تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 آذر 1401 - 7:50
کد خبر : 6268

مدرن‌ترین خط انتقال آب در کردستان به بهر برداری می‌رسد

مدرن‌ترین خط انتقال آب در کردستان به بهر برداری می‌رسد
یکی از طرح‌های بزرگ و البته پرزحمت وزارت نیرو در خصوص آبرسانی به شهرهای کشور که از قضا در بازه زمانی کوتاهی با موفقیت هرچه تمام‌تر به نتیجه رسیده است پروژه آبرسانی به شهر سنندج است که همین روزها قرار است توسط مقام‌های ارشد دولت به بهره‌برداری برسد.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا با اجرای این طرح چالش‌های آبی احتمالی مرکز استان زرخیز کردستان بخصوص در مقطع فعلی که تغییرات اقلیمی و کمبود بارش‌ها منابع آبی کشور را با کمبود مواجه کرده است عملاً مرتفع می‌شود و همچنین مشکلات کیفی آب شرب مردم این شهر به اتمام می‌رسد.

متخصصان داخلی کشور در این طرح بزرگ مسیری ۶۰ کیلومتری را در نظر گرفتند که با توجه به صعب العبور بودن منطقه و توپوگرافی زمین این پروژه می‌توانست دچار تاخیر در اجرا شود، اما این اتفاق نیفتد و در کمترین زمان ممکن با احداث ۲۷ کیلومتر خط لوله فولادی منشعب به قطرهای ۱۲۰۰ و ۱۴۰۰ میلی‌متر با ارتفاع پمپاژی تا میزان ۴۸۰ متر، آب در نظر گرفته شده از سد آزاد به تصفیه‌خانه شهر سنندج می‌رسد.

نکته قابل تأمل در این طرح این است که با افتتاح این طرح هرساله می‌توان تا ۵۷ میلیون متر مکعب آب را به تصفیه‌خانه سنندج منتقل کرد و از دردسرهای پیشین تامین آب به‌صورت سنتی و قدیمی رهایی یافت.

همچنین این پروژه دسترسی آب شرب مورد نیاز روستاها را در مسیر خط انتقال سهل‌الوصول کرده است و روستائیان منطقه از این پس به لحاظ نیازهای آبی خود مشکلی نخواهند داشت.

چنین حجمی از آب انتقالی قادر خواهد بود مصرف ۷۰۰ هزار نفر از مردم را فراهم سازد و این تامین در حالی است که کیفیت آب تحویلی به مصرف‌کنندگان از بالاترین استانداردهای سلامت و زیست محیطی روز دنیا برخوردار است.

چنین پروژه‌های در شرایطی به بهره‌برداری می‌رسد که برای آن تاکنون ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که با توجه به شرایط خاص پروژه‌هایی از این دست، می‌توان اذعان داشت طرح مذکور با کمترین حدود ممکن گردیده و در نوع خود کم‌نظیر است.

برای این طرح از توانایی‌های بالقوه و بالفعل ۶۰۰ نیروی زبده و کاردان بهره گرفته شد تا مدیران و مهندسان و کارگران تلاشگر ایرانی بتوانند خدمتی در خور برای مردم سنندج که سال‌ها بود با چالش‌های آبی روبرو بودند، به ارمغان بیاورند.

پیش از این آگاهان و کنشگران حوزه آب کشور در این خصوص اظهار کرده بودند که این طرح از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است به گونه‌ای که یک پتانسیل بسیار قوی در حوزه پدافند غیرعامل ایجاد می‌کند و وزارت نیرو با ظرفیت بسیار مطلوبی که در بخش آب شرب سنندج برقرار کرده عملاً تامین آب شهر سنندج به بهترین طریقه ممکن عملیاتی می‌شود و مردم این شهر از این پس دچار گرفتاری‌های پیشین نمی‌شوند.

یکی از مشکلاتی که پیش از این وجود داشت این بود که سد قشلاق که پیش از این بخشی از تامین آب شهر را به عهده داشت عملاً تغذیه گرا شده و منجر به رنگ و بوی نامطبوع و پایین آمدن کیفیت آب شده بود؛ بنابراین مجموعه وزارت نیرو برای حل مشکل کیفیت آب شرب سنندج درصدد ایجاد خط لوله انتقال آب به تصفیه‌خانه برآمد به این صورت که از میانه مسیر قبل از ایستگاه پمپاژ یک خط لوله با این سازوکار را احداث کند تا مسائلی از این دست مرتفع شود.

اینک تکیه بر توانایی‌های تکنولوژیک و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فنی مهندسی در این طرح باعث شده بهره‌برداری از سامانه‌های آبرسانی سد آزاد، ساختار کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و همچنین ایستگاه کاهش فشار از ۳۰ اتمسفر به ۲ اتمسفر برای نخستین بار، خش دیسپاچینگ انتقال آب کشور را با طرحی نو روبرو سازد که پیش از این چندان نمونه قابل اشاره‌ای از آن در دست نبود.

بر اساس تعریف جدید فنی مهندسی این طرح، اپراتور بر پایه برنامه منابع و مصارف تعریف شده، میزان دبی مورد نیاز هر بخش از سامانه اعم از انشعابات، تصفیه‌خانه شهر سنندج با تکیه بر جداول ساختاری کنترل و هدایت اتوماتیک و یکپارچه را مهیا خواهد کرد. بودجه ۸۵۰۰ میلیارد ریالی این طرح در حالی صرف شده که نهادهای مجربی همانند شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران کار آن را طی دو سال به اتمام رسانده‌اند.

پیش از این عللی مانند پدافند غیرعامل و دارا بودن دو منبع برای تغذیه تصفیه‌خانه آب شهر سنندج، کاهش کیفیت آب مخزن سد قشلاق در طول دوره‌های پاییز و زمستان، کاهش متوسط آورد سالانه رودخانه قشلاق در سال‌های اخیر، عبور جاده ترانزیت سنندج به دیواندره از مجاورت مخزن سد قشلاق و احتمال بروز مخاطرات برای مخزن و جلوگیری از برداشت آب در طول مسیر رهاسازی جریان به عنوان دلایلی موجه تلقی می‌شد تا این طرح هرچه زودتر به بهر برداری برسد که در این راستا وزارت نیرو پروژه را به مرحله نهایی خود رساند.

اهداف اساسی و اصلی پروژه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج سرفصل‌هایی است شامل امکان تامین ۵۷ میلیون متر مکعب آب در سال، ارتقای کیفی آب شرب شهر و تأمین آب شرب ۴۰ درصد از جمعیت استان کردستان، امکان تأمین نیاز آب شهری بیش از ۷۰۰ هزار نفر در افق ۱۴۲۵ و همچنین نیاز روستاهای میانی مسیر انتقال و اشتغال‌زایی، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم که این مبانی هم اکنون با اجرای این طرح رنگ تحقق به خود گرفته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.