تاریخ انتشار : شنبه 3 دی 1401 - 5:57
کد خبر : 6950

عامل بحران بدهی دولت، منتقد فروش اوراق بدهی شد/ چرا دولت سیزدهم بدهی دولت قبل را پرداخت می‌کند؟

عامل بحران بدهی دولت، منتقد فروش اوراق بدهی شد/ چرا دولت سیزدهم بدهی دولت قبل را پرداخت می‌کند؟
همتی در حالی اخیراً از فروش اوراق بدهی انتقاد کرده که فروش اوراق در سال ۹۹ و دوره مسئولیت وی، رکورد تاریخی ۲۰۲ هزار میلیارد تومان را ثبت کرده است. با این حال وی دولت سیزدهم را که مشغول تسویه بدهی‌های به جا مانده از همان دوران است، سرزنش می‌کند.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، رییس کل بانک مرکزی دولت روحانی اخیراً در مصاحبه‌ای، نسبت به فروش اوراق بدهی برای جبران کسری بودجه موضعی انتقادی گرفته است.

صرف‌نظر از تناقض این موضع همتی با مواضع پیشین وی درباره آثار ضدتورمی فروش اوراق برای تامین کسری بودجه دولت، انتقاد از دولت سیزدهم بابت فروش اوراق بدهی، حاوی نکات عجیب دیگری است.

بیشتر بخوانید:

تناقض‌های بی‌پایان همتی؛ بالاخره فروش اوراق مانع چاپ پول می‌شود یا خیر؟

خودستایی به خاطر میراث تورم ۶۰ درصدی/ آقای همتی! از کدام کارنامه دفاع می‌کنید؟

همتی با ۶۵.۳ درصد رکورد تورم نقطه به نقطه پس از انقلاب را به نام خود ثبت کرد

رییس کل بانک مرکزی دولت روحانی در حالی دولت سیزدهم را بابت انتشار اوراق شماتت می‌کند که در دوره وی، رکورد فروش اوراق بدهی در تاریخ کشور شکسته شد. نمودار زیر، عملکرد انتشار اوراق بدهی دولتی از سال ۹۴ تا ۲۴ آذر سال جاری را نشان می‌دهد.

عامل بحران بدهی دولت، منتقد فروش اوراق بدهی شد/ چرا دولت سیزدهم بدهی دولت قبل را پرداخت می‌کند؟

همان‌طور که از نمودار فوق مشخص است، بیشترین میزان فروش اوراق بدهی در سال ۹۹ ثبت شده که در آن سال دولت روحانی جمعاً بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق بدهی تامین مالی کرده است.

انتشار اوراق بدهی از جمله اقدامات دولت قبل بود که همتی تمام قد از آن حمایت می‌کرد. با این حال وی اکنون منتقد این سیاست شده و معتقد است این اقدام باعث تورم می‌شود و بر همین اساس دولت سیزدهم را شماتت می‌کند. این در حالی است که طبق نمودار فوق، دولت سیزدهم در مسیر کاهش اتکا به بدهی برای تامین مالی قدم برداشته است.

بحران ادامه‌دار بدهی‌های دوران همتی

گزارش وزارت اقتصاد از وضعیت بدهی سال‌های آتی دولت نشان می‌دهد بار سنگین تسویه بدهی‌های دولت روحانی تقریباً تا پایان دولت سیزدهم گریبان دولت را گرفته است. نمودار زیر تعهدات سال‌های آتی دولت بابت اصل و سود اوراق بدهی را نشان می‌دهد.

عامل بحران بدهی دولت، منتقد فروش اوراق بدهی شد/ چرا دولت سیزدهم بدهی دولت قبل را پرداخت می‌کند؟

همتی در حالی از دولت سیزدهم بابت فروش اوراق بدهی انتقاد می‌کند که از قضا این دولت برخلاف دولت قبلی، نه‌تنها بهره‌ای از انتشار اوراق نبرده، بلکه در حال تسویه بدهی‌های به بار آمده در دوران همتی است.

گزارش وزارت اقتصاد از وضعیت انتشار اوراق بدهی و تسویه اوراق بدهی نشان می‌دهد دولت سیزدهم بیش از آنکه از محل فروش اوراق بدهی درآمد داشته باشد، نسبت به تسویه اوراق بدهی سررسید شده که توسط دولت قبل فروخته شده، اقدام کرده و تراز دولت سیزدهم در موضوع اوراق بدهی شدیداً منفی است.

تراز منفی دولت سیزدهم در موضوع اوراق بدهی نشان می‌دهد دولت سیزدهم در حال تسویه بدهی‌هایی است که دولت قبل با دخالت مستقیم عبدالناصر همتی به بار آورد و اکنون مسئولیت تسویه آن بدهی‌ها بر عهده دولت سیزدهم است. در مقابل دولت گذشته با انتشار گسترده اوراق و انتقال سررسید بخش عمده این بدهی‌ها به پس از پایان دولت دوازدهم، بیشترین بهره را از انتشار اوراق برد. با همه این اوصاف، همتی به جای پاسخگویی نسبت به بحران بدهی به جا مانده از خود و همکارانش، در قامت مدعی ظاهر شده و حتی دولت سیزدهم را که در حال تسویه این بدهی‌هاست، سرزنش می‌کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.