تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 - 6:06
کد خبر : 8969

مراقب گاز سمی شوینده ها باشید/ هشدار به خانم ها

مراقب گاز سمی شوینده ها باشید/ هشدار به خانم ها
یک متخصص طب اورژانس، در خصوص مراقبت های لازم هنگام استفاده از شوینده ها، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش نسیم صبا از مهر، حسن امیری، مواد شوینده را شامل سه دسته شوینده‌های معمولی (مایع صابون، مایع ظرفشویی)، سفید کننده ها (محلول اسیدی وایتکس) و مواد شوینده قلیایی (جرم گیر و لکه برها) دانست و گفت: خیلی از بانوان برای تأثیر بیشتر، مواد مختلف شوینده را با هم ترکیب می‌کنند، غافل از اینکه باعث متصاعد شدن گازهای سمی می‌شود که حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.

وی ادامه داد: لوله بازکن‌ها اسید محسوب می‌شوند و بسیار قوی هستند، بعضی از افراد به اشتباه از فرم‌های صنعتی این مواد استفاده می‌کنند که قطعاً برای مصارف خانگی ساخته نشده‌اند و با عوارض بیشتری نیز همراه هستند.

امیری در پاسخ به این سوال که مخلوط کردن سفید کننده ها و جرم گیرها با چه واکنشی هایی همراه است، گفت: حاصل این واکنش گاز کلر است که گازی بسیار سمی است و باعث تخریب حبابچه‌های ریه و به دنبال آن نارسایی تنفسی می‌گردد.

این متخصص طب اورژانس تاکید کرد: هنگام استفاده از این مواد در دستشویی و حمام‌ها ابتدا از سفیدکننده‌ها استفاده کرده و با آب شستشو دهید و پس از آن در صورت لزوم از جرم گیر استفاده کنید.

امیری یادآور شد: هنگام استفاده از این مواد حتماً در و پنجره‌های محیط باز باشد.

وی ادامه داد: در هنگام استفاده از این مواد و پاشیده شدن اتفاقی قطراتی از آن به پوست و یا چشم صورت، به فوریت این نقاط را با آب فراوان بشویید) چشم‌ها را داخل یک کاسه آب پر کرده و پلک بزنید و یا زیر شیر آب باز، شستشو دهید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: مواد شوینده اسیدی و قلیایی را داخل ظروف شیشه‌ای یا بطری‌های نوشابه نریزید، زیرا ممکن است باعث اشتباه کودک شود و این مواد را به جای آب و یا نوشابه بنوشد که بسیار خطرناک است و باعث سوختگی مجاری گوارشی می‌گردد.

امیری ادامه داد: تمامی مواد شوینده حتی مایع ظرفشویی نیاز به استفاده از دستکش دارد زیرا مصرف بدون دستکش این مواد، باعث التهابات پوستی (درماتیت) خشکی پوست و اگزما می‌شود.

وی افزود: اگر فرد در مواجهه با گازهای سمی قرار گرفت، بهترین کار خارج کردن او از محیط و انتقال به فضای باز است که اگر مصدوم در مواجهه با فضای باز بهتر نشد باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید زیرا این فرد نیاز به مصرف اکسیژن دارد. همچنین به افرادی که در حالت عادی اسپری تنفسی مصرف می‌کنند، تاکید کرد: در این حالت سریع‌تر از اسپری‌های تنفسی خود استفاده کنند.

امیری گفت: متأسفانه گاهی آسیب‌ها به اندازه‌ای است که فرد برای زنده ماندن به دستگاه‌های تنفس مصنوعی وصل می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: افرادی که دارای بیماری‌های مزمن تنفسی هستند و ظرفیت ریه کمتری دارند، حساس ترند و زودتر دچار علامت می‌شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.