تاریخ انتشار : جمعه 26 فروردین 1401 - 20:16
کد خبر : 1749

خلاصه کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد اثر هنریت کلاوسر

خلاصه کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد اثر هنریت کلاوسر
کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد (Write It Down Make It Happen) نوشته خانم هنریت آن کلاوسر از کتاب های پر فروش در زمینه موفقیت و رشد شخصی است که با بیانی ساده به بررسی یک روش کاملا علمی اثبات شده برای بالا بردن احتمال موفقیت و رسیدن به اهداف می پردازد.

برخلاف بسیاری از آثار منتشر شده، با دقت در عنوان کتاب به راحتی می توان به موضوع مورد بحث در آن پی برد، این کتاب به شما نشان می دهد چگونه با نوشتن اهداف خود روی یک تکه کاغذ می توانید در دراز مدت به آن ها جان بخشیده و آرزوهای خود را محقق کنید.

برای مطالعه خلاصه کتاب و آشنایی با نقش موثر نوشتن در تحقق اهداف در ادامه مطلب با کوکا همراه شوید.

خلاصه ای از کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد
خانم کلاوسر خواندن کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد را به همه افراد توصیه می کند زیرا نکته هایی درباره نحوه استفاده درست از بیولوژی مغز در دل کتاب گنجانده شده که می تواند روی زندگی هر فرد اثر مثبت داشته باشد اما اگر عاشق نوشتن هستید یا به آثار ناپلئون هیل – که در لا به لای کتاب نقل قول هایی از او خواهید یافت – علاقه مند می باشید بی شک شیفته این کتاب خواهید شد.

چرا نوشتن اهداف؟!
در زندگی ما انسان ها کمتر چیزی را می توان یافت که به اندازه هدف مهم باشد و بی شک یادگیری نحوه تحقق اهداف نیز مهم ترین مهارت هایی هستند که هر کس می تواند در آن ها تبحر پیدا کند.

در هدف گذاری واضح بودن اهداف حیاتی است، مثلا این که بگویید: “می خواهم مدل طلای المپیک را کسب کنم” هدف دقیقی به نظر نمی رسد و تنها یک لایه از هدف مورد نظر را بیان می کند.

برای این که هدف به خوبی در ذهن جا بیفتد باید بسیار دقیق تر توصیف شود، مثلا بهتر است بگویید: “می خواهم با دوی ۱۰۰ متر زیر ۹.۷ ثانیه مدال طلای المپیک را به دست آورم”

هدف دوم واضح تر است اما کافی نیست زیرا قوی ترین حافظه ها هم ممکن است به مرور زمان آن را فراموش کنند مگر آن که هدف در سیناپس های مغز شما حک شود. چگونه؟

با نوشتن …

لو هولتز کسی بود که در سال ۱۹۶۶ بیش از صد هدف (دقیقا ۱۰۷ هدف) برای خودش نوشت و طی نیم قرن بعد به همه آن ها جز موارد معدودی دست پیدا کرد.

نوشتن اهداف، مغز شما را به سوی آن ها جذب می کند
شاید عجیب به نظر برسد اما مغز نمی تواند واقعیت را از تخیلات و تصورات تشخیص دهد و آن چه تجسم می کنید می تواند مغز را به سوی مقصدی که رویایش را در سر دارید هدایت کند.

به عبارت دیگر اگر بتوانید مغز را قانع کنید (یا به عبارتی فریب دهید!) که رویایی که می خواهید به آن برسید واقعیت دارد مغز آن را واقعی می پندارد و برای رسیدن به آن تلاش خواهد کرد.

بهترین راه برای قانع کردن مغز این است که اهداف خود را روی کاغذ بنویسید و به مغز اجازه دهید تا به آرامی و با دقت آن ها را پردازش کند. این کار را نه یک بار یا دو بار بلکه بارها باید تکرار کنید.

اما آیا با نوشتن هر آن چه بخواهیم اتفاق می افتد؟ دانشمندان چنین چیزی را باور ندارند بلکه همان طور که در ادامه کتاب خواهید دید برای این منظور به سیستمی به نام سیستم فعال کننده مشبک یا RAS نیاز است.

سیستم فعال کننده مشبک چیست؟
مغز شما از ویژگی خاصی به نام سیستم فعال کننده مشبک برخوردار است، این سیستم نوعی فیلتر مغزی است که به ذهن کمک می کند بتواند روی چیزهای مهم تمرکز کرده و داده های نامربوط و محرک های غیر ضروری را نادیده بگیرد.

اگر مادر باشید احتمالا این مسئله را بارها تجربه کرده اید، شما می توانید صدای گریه کودک خود را از اتاق های دیگر بشنوید اما ممکن است صدای قطاری که چند لحظه قبل از نزدیکی ساختمان عبور کرده را نشنیده باشید.

