تاریخ انتشار : یکشنبه 10 مهر 1401 - 9:02
کد خبر : 4515

دوعامل اصلی رشد بخش صنعت از دید معاون وزیر صمت

دوعامل اصلی رشد بخش صنعت از دید معاون وزیر صمت
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تسهیل تامین مواد اولیه و ایجاد محدودیت برای واردات را دو دلیل اصلی رشد صنعتی در کشور عنوان کرد.

«به گزارش نسیم صبا:محمدمهدی برادران» در جریان افتتاح بیست و دومین نمایشگاه تخصصی بین المللی صنعت در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادی ایرنا درخصوص دلایل رشد بخش صنعت، افزود: مطابق آمارهای منتشره مرکز ملی آمار ایران، بخش صنعت در سه ماهه نخست امسال رشد ۵.۱ درصدی تجربه کرده و با وجود مشکلات تامین برق و غیره، این رشد در فصل تابستان نیز تداوم داشته و روند تولید، صادرات و کیفی‌سازی صادرات مثبت بوده است.

وی گفت: تسهیل تامین مواد اولیه و ایجاد محدودیت برای واردات سبب شد تا تولیدکنندگان نیز اعتماد بیشتری پیدا کرده و تولید انبوه محصولات را با شدت دنبال کنند.

برادران بیان‌داشت: این حجم تولید بالا هم در بازار داخلی و هم با نگاهی به بازارهای بین‌المللی و افزایش صادرات ملموس بوده است.

وی همچنین با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از چرخه تولید و اقتصاد کشور، خاطرنشان‌کرد: حذف این ارز گرچه ابتدا تورم‌زا بود و مشکلاتی را برای صنایع به‌ویژه صنایع غذایی ایجاد کرد، اما ضرورتی بود که همه صاحبان صنایع نیز بر آن اذعان داشتند و تاکید می‌کردند که این رانت و امتیاز ویژه باید حذف شود، زیرا مشکلات متعددی در عرصه‌های تولید و صادرات ایجاد کرده بود.

معاون وزیر صمت ابراز امیدواری کرد: با شافاف‌سازی انجام شده و همچنین بازار رقابتی که مهیا شده، بتوانیم در صنایع غذایی با واردات مواد اولیه به‌ویژه در حوزه‌های گندم، آرد و روغن که نرخ‌های جهانی آنها نیز کاهش یافته، آنها را به صنعت خود منتقل کنیم تا بازارمان حفظ شود.

برنامه صادرات صنایع دارویی

وی یادآور شد: در تلاشیم سایر حوزه‌ها و صنایع را نیز به سمت رقابتی‌تر شدن پیش ببریم، در این زمینه توجه‌ویژه‌ای به صنایع دارویی و صادرات این صنعت داشته‌ایم و تفاهم‌نامه‌های خوبی با سازمان غذا و دارو منعقد شد و اکنون یک برنامه مهم برای صادرات در این صنعت دنبال می‌شود.

برادران گفت: این برنامه تاکنون درگیر محدودیت‌های ناشی از ارز دارو بوده، اما اکنون تولیدکنندگان رضایت دارند زیرا بدون محدودیت می‌توانند به صادرات بیاندیشند و این مهم ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده که به سالم‌سازی فضای تولید کمک کرده است.

وی همچنین با اشاره به رشد حرکت شرکت‌ها به سمت دانش‌بنیان شدن، اظهار داشت: در این زمینه شرکت‌ها و به‌خصوص شرکت‌های باسابقه و قدیمی به این سمت و سو حرکت کرده‌اند و از ابتدای امسال تاکنون عمده محصولات به بهره‌برداری رسیده در حوزه دانش‌بنیان بوده که پس از سال‌ها به نتیجه رسیده‌است.

به گزارش ایرنا، بیست و دومین نمایشگاه تخصصی بین المللی صنعت امروز با حضور ۴۲۶ شرکت داخلی و خارجی از جمله چین، آلمان، ژاپن، ترکیه، اسپانیا، ایتالیا، بلژیک، مالزی، تایوان کره جنوبی، لهستان و مجارستان در بیش از ۳۱ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی در محل نمایشگاه بین المللی تهران گشایش یافت.

۶۶ شرکت از شرکت‌های حاضر در این دوره از نمایشگاه صنعت دانش بنیان هستند.

این نمایشگاه از امروز به مدت چهار روز (نهم تا دوازدهم مهرماه)‌ همه روزه از ساعت هشت تا ۱۵ در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران آماده بازدید علاقه‌مندان است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.