تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 - 5:57
کد خبر : 8960

لاکپشت سنگاپوری برای هفت‌سین نخرید!

لاکپشت سنگاپوری برای هفت‌سین نخرید!
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان ضمن تشریح شرایط خرید ماهی قرمز برای شب عید می‌گوید: به هیچ عنوان عرضه خزندگان و دوزیستانی مثل لاکپشت سنگاپوری یا حلزون سیب را از نظر بهداشتی تایید نمی‌کنیم و بشدت باید مراقب انتقال بیماری‌های مشترک این جانوران باشیم.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا با نزدیک شدن به نوروز خرید برخی اقلام مانند ماهی قرمز برای سفره هفت سین نیز رونق می‌گیرد، مسأله ای که هم علاقه‌مندان محیط‌زیست از آن انتقاد دارند و هم دامپزشکان(به علت تماس مستقیم با انسان) درباره مشکلات بهداشتی آنها هشدارها می‌دهند.

اما طی سال‌های گذشته نه تنها خرید این ماهی‌ها کم‌رونق‌تر نشده که گویای ضعف ما در فرهنگ‌سازی است و سبب بروز مشکلات برای طبیعت (به علت رهاسازی بدون ملاحظه در طبیعت)شده بلکه شاهد اتفاق‌های بدتری هم بوده‌ایم، آن هم شیوع عرضه و خرید جانوران دیگری مثل لاکپشت مینیاتوری یا حلزون سیب که معلوم نیست با ابتکار کدامین افراد و با چه نیت‌ها و تبعاتی باب می‌شود که کارشناسان نیز همواره در این باره هشدارهای جدی داده اند.

در این زمینه خبرنگار ایرنا برای تشریح شرایط خرید ماهی قرمز و مراکز عرضه آنها با سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان مصاحبه کرده است.

صدیقه کاظمی‌نیا روز جمعه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد که این گونه‌های جانوری به صورت بالقوه می‌توانند عامل انتقال بیماری برای انسان باشند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان همچنین با اشاره به اینکه ممکن است ماهیان قرمزی که از سوی دستفروشان عرضه می‌شود، در هنگام تکثیر و پرورش این آبزیان از آب های آلوده و غیربهداشتی که عامل انتقال بیماری های ویروسی، استفاده شده باشد، گفت: شهروندان ماهی قرمز سفره عید نوروز را از مراکز مجاز تهیه کنند.

این مسئول گفت: به عنوان یک دامپزشک و بخاطر اصول سلامت توصیه به خرید ماهی نمی‌کنیم و به جای آن می‌توان از موارد دیگری در سفره هفت سین استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: اما در صورتی که مردم می‌خواهند از ماهی قرمز یا ماهیان زینتی در سفره هفت سین استفاده کنند حتما باید نکات بهداشتی را مدنظر داشته باشند و از مراکز عرضه مجاز که توسط شهرداری‌ها در نظر گرفته شده خرید کنند.

شرایط مراکز مجاز عرضه ماهی

کاظمی نیا با اشاره به اینکه شهرداری برای مواردی که به عنوان مراکز مجاز عرضه ماهی معرفی می‌کند از دامپزشکی گواهی سلامت یا گواهی بهداشتی می‌گیرد، تاکید کرد: با دورگرده‌ها و دستفروشانی که اقدام به توزیع ماهی بدون مجوز بهداشتی از دامپزشکی می‌کنند برخورد خواهیم کرد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه مراکز عرضه مجاز ماهیان قرمز شامل واحدهای صنفی عرضه ماهیان زینتی و اماکن تعیین شده توسط شهرداری‌ها با هماهنگی اداره دامپزشکی است، تاکید کرد: مردم از مراکز مجاز و با سابقه مانند مراکز عرضه ماهیان آکواریومی خریداری کنند و به فروشندگان موقت که به صورت مقطعی و غیرحرفه‌ای به فروش ماهی قرمز می‌پردازند، اعتماد نکنند.

کاظمی‌نیا تاکید کرد: مراکز فروش مجاز و بهداشتی مکان‌های مسقفی هستند که علاوه بر داشتن مجوز فروش ماهیان زینتی و قرمز، لوازم شست وشو و ضدعفونی مناسب در اختیار دارند.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکی هرساله مراکز تولید و تکثیر، توزیع و عرضه و نگهداری ماهیان قرمز در روزهای پایانی سال را مورد کنترل و پایش قرار می‌دهد، بیان کرد: اکیپ‌های نظارتی دامپزشکی در ایام نوروز به صورت مستمر در سطح شهر کرمان در حال فعالیت خواهند بود ، بر فعالیت تمامی فروشگاه‌های عرضه ماهی قرمز نظارت دارند و متخلفان پیگرد قانونی می‌شوند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان تاکید کرد: افرادی که در این حوزه(فروش ماهی قرمز) فعایت می‌کنند باید نسبت به اخذ گواهی بهداشتی اقدام کنند.

