تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 - 8:23
کد خبر : 10114

رشد ۴۸ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته/ پرداخت مطالبات گندمکاران

رشد ۴۸ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته/ پرداخت مطالبات گندمکاران
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از رشد ۴۸ درصدی خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش نسیم صبا از وزارت جهاد کشاورزی، «سیدمحمد آقامیری» در برنامه صف اول، افزود: براساس برنامه، امسال ۷.۵ میلیون تن گندم خریداری خواهد شد که تاکنون بیش از ۱.۵ میلیون تن خرید تضمینی گندم انجام شده است، این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال، رشد ۴۸ درصدی را نشان می‌دهد.

قیمت مصوب خرید گندم ۱۵ هزار تومان تعیین شد

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، طولانی شدن جلسات کارشناسی را از دلایل تاخیر در تعیین قیمت گندم عنوان کرد و اظهار داشت: در نهایت پس از کارشناسی، قیمت تضمینی گندم به مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و یک‌هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کاشت (تأمین بخشی از هزینه‌های کود و بذر) و به منظور ارتقای و افزایش انگیزه تولید در کشاورزان، رعایت قیمت نسبی محصولات اساسی کشاورزی و تعادل‌بخشی در الگوی تولید و همچنین براساس سیاست حمایت غیرقیمتی، مبلغ ۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی به عنوان «جایزه تحویل گندم» تعیین و در نهایت قیمت خرید تضمینی یک کیلوگرم گندم برای سال جاری ۱۵ هزار تومان مصوب شد.

آقامیری با اشاره به ترکیب شورای قیمت‌گذاری، گفت: وزیر جهادکشاورزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی، رئیس اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، دو نفر کشاورز خبره و رئیس بنیاد ملی گندم و دو نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست به عنوان ناظر در «شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی» حضور دارند.

وی با بیان این که طبق قانون، چهار ماخذ شامل نرخ برابری ارز (قیمت مشابه عرضه شده)، قیمت تولید، هزینه‌های تولید و سود متعارف برای تعیین قیمت گندم لحاظ می‌شود، ادامه‌داد: مقیاس زمین، نوع برداشت، عوامل تاثیرگذار تولید و سایر عوامل در قیمت تمام شده برای کشاورز تاثیر دارد.

پرداخت مطالبات گندمکاران تا پایان هفته جاری

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ضمن عذرخواهی از کشاورزان برای تاخیر در پرداخت مبلغ گندم، اظهار داشت: این مبلغ باید بلافاصله به گندمکاران پرداخت می‌شد؛ در حال حاضر حدود چهار هزار میلیارد تومان و طی امروز نیز ۷ هزار میلیارد تومان دریافت کرده‌ایم و بلافاصله مطالبات گندمکاران را پرداخت خواهیم کرد.

وی از پرداخت مطالبات گندمکاران تا پایان هفته جاری خبرداد و گفت: سازمان برنامه و بودجه طبق قانون منابع لازم را تامین و در اختیار سازمان هدفمندی قرار می‌دهد تا بتوانیم مطالبات گندمکاران را پرداخت کنیم.

آقامیری به پرداخت مطالبات گندمکاران به صورت علی‌الحساب در برخی استان‌ها اشاره کرد و افزود: در برخی استان‌ها با قیمت سال گذشته گندم به صورت علی‌الحساب از کشاورزان خریداری شده که مابه‌التفاوت آن بر مبنای نرخ مصوب و با قیمت ۱۵ هزار تومان تسویه خواهد شد.

تعیین و ابلاغ قیمت محصولات کشاورزی تا تیرماه سالجاری

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: براساس تصمیم شورای قیمت گذاری، نرخ محصولات کشاورزی تا تیر ماه تعیین و ابلاغ می‌شود.

حمایت از تولید با پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان

آقامیری درباره مشکلات برنجکاران و زعفران‌کاران گفت: مطالبات زعفرانکاران تسویه شده و بیش از ۱۰ روز از تسویه آن می‌گذرد، همچنین مطالبات پنبه‌کاران نیز طی دو هفته گذشته پرداخت شده و جلساتی برای رفع مشکل برنج‌کاران در حال برگزاری است.

وی در عین حال از پرداخت مطالبات زیتون‌کاران خبر داد و افزود: روز گذشته، دستور تسویه برای بذر گندم صادر شده است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نظر حمایتی رئیس‌جمهوری مبنی بر حمایت جدی از کشاورزان، وظیفه این وزارتخانه را حمایت از تولید عنوان و تصریح کرد: باید مطالبات کشاورزان را پرداخت کنیم تا بتوانند برای تولید سال آینده خود، برنامه‌ریزی کنند.