یا به همین دلیل است که می توانید در میان همهمه و سر و صدای مهمانان صدای همسرتان که از آشپزخانه شما را صدا می زند بشنوید زیرا مغز شما یاد گرفته که درک نکردن صحبت های دوستان و مهمانان عواقب بدی برای شما ندارد اما نادیده گرفتن صدای همسرتان می تواند به مشکلات بزرگی ختم شود، بنابراین با فیلتر کردن صداهای اضافی اجازه می دهد صدای مهم و اصلی را دریافت کنید.

از سیستم فعال کننده مشبک به نفع خود استفاده کنید
استفاده از سیستم RAS برای تحقق اهداف یعنی به مغز خود یاد دهید محرک هایی که به هدف مورد نظر شما منتهی نمی شوند را فیلتر کند.

سوال اول: مغز چگونه می تواند هدف را تشخیص دهد؟ با نوشتن هدف!

اگر اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را بنویسید می توانید به مغز بیاموزید آن چه در مسیر رسیدن به اهداف و آرزوهای شما نیستند را فیلتر کند و این گونه ضمیر ناخودآگاه حتی اگر خودتان ندانید در مسیر تحقق اهداف شما عمل خواهد کرد.

سوال دوم: مغز چگونه بفهمد چیزهایی که می نویسید اهداف شما نیستند بلکه ترس ها و موانع احتمالی سر راه تان می باشند؟ با نوشتن و سپس سوزاندن آن تکه کاغذ!

قدرت آب و آتش!
شاید عجیب باشد اما آب و آتش دو عنصر اولیه هستند که از هزاران سال پیش با انسان ها بوده اند و به نظر می رسد نوعی قدرت باستانی دارند، انسان ها همیشه ارتباطی عجیب و غریب با آن ها داشته اند که اگرچه علت آن را نمی دانیم اما مطمئن هستیم مسئله حقیقت دارد.

به همین دلیل است که بهترین ایده ها در حمام به ذهن می رسند و سوزاندن چیزها باعث ماندگاری آن ها در مغز می شود.

توصیه می کنیم دفعه بعد که در نوشتن هر چیزی اعم از کتاب یا رمان به مشکل برخورد کردید دوش بگیرید، اگر این روش در باز شدن ذهن شما موثر نبود سریع شروع به نوشتن کنید، احتمالا چیزی که روی کاغذ می آورید چندان جالب نخواهد بود اما سوزاندن آن گره های ذهنی شما را باز خواهد کرد.

چرا؟ چون مغز یاد می گیرد که این نوع نوشتن و چیزهایی که به روی کاغذ آورده اید مطالب خوبی نبوده و هدف شما نمی باشد.

در مورد اهداف هم همین طور است، چیزهایی که مانع مسیرتان هستند و نباید به آن ها توجه کنید را روی تکه ای کاغذ نوشته و آن را آتش بزنید، این کار باعث می شود مغز چیزهایی که به نظر شما خوب نیستند را شناسایی کرده و به سمت آن ها جذب نشود.

جملات طلایی کتاب
نوشتن، رویا را از ترس جدا می کند. نوشتن درباره اضطراب تان آن را به موجودیتی خارج از اهداف شما تبدیل می کند.
برای بیان یک هدف نیازی به نوشتن کتاب ندارید، بلکه یک لیست ساده و کوتاه از موارد تا حد امکان خاص، می تواند اهداف شما را به صورت دقیق توصیف کند و شاید حتی قدرتمندتر از یک کتاب باشد.
نوشتن ترس ها باعث می شود آن ها از شما دور شوند و نوشتن نقطه مقابل ترس ها به شما قدرت و انرژی می بخشد تا متفاوت فکر کنید.
توصیه می کنم یک دفترچه یادداشت کوچک تهیه کرده و همراه خود داشته باشید تا ایده هایی که به ذهن تان می رسد بلافاصله در آن یادداشت کنید.
حتی اگر نمی دانی چه می خواهی نوشتن را شروع کن.
ترس های شما باعث می شود بتوانید به گونه متفاوتی فکر کنید و نوع دیگری از پاسخ ها را دریافت کنید.

درباره نویسنده کتاب
خانم هنریت آن کلاوسر نویسنده کتاب “بنویس تا اتفاق بیفتد” دکترای ادبیات انگلیسی دارد و تاکنون در دانشگاه های معتبر شهرهایی همچون نیویورک و لس آنجلس تدریس کرده است.

او در حال حاضر رئیس مرکز مشاوره Writing Resources است که به نویسندگان، آژانس های دولتی و دانشگاه ها در سراسر آمریکای شمالی در زمینه نوشتن خدمات ارائه می دهد.

خانم کلاوسر علاوه بر این کتاب سه اثر دیگر به نام های “قلبت را روی کاغذ بیاور”، “با هر دو طرف مغزت بنویس” و “با قلمی در دست” در زمینه نوشتن منتشر کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.