به گفته وی، این افراد با رعایت کامل شرایط بهداشتی در واحدها و مکان‌هایی که با هماهنگی شبکه دامپزشکی شهرستان، شهرداری و اتحادیه‌های مربوطه مجوزهای لازم ارائه شده نسبت به عرضه و فروش ماهی قرمز اقدام کنند.

مواردی که دامپزشکی تایید نمی‌کند

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان با تاکید بر اینکه شهروندان بویژه کودکان باید از تماس با آب نگهداری یا خود ماهی بشدت خودداری کنند، بیان کرد: به هیچ عنوان گونه‌های جانوری مانند خزندگان، دوزیستان و حلزون‌ها را اصلا به لحاظ بهداشتی تایید نمی‌کنیم و نباید در مراکز عرضه ماهی‌های قرمز این گونه‌ها عرضه شود.

وی بیان کرد: عرضه لاک پشت سنگاپوری یا مینیاتوری(گوش قرمز) و حلزون سیب یا حلزون طلائی آکواریوم را اصلا در مراکز عرضه ماهی‌های تزیینی سفره عید از نظر بهداشتی تایید نمی‌کنیم زیرا این گونه‌های جانوری به صورت بالقوه می‌توانند عامل انتقال بیماری برای انسان باشند.

جزییات خرید و نگهداری ماهی‌های شب عید

کاظمی‌نیا گفت: شهروندان کرمانی در نظر داشته باشند که از خرید ماهیان بیمار و بی‌حال با علائم شنای غیرفعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری شود و به هنگام خرید، از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی بپرهیزند.

وی با تاکید بر اینکه برای حمل ماهی از کیسه های نایلونی نباید استفاده شود، خاطرنشان کرد: در صورت امکان از ظروف یکبار مصرف غیر قابل نفوذ برای حمل و جابه جایی ماهیان قرمز استفاده شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: ظروف حمل یکبار مصرف ماهیان باید بعد از آوردن ماهی به منزل در کیسه زباله سربسته قرار گیرد و آب حمل و آب تعویضی ماهیان نیز به طور مستقیم در شبکه فاضلاب تخلیه شود.

وی ادامه داد: حداقل ۲۴ ساعت قبل از خرید ماهی قرمز ظرف نگهداری آن آماده شود و در صورتی که شهروندان برای نگهداری از ماهی می‌خواهند از آب شهری استفاده کنند باید حتما قبل از استفاده در هوای آزاد به منظور کلر زدایی قرار گیرد.

کاظمی نیا تصریح کرد: بهترین دمای نگهداری ماهی ۲۲-۲۶ درجه سانتیگراد است و مردم همچنین می‌توانند غذای ماهی قرمز را از فروشگاه‌های عرضه ماهی زینتی تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه ظرف مناسب برای نگهداری ماهی یک ظرف با دهانه باز (دهان گشاد) برای تبادل اکسیژن با محیط است، خاطرنشان کرد: میزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی حداقل یک لیتر است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه به منظور ضدعفونی ظروف نگهداری ماهی، می‌توان از نمک به میزان سه درصد و سایر ضدعفونی کننده‌ها مانند پرمنگات پتاسیم، پرکلرین و یا بتادین استفاده کرد، اظهارداشت: مردم در نظر داشته باشند که هنگام تعویض آب ظرف نگهداری ماهی نیازی به دستکاری ماهی نیست اما در صورت لزوم و بخصوص در افرادی با سابقه بیماری یا حساسیت‌های پوستی از دستکش استفاده شود.

کاظمی نیا تاکید کرد: یکسری حساسیت‌های پوستی، آلودگی های میکروبی و قارچی در نتیجه تماس با ماهی‌های قرمز ممکن است برای انسان اتفاق بیافتد.

وی با اشاره به اینکه برای تعویض آب ماهی هربار ۲۵ درصد کل آب تعویض و از تعویض یکباره آب بشدت خودداری شود تصریح کرد: در پایان نوروز ماهی‌ها را به جای رها کردن در رودخانه‌ها در محل هایی که توسط شهرداری‌های تعبیه می‌شود، رها کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.