند کما اینکه هیچ کشور دیگر هم معطل نخواهد ماند و ما به صورت میدانی همه اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. به دانشجویان هم تسهیلات کنسولی جدی در مورد خروج داده شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.