تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 - 9:24
کد خبر : 5000

شکستن دیوار تحریم‌های فروش نفت

شکستن دیوار تحریم‌های فروش نفت
- سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی ایران در ونزوئلا با اتمام بازسازی پالایشگاه ال‌پالیتو، حال روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام خود را بدون مذاکره و با شرایط تحریمی کامل، به ونزوئلا صادر خواهد کرد تا در این پالایشگاه به پالایش برسد و این رابطه برد-برد آغاز راه خنثی‌سازی قطعی تحریم‌ها است.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، یکی از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم در حوزه فروش نفت، تمرکز بر بازارسازی نفت از طریق سیاست بازسازی پالایشگاه‌های نیمه فعال کشورهای همسو از طریق صادرات خدمات فنی و مهندسی بوده است که تحت عنوان سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی مشهور است.

ایران با تمرکز بر پالایشگاه‌های نیمه‌فعال کشورهای همسو و با تکیه بر دانش و توان ایرانی در حوزه تجهیزات پالایشگاهی، ابتدا ظرفیت پالایشگاه موردنظر در کشور هدف را به ظرفیت اصلی و اسمی خود بازمی‌گرداند و سپس با اعمال تغییرات جزئی و اصلاح فرآیندها، اقدام به اصلاح خوراک پالایشگاه کرده و از این پس دیگر نفت خام ایران به عنوان خوراک پالایشگاه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

این رویکرد که به تازگی در روابط تجاری و خارجی ایران مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گرفته است، علاوه بر ایجاد یک رابطه برد-برد با کشورهای همسو، موجب خواهد شد که ایران سرمایه‌گذاری‌های فراسرزمینی در حوزه زیرساخت‌های انرژی انجام دهد و نفت خام ایران نیز مورد استفاده این پالایشگاه‌ها قرار گیرد.

بدین شکل یک بازارسازی جدید برای نفت خام ایران ایجاد شود که طی آن با فروش تضمینی نفت، از این پس پالایشگاه فراسرزمینی کشور هدف به صورت روزانه نیازمند نفت خام ایران باشد و ایران نیز در یک قرارداد بلندمدت در ازای سهامداری در پالایشگاه فراسرزمینی، نفت خام خود را به این پالایشگاه عرضه خواهد کرد و بدین ترتیب علاوه بر برگشتن پالایشگاه مذکور به ظرفیت اسمی و کامل خود و سود بردن کشور هدف، ایران نیز از طریق سود سرمایه‌گذاری انجام شده و همچنین فروش روزانه نفت خام خود به این کشور، در این معامله سود و منفعت خواهد برد.

بین عقد قرارداد برای بازسازی پالایشگاه و همچنین بازسازی کامل پالایشگاه مذکور و شروع فروش نفت خام ایران، چندین ماه زمان می‌برد.

ایران در ابتدای سال جاری در سفر وزیر نفت به ونزوئلا قرارداد بازسازی چندین پالایشگاه کشور ونزوئلا را امضا کرد که اتفاقی بسیار بزرگ در زمینه دیپلماسی اقتصادی برای ایران بود. حالا «جواد اوجی» وزیر نفت دولت سیزدهم، خبر از به اتمام رسیدن بازسازی اولین پالایشگاه کشور ونزوئلا داد.

اوجی با اشاره به بازسازی نخستین پالایشگاه فراسرزمینی به نام «ال‌پالیتو» در ونزوئلا و پالایش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام، افزود: این آرزوی دیرینه و ۴۳ ساله‌ای بود که به همت همکاران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و پیگیری مدیرعامل این شرکت در بخش فراسرزمینی تحقق یافت، نقطه آغاز این اقدام در ونزوئلا بود و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در دیگر نقاط نیز ادامه خواهد یافت.

سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی ایران در ونزوئلا با اتمام بازسازی پالایشگاه ال‌پالیتو، حال روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام خود را بدون مذاکره و با شرایط تحریمی کامل، به ونزوئلا صادر خواهد کرد تا در این پالایشگاه به پالایش برسد و این رابطه برد-برد آغاز راه خنثی‌سازی قطعی تحریم‌ها است.

نکته بسیار مهم در این زمینه عدم توقف دولت در زمینه به‌کارگیری سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی است.

ایران پس از ونزوئلا برای تداوم سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی خود، به سراغ کشورهای همسایه رفته است و دومین کشوری که در این زمینه با ایران قرارداد همکاری امضا کرده است، کشور ازبکستان است که در حاشیه نشست شانگهای در ابتدای ماه جاری، پس از عضویت رسمی ایران در این پیمان، به امضا تفاهم‌نامه و عقد قرارداد برای بازسازی دو پالایشگاه «بخارا» و «فرغانه» در کشور ازبکستان اقدام کرده است.

با توجه به سیاست جدید ایران و امکان توسعه این رویکرد در بین کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه و همچنین کشورهای همسو نظیر کشورهای عضو پیمان شانگهای، تنها با به‌کارگیری این سیاست، در آینده نزدیک نه‌تنها شاهد گسترش و افزایش چشم‌گیر فروش نفت خام خود خواهیم بود، بلکه شاهد توسعه روابط تجاری و خارجی ایران نیز خواهیم بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.