تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مرداد 1401 - 8:31
کد خبر : 3589

رشد بیش از ۳ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی

رشد بیش از ۳ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی
ظرفیت نامی نیروگاه‌های حرارتی کشور با رشد بیش از ۳ هزار مگاواتی به رقم ۷۲ هزار و ۲۷ مگاوات رسیده که در این میان نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با ۳۴ هزار و ۲۱۹ مگاوات بالاترین سهم را در این افزایش ظرفیت دارد.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تولید برق یکی از برنامه‌هایی است که «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیروی دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار تحقق آن را در چهارساله نخست این دولت وعده داده است.

دولت سیزدهم در حالی فعالیت رسمی خود را از اواخر تابستان سال گذشته آغاز کرده بود که کشورمان در روزهای اوج مصرف پیک تابستان آن سال به دلیل ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی میان تولید و مصرف برق با بروز قطعی و خاموشی در نقاط مختلف روبه‌رو شده و همین امر مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را ایجاد کرده بود.

به همین منظور و باتوجه‌به حساسیت این موضوع، وزارت نیروی از همان روزهای ابتدایی شروع به کار دولت سیزدهم برنامه‌ مدون و منسجمی را برای افزایش ظرفیت تولید برق کشور برای کاهش ناترازی یادشده و بروز قطعی برق در دستور کار قرارداد.

بر اساس برنامه پیش‌بینی‌شده این وزارتخانه، مقررشده تا در طول چهار سال فعالیت دولت سیزدهم حدود ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شود که این رقم از طریق ساخت ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی توسط بخش دولتی و خصوصی، ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع بزرگ محقق شود.

این میزان افزایش ظرفیت در سالیان اخیر بی‌سابقه بوده و به‌نوعی با تحقق این مهم شاهد رکوردشکنی در افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور خواهیم بود.

گزارش تازه شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران نشان از آن دارد که اکنون ظرفیت نامی نیروگاه‌های حرارتی کشور به رقم ۷۲ هزار و ۲۷ مگاوات رسیده است.

رشد بیش از ۳ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی

نیروگاه‌های حرارتی ایران شامل بخاری، گازی و سیکل ترکیبی است.

در این میان نیروگاه‌های بخاری با ظرفیتی معادل ۱۵ هزار و ۸۲۹ مگاوات جایگاه سوم افزایش ظرفیت نامی نیروگاه‌های حرارتی را بر عهده دارند.

نیروگاه‌های گازی هم با ظرفیت ۲۱ هزار و ۹۷۹ مگاوات جایگاه سوم در ارتقای ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی را به خود اختصاص داده‌اند.

نیروگاه‌های سیکل ترکیبی هم با ۳۴ هزار و ۲۱۹ مگاوات جایگاه نخست را در ارتقای ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی بر عهده دارد.

تحقق بیش از ۷۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی در حالی در دولت سیزدهم محقق شده است که این ظرفیت در دولت قبل ۶۹ هزار مگاوات بود که با تلاش‌های صورت‌گرفته در وزارت نیروی دولت سیزدهم بیش از سه هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشورمان افزوده شد تا خاموشی برنامه‌ریزی‌شده اعمال نشود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.