تاریخ انتشار : دوشنبه 12 دی 1401 - 7:53
کد خبر : 7201

رشد ۱۸ درصدی تولید خودرو تا پایان آذرماه

رشد ۱۸ درصدی تولید خودرو تا پایان آذرماه
بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۸۷۶ هزار دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه و رشد ۱۸ درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، در مدت مشابه سال گذشته ۷۴۳ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده بود.

بیشترین تولید انجام شده در این مدت مربوط به دسته خودروهای سواری با ۷۶۰ هزار دستگاه بود که ۸۶.۷ درصد از مجموع تولیدات را تشکیل می‌دهد. این میزان تولید در مقایسه با ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ رشد ۱۳ درصدی داشته است.

در دسته وانت، خودروسازان داخلی با ثبت رشد ۵۱ درصدی، ۸۹ هزار دستگاه تولید داشتند.

ون، رکورددار رشد تولید

همچنین بالاترین رشد تولید خودروسازان در بخش ون با ۳۶۰ درصد ثبت شد. در این بخش امسال ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تولید به ثبت رسید، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته فقط ۵۵۰ دستگاه بود.

تا پایان آذر ماه یک‌هزار و ۷۶۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در کشور تولید شد که حاکی از رشد ۴۹ درصدی است.

همچنین افزایش تولید خودروهای سنگین (کامیونت، کامیون و کشنده) به میزان حدود ۱۶۶ درصد در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ با تولید ۲۳هزار دستگاه به ثبت رسید.

رشد ۱۸ درصدی تولید خودرو تا پایان آذرماه

شکسته شدن رکورد تولید ماهانه خودرو

برپایه این گزارش، در آذر ماه امسال حدود ۱۲۸ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که بیشترین میزان تولید ماهانه خودرو طی پنج سال گذشته است. این آمار نسبت به ماه پیش نیز افزایش پنج درصدی نشان می‌دهد.

در این ماه شاهد تولید بیشترین خودرو در پنج سال اخیر در گروه سایپا به تعداد حدود ۴۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه بودیم که نسبت به ماه پیش افزایش سه‌درصدی داشته است.

همچنین تولید بیشترین خودرو در چهار سال اخیر در ماه جاری در گروه ایران‌خودرو به تعداد حدود ۶۲هزار دستگاه به ثبت رسید که حاکی از افزایش هشت درصدی نسبت به ماه پیش است.

رشد ۴۰۷ درصدی تولید خودروی کامل

در ۹ ماهه امسال، افزایش تولید خودروی کامل در دو خودروساز بزرگ کشور به میزان حدود ۴۰۷ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال به ثبت رسید.

کل تولید خودروی کامل تا پایان آذرماه ۱۴۰۰حدود ۱۳۴هزار دستگاه بوده و امسال این رقم به بیش از ۶۷۸ هزار دستگاه است.

در این مدت، شاهد کاهش تولید خودروی ناقص در ایران‌خودرو و سایپا به میزان حدود ۹۱ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال هستیم. کل تولید خودروی ناقص پارسال حدود ۵۴۳ هزار دستگاه بوده و سال جاری حدود ۵۰هزار دستگاه است.

کاهش خودروی موجود در کف پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور از دیگر آمارهای قابل توجه است، به‌طوری که کل خودروهای موجود در پارکینگ در سال گذشته حدود ۱۷۳هزار دستگاه بود و در سال جاری تقریبا به صفر رسیده است.

بر ساس این گزارش، کاهش تعهدات معوق در دو خودروساز بزرگ کشور به میزان حدود ۶۳ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال (تعهدات معوق پارسال حدود ۲۱هزار دستگاه بوده و سال جاری به کمتر از هشت هزار دستگاه رسیده است) و کاهش تعهدات کل در دو خودروساز بزرگ کشور به میزان حدود ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال (تعهدات کل پارسال حدود ۴۹۰هزار دستگاه بوده و سال جاری به کمتر از ۴۳۰هزار دستگاه رسیده است)، قابل ذکر است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.