تاریخ انتشار : شنبه 12 شهریور 1401 - 5:45
کد خبر : 3781

شفافیت در اقتصاد رمز حل ریشه ای مشکلات است

شفافیت در اقتصاد رمز حل ریشه ای مشکلات است
وزیر صنعت، معدن و تجارت شفافیت در اقتصاد را رمز و راه حل ریشه ای مشکلات عنوان کرد و گفت: بخشی از اقتصاد کشورمان شفافیت لازم را ندارد.

به گزارش نسیم صبا از مهر، سید رضا فاطمی امین، عصر جمعه در جلسه هم اندیشی با جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: باید عنوان داشت که بخشی از اقتصاد کشورمان شفافیت لازم را ندارد و به همین دلیل شاهد برخی از آسیب‌ها در این حوزه هستیم.

وزیر صمت بیان داشت: احتکار کالاها، قاچاق، گرانفروشی و عرضه خارج از شبکه کالا از جمله مصادیق و تبعات عدم شفافیت در حوزه اقتصادی است.

فاطمی امین افزود: در بخش‌های مالی و اقتصادی همانند حساب‌های افراد و تراکنش‌های بانکی اشخاص زیرساخت‌های لازم ایجاد شده که در این حوزه شفافیت نسبی وجود دارد و بانک مرکزی اقدامات خوبی در این بخش انجام داده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان داشت: از آنجا که در بسیاری از بخش‌های اقتصادی شفافیت لازم وجود ندارد برخوردهایی که در این حوزه‌ها صورت می‌گیرد به صورت انفعالی است و نمی‌توان کنترل دقیقی نسبت به آنان انجام داد.

وی افزود: افزایش بازرسان نمی‌تواند راه حل اساسی مشکل باشد هر چند که می‌تواند در کوتاه مدت جوابگو باشد.

شفافیت در اقتصاد در واقع رمز حل ریشه‌ای مشکلات است

فاطمی امین با بیان اینکه شفافیت در اقتصاد در واقع رمز حل ریشه‌ای مشکلات است افزود: اگر ما در این زمینه شفافیت لازم را داشته باشیم بخش اعظمی از کشور را می‌توان با درآمد حاصل از مالیات اداره کرد و از سویی دیگر وابستگی کشور به درآمدهای نفتی قطع شده و سواستفاده ها و رانت‌ها نیز کاهش می‌یابد.

وی گفت: مدیران وقتی روزمره می‌شوند از حل اساسی مشکلات در حوزه خود باز می‌مانند و این امر در دولت سیزدهم توجه شده که علاوه بر توجه به مسائل جاری موضوعات ریشه‌ای نیز توجه شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد وزارت صنعت معدن و تجارت بیان داشت: سامانه جامع تجارت بیش از ده سال آغاز بکار کرده که از جمله زیر ساخت‌های مهم در عرصه رسیدن به شفافیت در بخش اقتصاد است.

فاطمی امین گفت: روزانه پنج میلیون تراکنش در این سامانه صورت می‌گیرد و این سامانه بستر خوبی برای جلوگیری از قاچاق، همچنین کالای تقلبی و کنترل انبارها و سایر حوزه‌ها است.

وی بیان داشت: در حوزه معدن؛ آمار برداشت معادن نیز به دقت ثبت نمی‌شد که امروز در این سامانه این امر امکان پذیر است.

وزیر صمت عنوان داشت: برنامه‌ریزی شده تا تمامی استعلامات به صورت الکترونیکی صادر شود و صدور کارت بازرگانی نیز به همین روش صورت می‌گیرد.

فاطمی امین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش تولید در سال جاری اظهار داشت: بر اساس آمارها وضعیت اقتصاد کشور رو به بهبود است هر چند که در بخش‌های هنوز مشکلاتی زیادی داریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.