تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 بهمن 1401 - 9:03
کد خبر : 8268

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان : نخستین گروه دانشجویان پزشکی کرمان در سال ۵۶ وارد دانشگاه شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان : نخستین گروه دانشجویان پزشکی کرمان در سال ۵۶ وارد دانشگاه شدند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان : نخستین گروه دانشجویان پزشکی کرمان در سال ۵۶ وارد دانشگاه شدند و آموزش پزشکی در آن زمان با وزارت علوم ادغام بود و در سال ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی از بدنه وزارت علوم جدا شد.

به گزارش نسیم صبا: رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این نشست خبری گفت: نخستین گروه دانشجویان پزشکی کرمان در سال ۵۶ وارد دانشگاه شدند و آموزش پزشکی در آن زمان با وزارت علوم ادغام بود و در سال ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی از بدنه وزارت علوم جدا شد.

دکتر مهدی احمدی نژاد ادامه داد: در گذشته بسیاری از عمل‌های جراحی در کشور امکان‌پذیر نبود و بسیاری از مردم برای درمان باید به خارج کشور می‌رفتند و روش‌های درمانی و تشخیصی هم امکان‌پذیر نبود اما با تفکیک رشته‌های پزشکی از رشته‌های علوم نیازهای کشور به‌خوبی شناخته و گام‌های بلندی برای رفع نیازهای آموزشی و درمانی در کشور برداشته شد.

وی افزود: در استان کرمان و در دانشگاه علوم پزشکی کرمان به‌عنوان قطب علمی منطقه هشت کشور نیازی به اعزام بیماران به غیر از موارد بسیار خاص نداریم و ابزارهای درمانی و تشخیصی را داریم.

وی از همکاری خیریه‌های حوزه سلامت در بخش‌های مختلف از جمله سرطان قدردانی کرد و عنوان کرد: دیدگاه ما این است که باید به بالاترین سطح خدمات درمانی برسیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان دسترسی به ابزارهای تشخیصی و درمانی در ایران را بهتر از بسیاری از کشورها عنوان کرد و ایجاد سیستم بهداشتی در روستاها را در کاهش چشمگیر مرگ و میر مادران و نوزادان موثر دانست.

وی از وجود همه تخصص‌ها و فوق‌تخصص‌ها در استان کرمان خبر داد و اظهار کرد: پوشش بیمه‌ای برای اغلب مردم استان کرمان وجود دارد و بالای ۹۰ درصد خدمات برای درمان ناباروری توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به سئوال خبرنگاری در رابطه با مرگ و میر مادران باردار در کرمان گفت: جان مادر و فرزند برای ما مهم است و هیچ فرقی برای ما ندارد که یک مادر ایرانی و یا یک مادر افغانستانی باشد، و اگر گاهی در مرگ و میر مادران قصور وجود داشته باشد طبق قوانین به‌شدت با آن برخورد شده است.
وی افزود: تعداد موارد سقط خیلی کم شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: دانشگاه کرمان جزو دانشگاه‌های تیپ یک است اما از نظر نیروی انسانی در بین ۵ دانشگاه آخر کشور قرار دارد و در سال‌های گذشته نسبت به کرمان بی‌مهری شده است و نیروهای ما بسیار کم هستند و ما با کمبود پرستار به‌ویژه پرستار مرد مواجه هستیم.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد حضور دانشجویان خارجی در کرمان گفت: ۱۸۹ دانشجوی خارجی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان تحصیل می کنند.

وی افزود: بیشتر این دانشجویان در رشته پزشکی و تعدادی نیز در داروسازی، دندانپزشکی و دکترای پرستاری مشغول تحصیل هستند.

وی اضافه کرد: تفاهمنامه‌ای بین دانشگاه علوم پزشکی کرمان با کشور عمان برای توریسم سلامت و آموزش دانشجویان پزشکی منعقد می‌شود.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم با اشاره به کمبود پرستار در این دانشگاه گفت: طبق گزارش مدیریت نیروی انسانی وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی، میانگین نسبت پرستار به تخت ۹۵ صدم است که این میزان در دانشگاه کرمان حدود ۸۲ صدم است.

دکتر پروین منگلیان افزود: در سال جاری با توجه به اینکه تعدادی از پرستاران ما بازنشسته شدند و برخی از پرستاران طرحی نیز دوره طرحشان به پایان رسیده، در حال حاضر نسبت پرستار به تخت ۷۹ صدم است .

وی با اشاره به گزارش و پیگیری معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مبنی بر جذب ۲۰۰۰۰ پرستار تا پایان امسال، اظهار امیدواری کرد: دانشگاه علوم پزشکی کرمان سهمیه خوبی در این مجوز استخدامی داشته باشد.

وی ادامه داد: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و ابلاغ دستورالعمل اجرایی این قانون که ۱۵ سال مسکوت مانده بود، در سال ۱۴۰۱ به مرحله اجرا درآمد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در پاسخ به خبرنگاری در رابطه با کمبودهای دارویی در استان اظهار داشت: یکی از مشکلات ما بحث خوددرمانی دارو بود و کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها به علت کاهش مصرف در دوران کرونا و عدم تولید توسط شرکت‌ها بود و وارداتی داشتیم و از مهرماه با نسخه می‌توان آنتی‌بیوتیک را دریافت کرد.

دکتر علی اسدی‌پور گفت: در برخی موارد پزشکان ما بعضی داروها با یک اسم و برند خاص را می‌نویسند و بیماران هم همان را مطالبه می‌کنند که ممکن است چند داروی دیگر به اسم آن وجود داشته باشد که ما اسم این را کمبود دارو نمی‌گذاریم.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این نشست اظهار داشت: ۲ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۲۹۰ نفر برابر با ۹۲ درصد از واجدان شرایط واکسن نوبت اول و ۸۱ درصد نیز نوبت دوم را دریافت کرده‌‌اند و در مجموع بیش از ۵ میلیون و پانصد هزار دوز واکسن در استان کرمان در چهار نوبت تزریق شده است و برای واکسیناسیون رایگان مردم همچنان آمادگی داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: در تمام شهرهای زیر ۲۰ هزار خانوار و روستاهای استان کرمان پزشک خانوار داریم و در منطقه شهری بالای ۲۰ هزار نفر طرح تحول شهری اجرا می‌شود که پزشکان در ساعات اداری هستند.

دکتر محسن بارونی افزود: امیدواریم در سال آینده خبر خوبی در خصوص پزشکان خانواده شهری داشته باشیم .

رئیس اورژانس کرمان نیز در این نشست گفت: در حال حاضر ۱۵ پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی در شهر کرمان فعالیت دارد که نیاز است سه تا چهار نقطه دیگر ازشهر کرمان پایگاه اورژانس احداث شود.

سید محمد صابری افزود: مرکز مدیریت حوادث دانشگاه این آمادگی را دارد درصورتی که زمین از سوی شهرداری و یا سایر ارگان های دولتی در اختیارش قرار گیرد این پایگاه ها را احداث کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.