تاریخ انتشار : یکشنبه 22 اسفند 1400 - 20:23
کد خبر : 1119

لزوم اجرای سریع طرح پایش تصویری آنلاین اراضی در استان کرمان

لزوم اجرای سریع طرح پایش تصویری آنلاین اراضی در استان کرمان

رییس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر این مطلب که پایش تصویری آنلاین اراضی باید هر چه سریعتر در استان کرمان اجرایی شود، گفت: این سامانه کارکرد پیشگیرانه فوق العاده ای دارد و در این رابطه دستگاه های متولی باید پیگیری های جدی داشته باشند. به گزارش نسیم صبا:یدالله موحد در شورای حفظ حقوق

رییس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر این مطلب که پایش تصویری آنلاین اراضی باید هر چه سریعتر در استان کرمان اجرایی شود، گفت: این سامانه کارکرد پیشگیرانه فوق العاده ای دارد و در این رابطه دستگاه های متولی باید پیگیری های جدی داشته باشند.

به گزارش نسیم صبا:یدالله موحد در شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان افزود: حل و فصل اختلافات بین دستگاه های دولتی، اجرای طرح های هادی روستایی، رفع اختلافات بین دولت و مردم در حوزه اراضی و اجرای قانون جامع حدنگار از جمله اولویت های سال آینده به شمار می رود زیرا در حوزه اراضی خلاء های موجود اجازه می دهد افراد سودجو و فرصت طلب به اراضی دولت تعرض نمایند.

وی با بیان اینکه سه عنصر مهم آب، خاک و هوا از مواهب الهی و نعمت های خدادادی در اختیار بشر هستند و بهره برداری از این مواهب الهی باید مناسب و مدیریت شده صورت گیرد، تاکید کرد: در صورت عدم مدیریت صحیح در این حوزه باید انتظار خسارت های غیر قابل جبران را داشت.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به این مطلب که حاکمیت و مردم باید از خاکی که در اختیار آنها قرار دارد به صورت مناسب، به جا و با کیفیت بالا بهره برداری کنند، عنوان کرد: اگر نتوانیم حفاظت و بهره برداری از این منابع طبیعی و خدادادی را به شکلی درست دنبال کنیم، این سرمایه ها را از دست داده و خسارت های زیادی را شاهد خواهیم بود.

موحد با تاکید بر این مطلب که با از بین رفتن منابع طبیعی شاهد سیل های خسارت آفرین خواهیم بود، اظهارداشت: اگر از مراتع نیز به خوبی مراقبت نکنیم، شاهد ریزگردها و هوای آلوده خواهیم بود و تنفس همه افراد در جامعه با مشکل روبرو می شود.

وی گفت: در حوزه مدیریت منابع از جمله اراضی، آب و هوا در کشور دچار خلاء های اساسی هستیم و آنچه امروز به عنوان آسیب با آن روبرو هستیم، ناشی ازسوء مدیریت ها در این حوزه ها بوده است.

رییس شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان یادآور شد: به عنوان نمونه هزاران هکتار اراضی دولتی که بعد از پیروزی انقلاب در استان کرمان به تصرف افراد درآمده و مجوز حفر چاه نیز آب هم به آنها داده شده است و بر این اساس؛ آب شیرین استان به درختانی تبدیل شده که در حال تولید محصولات زراعی هستند و امروز برای تعیین تکلیف این اراضی باید قلع اشجار و قلع بنا کرده و این اراضی را به دولت برگردانیم و در این حال به جای آنکه این اراضی به سرمایه عمومی برگردند، تبدیل به چالش می شوند.

موحد اظهارداشت: اجرای قانون جامع حدنگار اگر با سرعت پیش نرود و مالکیت دولت و مردم مشخص نشود همچنان باید شاهد تعرض به اراضی دولتی و حقوق بیت المال باشیم و در صورت اجرای سریع دقیق و قاطع این قانون دستگاه قضایی با مشکلات ناشی از عدم تعیین تکلیف اراضی دولتی روبرو نخواهد بود.

وی عنوان کرد: بزرگترین چالش موجود در حوزه اراضی اختلافی بین مردم و دولت است و باید تکلیف این اراضی را در مدت معقول و منطقی روشن نمائیم.

رییس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر این مطلب که دستگاه ها باید برنامه های خود به منظور تعیین تکلیف اراضی اختلافی را تدوین و ارائه نمایند ودر سال جدید بر این مبنا حرکت شود، اظهارداشت: اداره آب و فاضلاب باید برنامه مورد نظر به منظور جلوگیری از تصرف بستر و حریم رودخانه ها را نیز تدوین و ارائه نماید.

موحد همکاری تمامی دستگاهها به منظور تامین زیرساخت های مورد نیاز به منظور اجرای قانون حدنگار را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز به صورت جدی در سطح کشور و استان کرمان، قلع و قمع اراضی تصرفی توسط دستگاه های دولتی و حکومتی را شاهد هستیم و دستگاه ها باید گزارش دهند چه میزان از حریم راه ها، رودخانه ها و تجهیزات زیرساختی مورد تصرف قرار گرفته است تا طی سال آینده برای رفع تصرفات در این حوزه ها برنامه ریزی و اقدام شود.

وی با تاکید بر این مطلب که دستگاه ها باید برای اجرای احکام قطعی پرونده های خود در دستگاه قضایی برنامه داشته باشند، اظهارداشت: عدم اجرای این احکام موجب می شود که حرمت تصمیمات حاکمیتی و قضایی شکسته شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان هماهنگی در حوزه طرح های عمرانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: رفع تصرف از اراضی حومه شهر از دیگر مواردی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و در این راستا اخیرا با پیگیری دادستانی کرمان و سازمان های دولتی مربوطه، ۸۰ هکتار اراضی محله صنعتی رفع تصرف شد و به منظور اجرای طرح جهش ملی مسکن در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفت.

موحد در ادامه از خدمات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در راستای صیانت از اراضی ملی در استان کرمان تقدیر کرد و ادامه داد: امیدواریم این تجربیات ذخیره ارزشمندی برای برداشتن گام های بلندتر در این حوزه شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.