تاریخ انتشار : سه شنبه 22 آذر 1401 - 7:02
کد خبر : 6662

مدیریت صحیح و علمی کنترل پاییزه و زمستانه می تواند نقش مهمی در کنترل زنبورمغزخوار بادام داشته باشد

مدیریت صحیح و علمی کنترل پاییزه و زمستانه می تواند نقش مهمی در کنترل زنبورمغزخوار بادام داشته باشد
ناظمی مدیر حفظ نباتات این سازمان گفت: زنبورمغزخوار بادام از آفات مهم بادام در ایران می باشد که در صورت عدم کنترل آن تا 90 % محصول را از بین خواهد برد.

به گزارش نسیم صبا:وی افزود: این آفت یک یا دو نسل در سال و به ندرت ۳ نسل در سال دارد .لارو این آفت به مدت ۱۱ ماه در میوه بادام باقی مانده و از مغز بادام تغذیه داشته که این امر موجب ریزش میوه ها می گردد.

ناظمی افزود: بادام های آلوده دارای یک سوراخ محل تخمگذاری حشره بالغ روی پوسته بوده که درون هر مغز فقط یک لارو می تواند زندگی کند.جالب توجه این است که درصورتی که بادام دو مغزی باشد داخل هر مغز یک لارو به صورت مستقل زندگی می کند.

وی خاطر نشان کرد: آفت زنبور مغزخوار فصول تابستان ، پائیز و زمستان را به صورت لارو کامل داخل میوه های آلوده خشک روی درخت و یا ریخته شده روی سطح زمین می گذراند .با توجه به اینکه هر حشره ماده پس از خروج از میوه قادر به آلودگی حداقل۱۲۰ میوه سالم می باشد لذا جمع آوری ، سوزاندن و مدفون نمودن کلیه میوه های آلوده در پائیز و زمستان به صورت همگانی از اهمیت فوق العاده ای برخورداراست که بایستی فرهنگ سازی لازم در این زمینه توسط کارشناسان منطقه صورت گیرد.

وی درپایان گفت: تغذیه به موقع و بهینه باغات ، آبیاری منظم ، رعایت مسائل بهداشتی باغ و در صورت امکان عدم کشت ارقام جدید حساس و پوست نازک (رقم کاغذی) در مناطق آلوده نقش بسزایی در کاهش جمعیت آفت دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.