سرپرست اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: در راستای صدور اسناد مالکیت کشاورزی از زمان اجرای قانون جامع حد نگار ( کاداستر ) کشور مصوب سال 1393 تاکنون181، هزار و 157 هکتار سند مالکیت کاداستری صادر و تسلیم شده و تنها در بهمن ماه سال گذشته 19 هزار و 979 هکتار و در اسفند ماه سال 1401 نیز 58 هزار و 300 هکتار سند مالکیت از اراضی موصوف صادر گردیده که این رشد قابل ملاحظه و چشمگیر می باشد.

به گزارش نسیم صبا:حمدحسن کردستانی در تشریح این خبر افزود: استان کرمان با مساحت ۱۷ میلیون و ۹۴۹ هزار و ۴۷۷ هکتار وسعت به عنوان پهناورترین استان کشور شناخته می‌شود و با عنایت به آب‌ و هوای چهار فصل و متنوع یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی کشور به شمار می‌آی.

وی با اشاره به این مطلب که ۸۰۵ هزار و ۷۰۱ هکتار از اراضی این استان کاربری زراعی یا باغی دارند، عنوان کرد: از این حیث ظرفیت بالایی برای صدور اسناد مالکیت حد نگاری ( کاداستری ) کشاورزی در این استان وجود دارد.

سرپرست اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان عنوان کرد: بر مبنای بیان مزایای اسناد مالکیت حدنگاری در راستای تشویق مردم با استفاده از ظرفیت صدا و سیما، تریبون نماز جمعه ، مساجد ( برنامه های یک شنبه های روستایی و حضور در مساجد با هماهنگی دهیاری ها و شوراها جهت ترغیب کشاورزان برای اخذ سند مالکیت حدنگاری به صورت هفتگی ) ، تبلیغات محیطی ، ظرفیت فضای مجازی و … در رابطه با لزوم تبدیل اسناد دفترچه ای به حدنگاری اطلاع رسانی های لازم انجام شده است.

کردستانی یادآور شد: بیان مزایای اسناد مالکیت حدنگاری در راستای ترغیب دستگاه های متولی برای اخذ اسند مالکیت از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه به شمار می رود.

وی طرح موضوع و پیگیری در مراجع نظارتی را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: براساس هماهنگی های انجام شده تاکید شده است که سازمان ها در زمینه تثبیت اراضی و مستغلات دولت اقدام نمایند زیرا در صورت عدم ارسال مستندات و ثبت در سامانه ظرف مدت شش ماه ، این موارد به عنوان مجرمانه ترک فعل به دادسرای ویژه کارکنان دولت ارسال می گردد.

سرپرست اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان اظهارداشت: بر مبنای تاکید بر استفاده از ظرفیت درون سازمانی اداره کل ثبت استان کرمان در خصوص اجرای قانون حدنگار ( کاداستر ) کشور تبیین نقشه راه اجرای قانون جامع حدنگار استان کرمان و برگزاری کارگاه هم اندیشی هیات های قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی نیز انجام شده است.

وی به اهم برنامه های مدون و تبیین شده برای تحقق صد در صدی قانون جامع حدنگار ( کاداستر ) اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان برای سال ۱۴۰۲ نیز اشاره کرد و گفت: این اداره کل با ارائه پیشنهادات متعدد به رییس کل محترم دادگستری و ریاست شورای قضایی و حفظ و صیانت از حقوق بیت المال استان کرمان اقدام به ترسیم نقشه راه در سال ۱۴۰۲ و با تاکید بر سه ماهه نخست سال جاری ( فصل بهار ) نموده است با این توضیح که برای پیگیری موضوعات مصوب تا تحقق و اجرایی شدن کامل آنها ، لازم است با استفاده از ظرفیت معین های حد نگاری پیگیری به صورت شهرستان به شهرستان صورت پذیرد.

سرپرست اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان ادامه داد: ترسیم” نقشه راه سال ۱۴۰۲″ به تفکیک هر واحد ثبتی و انعقاد ۱۷ قرارداد در راستای اجرای قانون جامع حدنگار کشور نیز در راستای اجرایی شدن طرح کاداستر اراضی کشاورزی در استان کرمان انجام شده است.