علیرضا کاظمی: دانش آموزان را به سمت درسهای مهارتی سوق دهیم

به گزارش نسیم صبا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علیرضا کاظمی، ۱۳ اردیبهشت ماه در مراسم دیدار با معلمان نمونه کشوری با اشاره به اینکه با انتخاب بهعنوان معلم نمونه، مسئولیت شما سنگینتر شده است و معلمان باید از اندیشه، گفتار و رفتار شما لذت ببرند، گفت: من در روستا معلمی کردم و اصلاً به چیزی به نام امکانات فکر نمیکردم؛ در آن زمان فقط عشق و علاقه به معلمی وجود داشت.
وی ادامه داد: ماهانه ۱۴ هزار تومان حقوق میگرفتم و ۴ هزار تومان بابت اجاره فضایی که در روستا داشتم، پرداخت میکردم. چهار روز در روستا بودم، یعنی شنبه صبح میرفتم و سهشنبه بعدازظهر به مشهد برمیگشتم. هر شب با بچهها گروه داشتیم؛ تفریح، بازی، اردو و نماز جماعت برقرار بود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این دغدغه معلمی است که تمام مسائل را حل میکند و تربیت را معلم رقم میزند، نه تجهیزات و امکانات.
وی افزود: ما وظیفهای فراتر از انتقال علم و دانش داریم. تربیت به این معناست که ما میخواهیم انسان بسازیم.
کاظمی تصریح کرد: امروز نگرانی ما این است که دانشآموز از درس نمره ۲۰ میگیرد، اما رفتارهای متناسب با آموزهها ندارد؛ تاریخ میخواند، اما دچار بحران هویتی است. از دین و زندگی نمره ۲۰ میگیرد اما نماز نمیخواند.
وی با اشاره به اینکه امروز در نظام آموزش و پرورش با برنامه درسی حافظهمحور، کتابمحور، معلممحور و محصور در کلاس درس مواجهیم که غیر مهارتی است، گفت: باید این رویکرد را تغییر دهیم و دانش آموزان را به سمت درسهای مهارتی سوق دهیم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به چالشهای پیش روی نظام تعلیم و تربیت اشاره و تصریح کرد: چالش منابع انسانی کمی و کیفی، چالش منابع مالی کافی، چالش استانداردهای مورد نیاز، فضا، عدالت، کیفیت و… از مهمترین مسائل ما هستند.
کاظمی افزود: اما اگر از من بپرسید، اساسیترین مشکل نظام تعلیم و تربیت فرای موفقیت و تحول چیست، میگویم برنامه درسی.
وی با تأکید بر اینکه باید برنامه درسی فعالیتمحور طراحی کنیم، اظهار کرد: با این رویکرد دانشآموزان ریاضی و دین و زندگی را تمرین و جغرافیا را تجربه میکنند. بنابراین برنامه درسی باید رویکرد تربیتی داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تربیت یعنی تغییر در رفتار، افزود: اکنون در دانش و آگاهی گرفتاریم و نمیتوانیم کاری کنیم که دانش به رفتار تبدیل شود.
کاظمی همچنین به بودجه آموزش و پرورش که اکنون حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان است اشاره کرد و گفت: وقتی سرپرست بودم این بودجه ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بود. آن زمان به آقای رئیسی گفتم اگر هزار هزار میلیارد تومان هم بشود، در محصول آن تغییری ایجاد نمیشود چون متغیر اصلی بودجه نیست؛ اولویت، متغیر اصلی برنامه درسی و سپس نیروی انسانی است.
وی ادامه داد: اکنون فضای آموزشی خوبی داریم اما دلمشغولی ما این است که با دانشآموزان و معلمان بیانگیزه و نیازمند مهارت بسیار روبهرو هستیم در حالی که مأموریت معلمان تربیت است، نه صرفاً انتقال علم و دانش.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه معلم باید شأن نظارت و پدری هم داشته باشد، افزود: به عبارتی معلم باید پیگیر وضعیت دانشآموز باشد؛ چرا امروز غایب است؟ چه مشکلی دارد که درسش ضعیف است؟ چرا دیگر به مدرسه نیامد؟ آیا ترک تحصیل کرده است؟ فقط نوشتن روی تخته و آموزش دروس کفایت نمیکند.
کاظمی با تأکید بر اینکه بالاترین سطح معلمی، تربیتی و پایینترین سطح آن، تعلیمی است، ادامه داد: من نباید از دغدغه معلم بخوابم. ما یک میلیون معلم داریم. اگر یک درصد از آنها بیمار باشند یا زندانی باشند، انبوهی از مشکلات در پیش داریم و باید تلاش کنیم آنها را برطرف کنیم.
وی اظهار کرد: زمانی که معلم بودم، حقالتدریس ما را هر شش ماه یک بار میدادند و حتی پول یک تخممرغ را نداشتم. سال گذشته حقوقها در ۲۲ اسفند پرداخت شد و پاداش معلمان را که منابع مالی برای آن در نظر گرفته نشده بود، با مجوز سران قوا پرداخت کردیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: حقالتدریسها را بهروز پرداخت کردیم و این به دلیل در اولویت قرار گرفتن آموزش و پرورش در دولت است. امروز آموزش و پرورش در اولویت اول استانها قرار گرفته است.
کاظمی درباره برنامههای دکتر پزشکیان در حوزه آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: این برنامهها در دو حوزه پیگیری میشود که نخست توسعه عدالت آموزشی با محرومیتزدایی از فضا از جمله جمعآوری مدارس سنگی و کانکسی و با تراکم بالای ۳۵ نفر و پایان پروژههای نیمهتمام است.
وی افزود: محور دوم، توسعه عدالت با محوریت کیفیت است که بر معلم متمرکز میشود که از جمله آن توانمندسازی معلمان به دانش و مهارت مورد نیاز با تقویت گروههای آموزشی و ایجاد اجتماعات یادگیری معلمان است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باید تحول در روشهای یاددهی و یادگیری ایجاد کنیم، با فعال کردن دانشآموزان از طریق روشهای تدریس معکوس صورت گیرد.
کاظمی گفت: یعنی شب قبل به بچهها بگوییم چه درسی دارند و آنها را گروهبندی کنیم تا فردا در کلاس بیایند و توضیح بدهند. باید چیدمان کلاسها را تغییر دهیم و به دانشآموزان در کلاس درس نقش بدهیم. با همین چند کار، کیفیت ارتقا مییابد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