برنامه فروش برنج دپور شده در شالیکاری ها

آقامیری به برنامه‌ریزی برای فروش برنج دپو شده کشاورزان در شالیکوبی‌ها اشاره کرد و افزود: برای حمایت از شالیکاران جلساتی با کارخانجات شالیکوبی و نمایندگان کشاورزان برگزار شده است و وزارت جهادکشاورزی آمادگی دارد با نظر کارشناسی برای رفع مشکل برنج انبار شده حمایت لازم را از صاحبان محصول داشته باشد.

عزم جدی در اجرای الگوی کشت با ترویج استانداران و فرمانداران

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که مهمترین عامل کشاورزی آب است، گفت: متوسط بارندگی کشور ۲۵۰ میلی متر است، از این رو برای استفاده بهینه از منابع موجود و دستیابی به امنیت غذایی پایدار و نیز براساس اسناد بالادستی باید اجرای الگوی کشت در کشور عملیاتی شود، البته الگوی کشت در همه استان‌ها آغاز و از طریق استانداران و فرمانداران ترویج شده است.

وی تصریح کرد: برای اجرای الگوی کشت، کشاورز باید اقناع شود که اجرای طرح برای او منفعت در پی دارد، وزارت جهادکشاورزی برای تحقق این امر کاروان‌های ترویجی راه‌اندازی کرده است که باید مورد حمایت بیشتر قرار گیرد.

آقامیری گفت: باید ارتباط با کشاورزان را قوی کنیم که برای این منظور ابزارهای تشویقی مانند یارانه، کود و خرید تضمینی در قالب اجرای الگوی کشت به کشاورزان ارایه می‌شود.

وی افزایش بهره‌وری و ضریب نفوذ دانش را از دیگر عوامل دستیابی به تولید بیشتر عنوان کرد و افزود: باید تولید در واحد سطح افزایش یابد، همچنین می‌توانیم با اصلاح بذر، روش‌های نوین آبیاری، ترویج، اجرای الگوی کشت، آموزش بخش کشاورزی بهره‌وری را افزایش دهیم.

ایجاد آمارنامه بخش کشاورزی با خطای حداقلی

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص آمار دقیق بخش کشاورزی گفت: اگر آمارها دقیق نباشد برنامه‌ریزی معنا نخواهد داشت، آمار دقیق بخش کشاورزی جزو ۵ اولویت ما بوده و جلسات خوبی با شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه برگزار شده است.

آقامیری با تاکید بر پیش‌بینی امور برای جلوگیری از بحران، گفت: آمار از مولفه‌هایی است که باید به آن دست پیدا کنیم و بر این اساس آمارنامه بخش کشاورزی را با خطای حداکثر (انحراف معیار ۵ درصد) ایجاد خواهیم کرد.

اجرای طرح جهش دیمزارها با تخصیص یارانه به دیم‌کاران

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی درباره کشت دیم در کشور گفت: ۴.۳ میلیون هکتار تا پایان سال زراعی جاری تحت پوشش‌ طرح جهش دیم‌زارها قرار می‌گیرد و وزارت جهاد کشاورزی با یارانه کود و سم به کمک دیم‌کاران رفته و درصدد اجرای دستور مقام معظم رهبری هستیم و با اقتدار در این زمینه پیش می‌رویم.

آقامیری با بیان این که اولویت اول وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی در تولید گندم است، یادآور شد: تولید دانه‌های روغنی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در حال حاضر ۱۵۰ هزار تن دانه‌های روغنی در کشور تولید می‌شود و بخش زیادی از آن وارداتی است، البته دستیابی به خودکفایی در دانه‌های روغنی به سرعت امکان‌پذیر نیست، اما در این راستا تلاش‌های لازم صورت می‌گیرد.

به گفته وی، وظیفه وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تولید در همه بخش‌ها اعم از دام، طیور، آبزیان، زراعت و باغبانی است.

آسیب‌شناسی ریشه‌ای درباره اعمال تعرفه‌های صادراتی محصولات کشاورزی

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی درباره اعمال تعرفه‌های صادراتی گفت: برای این منظور کمیته‌ای برای آسیب‌شناسی ریشه‌ای تشکیل شده است، البته در محصولات جالیزی و آب‌بر حدود نیم درصد تعرفه وضع شده است.

حضور مسوول فنی و بهداشتی، پیش‌شرط قطعه‌بندی مرغ

آقامیری درباره قطعه‌بندی مرغ نیز اظهار کرد: قطعه‌بندی ممنوع نیست و شرط قطعه‌بندی مرغ داشتن مسوول فنی و بهداشتی است، زیرا سلامت مردم خط قرمز ما به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: مسوولیت نظارت بر محصولات پروتئینی با منشا دامی بر عهده سازمان دامپزشکی کشور است، مواد پروتئینی برای ورود به بازار باید دارای نشان رهگیری باشند تا بتوانیم آنها را رهگیری کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از مردم درخواست کرد برای حفظ سلامتی خود و خانواده از مرغ‌های قطعه‌بندی شده، بدون نشان پیگیری، استفاده نکنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.