تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 اسفند 1400 - 17:37
کد خبر : 691

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: نرخ رشد صادرات ایران نسبت به واردات پنج درصد مثبت شد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: نرخ رشد صادرات ایران نسبت به واردات پنج درصد مثبت شد
محمدرضا پورابراهیمی روز پنجشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کرمان افزود: اگر این روند ادامه یابد طی ماه های آینده به تعادل و رویکردی مثبت در صادرات و واردات کشور می رسیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نرخ رشد صادرات کشور نسبت به واردات طی ۱۱ ماهه امسال پنج درصد مثبت اعلام شد و اکنون نرخ رشد صادرات از واردات پیشی گرفته است.

به گزارش نسیم صباازایرنا، محمدرضا پورابراهیمی روز پنجشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کرمان افزود: اگر این روند ادامه یابد طی ماه های آینده به تعادل و رویکردی مثبت در صادرات و واردات کشور می رسیم.

وی با بیان اینکه تراز تجاری غیرنفتی کشور برای سال سوم منفی شده است اظهار داشت: بخشی از این موضوع سال گذشته به‌ دلیل شیوع کرونا، محدودیت های صادرات و گمرکات استان کرمان ایجاد شد اما امسال با استقرار دولت جدید و کاهش محدودیت کرونا وضع ما بهتر شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار ۱۱ ماهه امسال که توسط گمرک کشور اعلام شده است گفت: صادرات کشور از ۳۱ به ۴۳ میلیارد دلار افزایش یافته و ۴۰ درصد ظرفیت‌های صادراتی نیز ارتقا داشته است.

وی تصریح کرد: واردات استان کرمان نیز از ۳۴ به ۴۶ میلیارد دلار رسیده، تراز تجاری کشور منفی شده اما روند حوزه تجارت ما مثبت ازیابی می شود.

۷۵ درصد صادرات ایران به پنج کشور است

پورابراهیمی با اشاره به اینکه در بخش تجارت خارجی ما در خارج از کشور مقدماتی فراهم شده است گفت: در مجموع ۷۵ درصد از صادرات ما به پنج کشور است که این آمار از جهاتی نگران کننده و از طرفی برای تمرکز بر بازارهای هدف مطلوب تر است.

وی ادامه داد: چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان عمده هدف صادراتی ما هستند و تاکید ما با وزیر صمت بر این بود که ۹۰ درصد توان صادراتی کشور را بر ۱۰ کشور متمرکز کنیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بخش نخست آن با بخش خصوصی مرتبط است و در این حوزه راهبردی جدید در بازارهای تجاری باید ایجاد کنیم، تمرکز بر ایجاد شرکت ها با برندهای خاص و واحد صادرات کشور را گسترش دهند اما رقابت بین خودمان مشکلات را افزایش و مزیت ها را از ما گرفته و این تصمیمات به اتاق بازرگانی برمی گردد.

وی یادآور شد: خرمای ایران و عربستان به روسیه صادرات می شود که در جاهایی باید صادرات را با برند خاص تعریف کنیم که شرکت‌های صادراتی در قالب این شرکت در کشورهای خارجی موثرتر عمل کنند اما در ایران این اتفاق رقم نخورده است.

وی ادامه داد: هرکسی به تنهایی با برند خود به صادرات ورود می کند و دلیل ناهماهنگی و قدرت چانه زنی و تخریب های دیگر صادرکنندگان ایرانی بازارها را از ما گرفته و انتفاع را از کشور ما خارج کرده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه تجارت با رویکرد متمرکز این حوزه را بهبود می بخشد افزود: استان کرمان در صادرات پرظرفیت است و زمانی ۱.۲ میلیارد دلار فقط پسته صادرات می کردیم و ۲.۲ میلیارد دلار صادرات ۱۱ ماهه استان و واردات ما یک میلیارد دلار از پنج گمرک استان است که در مجموع با وجود واردات از گمرکات اصلی کشور این میزان به ۱.۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی عنوان کرد: تخمین ما ۷۰۰ هزار دلار تراز تجاری برای استان کرمان است که افتخار ما محسوب می‌شود، در بخش دولت انتظار می رود رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف تعیین تکلیف و مشخص شوند.

نیازمند تدوین سند ملی دیپلماسی در کشور هستیم

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار آن مطالبه‌ای جدی از وزارت امور خارجه داریم، امروز به شدت نیازمند تدوین سند ملی دیپلماسی در کشور هستیم سندی که راهبرد بلند مدت ایران را مشخص می‌کند.

وی تصریح کرد: خروجی سئوال از وزیر خارجه در سال ۹۳ امروز اینست که دیپلماسی اقتصادی در این وزارت تعریف شده اما این سیاست باید به صورت همه جانبه در تمامی دولت رقم بخورد.

پورابراهیمی عنوان کرد: وزارت امور خارجه باید پرچم نظام‌جمهوری اسلامی را بر سر صادرکنندگان سراسر دنیا بگستراند.

وی افزود: وزارت صمت و وزارت اقتصاد و دارایی هم ظرفیت های خوبی برای توسعه صادرات کشور دارند، جذب سرمایه گذاری خارجی جزو اولویت های ما است که در این زمینه باید ظرفیت سازی بیشتری بر تولید داشته باشیم.

روند مذاکرات هسته ای ایران مثبت است

وی با تاکید بر اینکه هماهنگی برای ایجاد سند راهبردی به عنوان دیپلماسی اقتصادی با جدیت پیگیری شود گفت: روند مذاکرات خارجی ایران مثبت است اما آینده کشور را به مذاکرات گره نخواهیم زد، این اتفاق در دولت قبل افتاد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: بیانیه مجلس شورای اسلامی پشتوانه دولت در مذاکرات است، خوشبختانه مسیر باز شده و خود آمریکایی ها اعلام کردند که باوجود تحریم های سخت روند شرایط اقتصادی ما از سالهای گذشته بهتر شده، خودشان شکست مقابل جمهوری اسلامی را اعلام کردند، شما صادرکنندگان افتخار ما در جنگ اقتصادی هستید و باعث شدید جلوی امریکا پیروز باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.