تاریخ انتشار : شنبه 29 بهمن 1401 - 7:57
کد خبر : 8484

سفر مدیرکل آژانس به ایران قبل از نشست شورای حکام بعید است

سفر مدیرکل آژانس به ایران قبل از نشست شورای حکام بعید است
خبرنگار وال استریت ژورنال اعلام کرد که سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران قبل از نشست آتی شورای حکام را بعید دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال در حساب توئیتری خود سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران قبل از نشست آتی شورای حکام را بعید دانست.

نورمن در این ارتباط نوشت: «سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به ایران پیش از جلسه شورای حکام در مارس به طور فزاینده ای بعید به نظر می‌رسد، البته برگزاری این دیدار نیز غیرممکن نیست.»

هفته گذشته معاون وزیر خارجه روسیه ادعاهای مقامات غربی در خصوص توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام را رد کرده بود. «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی عنوان کرد که نمی‌توان گفت که برجام از بین رفته است، اما در بخش مراقبت‌های ویژه است.

این دیپلمات ارشد روسیه تاکید کرد که طرف‌های این توافق به طور دوره‌ای پایبندی خود را به اصول اساسی مندرج در آن تأیید می‌کردند، اصولی که به گفته ریابکوف به شکل موفقی منجر به تضمین ثبات و بهبود امنیت منطقه‌ای کمک کرده بود.

معاون وزیر خارجه روسیه به ماجرای عهدشکنی آمریکا در قبال برجام اشاره کرد و گفت که این وضعیت برقرار بود تا زمانیکه آمریکا به صورت یک جانبه و تحریک آمیز از این توافق خارج شد.

ریابکوف در ادامه تاکید کرد که در خصوص برجام همه چیز از دست نرفته است و این توافق هیچ گونه جایگزین معقولی ندارد.

در سال ۲۰۱۵، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را با تهران امضا کردند، اما چند سال بعد دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا تصمیم گرفت که به صورت یکجانبه و برخلاف تعهدات دولت واشنگتن از این توافق خارج شود.

از آوریل ۲۰۲۱، روسیه، انگلیس، آلمان، چین و فرانسه در حال مذاکره با ایران در مورد بازگرداندن توافق هسته‌ای به شکل اولیه آن هستند. در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۲، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود که مذاکرات با نمایندگان ایران در وین همچنان ادامه دارد، اگرچه هنوز به نتیجه‌ای دست نیافته است.

هفته گذشته نیز، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک ادعا کردند که براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران تعهدات هسته‌ای خود را اجرا نکرده است. این چهار کشور در بیانیه خود با اشاره به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای مدعی شدند: «همانطور که آژانس اعلام کرد، انجام تغییرات اعلام نشده با تعهدات ایران تحت توافقنامه پادمان جامع مورد نیاز NPT مغایر است.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.