تاریخ انتشار : دوشنبه 14 آذر 1401 - 7:14
کد خبر : 6390

قانون جامع تقویت امنیت غذایی در حال تکمیل شدن است

قانون جامع تقویت امنیت غذایی در حال تکمیل شدن است
جلسه جمع بندی سفر اعضا کمیسیون کشاورزی به شهرستانهای انار و رفسنجان عصر روز پنجشنبه در محل پژوهشکده پسته برگزار گردید.

به گزارش نسیم صبا:در این جلسه اعظمی، نماینده محترم مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ فکر اساسی برای بیمه می کنیم. از قریب ۶۰۰ دشت کشور قریب به ۴۰۹ دشت بحران است و پیش بینی شده است که تا سال ۲۰۵۰ مشکل آب داریم.

وی افزود: در مورد تامین تسهیلات برای نصب سایبان؛ ان شاءالله در بودجه پیش بینی و این مهم هم برای پسته در شمال استان و هم برای خرما جهت جلوگیری از خشکیدگی خوشه خرما نیاز است.

وی گفت: انتظار داریم ایده های جدید برای جلوگیری از سرمازدگی از سوی مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های استان کرمان ارائه و راهکار حل آن مشکل را بیان کنند، ما نیز سعی می کنیم حدود ۵ میلیارد تومان اعتبار آن را تامین کنیم.

وی افزود: به منظور حل مشکل خسارات ناشی از سیل، در سالهای آینده اتفاقات خوبی برای آبخیزداری خواهد افتاد

دکتر عباسی عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل تاثیر کشاورزی در اشتغال و نبود مشاغل دیگر، امنیت در بعضی از مناطق با حفظ اشتغال کشاورزی مقدور است؛ هر چند امنیت غذایی در همه نقاط کشور خود خیلی مهم است .

وی ادامه داد: در کمیسیون کشاورزی برنامه ریزی کردیم که بودجه صندوق بیمه را تا دو و نیم برابر افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه، آبخیزداری یکی از نیازهای ضروری است گفت: در برنامه ششم قرار بود ده میلیون هکتار آبخیزداری انجام شود که ۴ میلیون هکتار آن ظرف دو سال گذشته انجام و ۲ میلیون هکتارآن ظرف سالهای بعد از برنامه پنجم انجام شده است. وی افزود: یکی از مهمترین کارهای کمیسیون کشاورزی، اصلاح شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی بود که فعلاً شش کشاورز، شخص وزیر جهاد کشاورزی و دو نماینده مجلس در آن حضور دارند.

عباسی افزود: قانون جامع تقویت امنیت غذایی در حال تکمیل شدن است.این قانون جامعی است که تمامی جوانب از جمله: سوخت ادوات، آب، مجوزها، صادرات و واردات ، تحقیقات، حدنگاری، قانون جامع تقویت امنیت غذایی رفع موانع در حوزه بانکها وغیره که در آن برنامه ریزی شده است

وی خاطر نشان کرد: در برنامه بلند مدت ۱۵ درصد اعتبارات بقیه بانکها بجز بانک کشاورزی در قالب تسهیلات به بخش کشاورزی اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه برای عقب نیفتادن از دنیا باید به تحقیقات خیلی بها بدهیم، افزود: پژوهشکده پسته رفسنجان باید متولی امر شود

آهنی مدیر کل مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه گفت: متاسفانه استان کرمان رتبه اول مخاطرات از جمله: گرمازدگی- سرمازدگی- سیل و…رادارد و در بعضی از سالها گاها نیز رتبه دوم مخاطرات را داشته است.

وی افزود: سیل دی ماه جنوب استان، مرداد ماه شمال استان، سرمازدگی اول سال جاری، خشکسالی، خشکیدگی خوشه خرما و بارندگی تابستان که موجب ترشیدگی خرما شد، اینها همه اتفاقاتی بود که در نیمه اول سالجاری در استان کرمان اتفاق افتاده است.

وی افزود: وامهای کشاورزی مانده سال ۹۶ و ۱۴۰۰ اگر امهال صورت نگرفته اعتبار موجود است و کشاورزان پیگیری کنند تا امهال صورت گیرد.

وی در ا دامه گفت: از اول مهر ۹۶ بند خ( امهال وامهای کشاورزی) اعمال می شود که کشاورزان خسارت دیده که تا سال ۹۹ امهال نکرده اند این موضوع تمدید شده و از استانهایی که اعتبار دارند خواستیم که اعتبارات مازاد خود را به سایر استانها اختصاص دهند.

وی افزود: برای جبران خسارتهای ناشی از سیل هشتم آبانماه، حدودا ۵۶۰ میلیارد تومان سهم شمال استان در نظر گرفته شده است که تسهیلات ۴ درصدی با دوره باز پرداخت ۵ ساله در اختیار آنان قرار گرفته و شیوه نامه و محل مصرف مشخص شده است

وی افزود: همه کشاورزان خسارت دیده می توانند از این تسهیلات استفاده و چنانچه بدهی یا وام سر رسید شده نیز داشته باشند، این موضوع محدودیتی در گرفتن تسهیلات برایشان ایجاد نمی کند. وضمانت این وام به صورت زنجیره ای است.

وی در ادامه گفت: در بحث خشکسالی، ۱۰۰۰ میلیارد تومان تملکی تخصیص یافته که ۷۰۰ میلیارد تومان برای مرمت قنوات و ۳۰۰ میلیارد تومان برای تامین آب عشایری در نظر گرفته شده است که منتظر موافقتنامه هستیم تا آنرا تخصیص دهیم.

وی اظهار داشت: همکاران مشخصات خود را جهت ثبت نام در لیست متقاضیان تکمیل نموده و کسانی که شرایط بالا را دارند در فرم (ج) آنها سبز و کسانی که دارای شرایط فوق نمی باشند فرم (ج) آنها قرمز می باشد و با قید قرمز یا سبز بودن لیست را تکمیل و تحویل امور اداری می دهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.