تاریخ انتشار : سه شنبه 29 آذر 1401 - 7:19
کد خبر : 6846

سوت قطار بین المللی به صدا درآمد

سوت قطار بین المللی به صدا درآمد
در حال حاضر وضعیت نامطلوب جاده های کشور و همچنین هزینه بالای حمل و نقل جاده ای در صورتی که حمل و نقل ریلی می تواند گلوگاه اقتصادی باشد.

به گزارش نسیم صبا ازمهر در حال حاضر وضعیت نامطلوب جاده‌های کشور و همچنین هزینه بالای حمل و نقل جاده‌ای در صورتی که حمل و نقل ریلی می‌تواند گلوگاه اقتصادی باشد به نوعی که اتصال بندر کاسپین به راه آهن سراسری می‌تواند این بندر را به عنوان یک بندر نسل دوم در کریدور شمال- جنوب معرفی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در اسفند سال ۹۷ در دولت قبل راه آهن قزوین- رشد به طول ۱۶۴ کیلومتر با هزینه هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید و گیلان رسماً به شبکه را آهن سراسری متصل شد. مزایای این اتصال افزایش امنیت سفرها، رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه و همچنین کمک به رونق صنعت گردشگری و از همه مهمتر اتصال به شبکه ریلی بین المللی اعلام شده است.

راه آهن رشت- کاسپین می‌تواند گیلان را به یکی از قطب‌های اقتصادی کشور تبدیل کند چرا که مزیت‌های اقتصاد دریا، کشاورزی و گردشگری را دارد.

این کریدور شمال- جنوب؛ پروژه راه آهن رشت- کاسپین ۳۷ کیلومتر طول دارد که تا کنون حدود ۷۵ درصد این پروژه به پایان رسیده است و قرار است که سال آینده این پروژه به بهره برداری برسد.

بندر کاسپین می‌تواند به صورت حمل‌ونقل ترکیبی بار را به روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر منتقل کند؛ در بهمن سال گذشته آیت الله رئیسی به گیلان سفر کرد و بر اهمیت این پروژه تاکید داشت و دستور داد که این پروژه کریدور شمال به جنوب تکمیل گردد.

بهره برداری از راه آهن رشت- انزلی- کاسپین

با گذشت تقریباً چهارسال از افتتاح راه اهن رشت و وعده‌ای که وزیر راه وشهرسازی دولت قبل داده بو نه تنها اتصال بندر کاسپین به راه آهن سراسری محقق نشد و به گفته مسؤولین این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت داشته است و این کریدور سرگردان بین منابع، مصالح و اعتبارات مانده است.

۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه راه آهن رشت- کاسپین

مجموع اعتبارات پروژه راه آهن رشت- کاسپین ۶۵۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است؛ پیش از این نیز ۲۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی برای این پروژه استفاده شده است که در شتاب دهی این پروژه نقش مؤثری داشته است.

برای تسریع در روند عملیات اجرایی در جلسه‌ای که رئیس جمهور در سفر به گیلان داشت مصوب شد که ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار متمم برای این پروژه تخصیص داده شود. با تخصیص اعتبارات داده شده‌ای پروژه ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

اعتبارات مورد نیاز برای اتمام پروژه

برای به پایان رسیدن این پروژه حدود ۳۰۰ میلیارد دیگر اعتبار لازم است با توجه به اینکه رئیس جمهور در سفر خود به گیلان تاکید کرد که ۳۰۰ میلیارد متم بودجه به این پروژه داده شود تا به اتمام برسد و سوت قطار رشت به کاسپین بعد از چندین سال برای تجارت و بازرگانی به صدا درآید.

صدای سوت قطار بندر کاسپین به صدا در می‌آید

با توجه به اعتبارات داده شده قطار کاسپین به ایستگاه اخر نزدیک می‌شود و بالاخره به گفته مسؤولین راه و شهرسازی این قطار در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید با توجه به توافقنامه‌های امضا شده سازمان مناطق آزاد و شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل این ریل قطار با توجیه اقتصادی که دارد سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

با توجه به اهمیت استراتژیکی و بین المللی اتصال راه آهن رشت به بنادر انزلی و کاسپین و آستارا به عنوان تکمیل کننده مسیر ریلی کریدور شمال – جنوب می‌تواند کمک بزرگی به رونق اقتصادی باشد.

با این حال باید دید که مسیر ریلی رشد- انزلی- کاسپین در چه تاریخی سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و وعده‌ای که دو دولت از عملی نشده در دولت سیزدهم عملی خواهد شد یا خیرد؟

نیم سال اول سال آینده رشت- کاسپین به بهره برداری می‌رسد

خیراله خادمی؛ معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص ریل رشت- کاسپین به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر ۷۵ در صد پروژه به پایان رسیده است و با توجه به اینکه این خط ریلی از لحاظ اقتصادی یکی از مهمترین خطوط ریلی در کشور است بهتر است که هرچه سریع‌تر این پروژه به پایان رسد.

وی در ادامه بیان کرد: این پروژه در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ به پایان خواهد رسید.

تولید داخلی در پروژه ریلی رشت- کاسپین

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن در خصوص خطوط ریلی رشت- کاسپین گفت: این خطوط در حال به اتمام رسیدن است و با توجه به اینکه این ریل می‌تواند نقطه عطف بین المللی باشد با توجه به اینکه این پروژه استثنایی است.

وی در ادامه بیان کرد: تمام این مواد این پروژه اعم از ریل و … داخلی بوده است و هیچگونه کالای وارداتی در تولید خط ریلی استفاده شده است و این پروژه تا سال آینده به اتمام خواهد رسید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.