تاریخ انتشار : جمعه 16 اردیبهشت 1401 - 11:07
کد خبر : 1820

درگیری ها در اوکراین تورم درترکیه را به ۷۰ درصد رساند

درگیری ها در اوکراین تورم درترکیه را به ۷۰ درصد رساند
تبعات عملیات نظامی روسیه در اوکراین در افزایش قیمت نفت، گاز و غلات به همراه سیاست های اقتصادی دولت آنکارا، تورم ترکیه را تا حد بی سابقه ای بالا برده است.

به گزاش نسیم صبا به نقل از آسوشیتدپرس، مؤسسه آمار ترکیه اعلام کرد که تورم در این کشور در ماه آوریل به حدود ۷۰ درصد رسیده است.

مؤسسه مذکور در این باره افزوده است که قیمت‌ها در ماه آوریل ۶۹.۹۷ درصد در مقایسه با سال قبل افزایش یافته که بیشترین میزان افزایش سالانه از سال ۲۰۰۲ تا کنون محسوب می‌شود. نرخ تورم سالانه در این کشور نیز به ۶۱.۱۴ درصد در ماه مارس افزایش یافته است.

منتقدان در ترکیه افزایش قیمت‌ها را به دلیل سیاست‌های اقتصادی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور می‌دانند که طرفدار کاهش نرخ بهره برای تقویت رشد و صادرات است.

وی با هزینه‌های بالای گرفتن وام مخالف است و اصرار دارد که این هزینه‌ها باعث تورم می‌شوند و این موضعی است که با تفکر اقتصادی تثبیت شده در تضاد است.

همچنین عملیات نظامی روسیه در اوکراین که منجر به افزایش قیمت گاز، نفت و غلات شد، وضعیت را در ترکیه که متکی به واردات است، متشنج کرده است. بر اساس داده‌ها، بیشترین افزایش قیمت در ترکیه در ماه گذشته مربوط به بخش حمل و نقل با ۱۰۶ درصد بوده و پس از آن قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی با ۸۹ درصد قرار دارد.

دولت این کشور در تلاش برای کاهش ضربه به خانوارها، کاهش مالیات بر کالاهای اساسی اعمال و تعرفه‌های برق را تعدیل کرده است.

اردوغان هفته گذشته به خبرنگاران گفت که تورم از ماه مه شروع به کاهش خواهد کرد و در پایان سال به وضعیت مطلوب‌تری خواهد رسید.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که همزمان دولت ترکیه در تلاش برای جذب سرمایه، تصمیم به بهبود روابط خود با عربستان سعودی گرفته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.