تاریخ انتشار : دوشنبه 13 تیر 1401 - 8:00
کد خبر : 2514

مشاهده ویروس چروکیدگی قهوه ای میوه گوجه فرنگی در گلخانه ها

مشاهده ویروس چروکیدگی قهوه ای میوه گوجه فرنگی در گلخانه ها
، ناظمی سرپرست مدیریت حفظ نباتات این سازمان گفت: با توجه به گزارشهای واصله مبنی بر مشاهده بیماری رگوز گوجه فرنگی در برخی از گلخانه های کشور ضروری است کارشناسان و بهره بردارن شهرستان ها ضمن پایش مستمر بیماری در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک سریعا به مدیریت حفظ نباتات استان گزارش نمایند.

به گزارش نسیم صبا: ناظمی سرپرست مدیریت حفظ نباتات این سازمان گفت: با توجه به گزارشهای واصله مبنی بر مشاهده بیماری رگوز گوجه فرنگی در برخی از گلخانه های کشور ضروری است کارشناسان و بهره بردارن شهرستان ها ضمن پایش مستمر بیماری در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک سریعا به مدیریت حفظ نباتات استان گزارش نمایند.

ی افزود: ویروس چروکیدگی قهوه ای میوه گوجه فرنگی یکی از ویروس های نوظهور در چند سال اخیر و از مهم ترین ویروس های خسارتــزای گوجه فرنگی و فلفل می باشد و این ویروس اولین بار در دره اردن و فلسطین اشغالی بین پاییز ۲۰۱۴ تا بهار ۲۰۱۵ گزارش شد این ویروس به آسانی از طریق تماس منتشر می شود لذا به دلیل انتشار بسیار آسان و سریع، اکنون به سایر مناطق تولید گوجه فرنگی در جهان گسترش یافته است. وی با بیان اینکه این ویروس جدید می تواند به عنوان یک گونه مهاجم در نظر گرفته شود، افزود: علائم بیماری در مراحل رشدی متاثر از ویروس، شامل مرحله گلدهی، مرحله میوه دهی، مرحله نشاء و مرحله رشد رویشی می باشد

وی تصریح کرد: این ویروس طیف وسیعی از علائم را روی گیاه گوجه فرنگی بسته به زمان آلودگی، واریته میزبان، مرحله رشدی میزبان و شرایط محیطی سبب می گردد.

ناظمی خاطرنشان کرد: به طور کلی علائم بر روی میوه ها به صورت اشکال غیر طبیعی میوه، بی رنگی یا تغییر رنگ به سبز یا زرد میوه، زخمهای سیاه یا قهوه ای بر روی میوه، بدشکلی پوست میوه و کاهش سایز میوه و در گلها به صورت پژمردگی گل همچنین نکروز دم میوه وغلاف گل نیز گزارش شده است.

وی ابراز داشت: آلودگی طبیعی در فلفل نیز با علائم طبقه بندی شده کمتری شناسایی شده است اما میوه های با سطوح تاولی و موج دار در فلفل گزارش شده است.

ناظمی در پایان خاطرنشان کرد: علائم این آلودگی در برگها به صورت نقوش غیر عادی، تاشدگی یا پیچیدگی برگ و بر روی برگهای گوجه فرنگی متداولترینن علائم، موزائیک همراه با تاولهای سبز تیره در برگهای رشد یافته قدیمی و در برگهای جوان نزدیک به راس گیاه علائم لکه های زرد رنگ و بدشکلی برگی مشاهده می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.