تاریخ انتشار : جمعه 18 فروردین 1402 - 8:33
کد خبر : 9646

حریری : ۳۱ درصد صادرات غیرنفتی ایران به چین است/ آغاز سفرهای هیات‌های تجاری دو کشور

حریری : ۳۱ درصد صادرات غیرنفتی ایران به چین است/ آغاز سفرهای هیات‌های تجاری دو کشور
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه ۳۱ درصد صادرات غیرنفتی ایران به مقصد چین است، گفت: سال ۱۴۰۲ سال بسیار بهتری برای توسعه روابط ایران و چین است که بخش‌های مهمی از سند ۲۵ ساله همکاری‌های اجرایی خواهد شد و بعد از ماه مبارک رمضان هیات‌های تجاری دو کشور سفرهای خود آغاز می‌کنند.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، تجارت ایران و چین یکی از قدیمی‌ترین روابط جهان است که از زمان ایجاد جاده ابریشم آغاز شده و با وجود تمام فراز و نشیب‌هایی که طی قرن‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده اما هیچ‌گاه به قطعی یا فراموشی نرسیده است.

یکی از مثال‌های محکم بودن روابط اقتصادی ایران و چین را مربوط به دهه‌های اخیر است که با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا، این کشور ایران را تنها نگذاشت و مبادلات خود را در زمینه‌های مختلف ادامه داد؛ از سوی دیگر چین به عنوان یکی از ابرقدرت‌های جهان بارها در مخالفت تحریم‌ها رای داده است و برای دستیابی به توافق برجام نیز تلاش‌های بسیاری را انجام داد.

در سال گذشته، بار دیگر فراز و نشیب‌های بسیاری برای روابط اقتصادی ایران و چین رخ داد که برخی از کشورهای دیگر، در تلاش بودند تا خدشه‌ای بر توسعه ارتباطات دو کشور ایجاد کنند، اما نتیجه‌ای دیگر حاصل شد.

در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ هم‌زمان با آغاز سال نوی چینی،‌ آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در سفری رسمی و دیپلماتیک به این کشور سفر کرد که نه‌تنها بازتاب‌های گسترده‌ای در جهان داشت، بلکه مسیر توسعه روابط دو کشور را نیز تسهیل کرد و تسریع بخشید.

سفر رییس جمهوری به چین گامی بلند برای تاکید بر روابط همیشه حسنه دو کشور بود که بار دیگر آماده رقم زدن اتفاقی در پیشینه ایران و چین شود که روابط ایران و چین را را در گفت‌وگو با «مجیدرضا حریری» رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین بررسی کردیم و بخش نخست آن را در ادامه مشاهده می‌کنید.

علاقه‌مندی چین و شرکت‌های چینی برای گسترش روابط با ایران

«مجیدرضا حریری» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اینکه در آغاز سال ۱۴۰۰ شرایط مناسبی با این کشور ایجاد شد، اظهار کرد: سند همکاری ۲۵ ساله در این زمان امضا شد، اما در سالی قرار داشتیم که دولت‌ها با انتخابات تغییر می‌کردند و در پی آن نیز وزرا عوض شدند، به‌نوعی با سال گذار روبه‌رو بودیم و نتوانستیم مسیر توسعه روابط را مطابق روال پیگیری کنیم.

وی افزود: از آغاز ۱۴۰۱ دولت‌های دو کشور ارتباطات خوبی برقرار کردند که در نیمه دوم سال گذشته منجر به ورود معاون نخست وزیر چین به ایران برای نهایی کردن بخشی از توافقنامه‌های مطرح در سند ۲۵ ساله، شد و در ماه‌های پایانی سال نیز سفر رییس جمهوری به چین اتفاق مهمی بود که رقم خورد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه این سفر در سطح روسای جمهور پس از ۲۳ در عالی‌ترین سطح با تشریفات کاملاً رسمی اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: دولت و شرکت‌های چینی تمایل و علاقه برای گسترش روابط را ابراز کردند و نشست‌های خوبی در این زمینه برگزار شد و این کشور موضع‌گیری درستی را در قبال ایران گرفت.

سال ۱۴۰۲ سال بسیار بهتری برای روابط ایران و چین است

حریری ادامه داد: در این سفر رییس جمهوری چین اعلام کرد برخلاف موضع‌گیری‌ها و درگیری‌ها، ایران در همه حال یک شریک پایدار و دوست همیشگی برای چین است که این موضع پیام مثبتی را به همراه داشت.

وی اظهار داشت: هر کشوری می‌توانند مناسبات اقتصادی و سیاسی داشته باشند، زیرا جهان بر مدار منافع خود حرکت می‌کند، ایران برای جذب سهم بیشتر از روابط کشورهای بزرگ باید برای ارتقای جایگاه خود تلاش کند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین تاکید کرد: بر این باور هستم که سال ۱۴۰۲ سال بسیار بهتری برای روابط ایران و چین است و این نوید را می‌دهم که بخش‌های مهمی از سند ۲۵ ساله همکاری‌های جامع بین ایران و چین به شکل اجرایی انجام خواهد شد.

آغاز سفرهای هیات‌های تجاری دو کشور

حریری اظهار داشت: در سفر اخیر رییس جمهور کشورمان به چین با بنگاه‌های کوچک و متوسط مسیر و جاده‌های مناسبی برای توسعه صادرات غیرنفتی طراحی شد که با توجه به پایان یافتن سیاست‌های قرنطینه‌ای این کشور، بعد از ماه مبارک رمضان هیات‌های تجاری دو کشور سفرهای خود را برای توسعه روابط آغاز می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۱ درصد صادرات غیرنفتی ایران به مقصد چین می‌رود، تاکید کرد: روش‌های روان سازی برای افزایش این میزان آمار تجاری در زمینه کالاها، استاندارد، قوانین گمرکی و فراهم کردن زیرساخت‌های لجستیکی طراحی شد و به همین منظور بررسی مجددی برای کالاهایی که امکان صادراتی آن به چین فراهم نبود، انجام شد.

افزایش صادرات آبزیان به چین/ چند محموله میگو صادر شد

حریری با بیان اینکه در زمینه مواد غذایی هر کشور مقررات سختگیرانه‌ای برای واردات با حفظ استاندارد بهداشتی در نظر می‌گیرد، اظهار داشت: با مذاکرات صورت گرفته در این زمینه مقررات تصحیح شد و بر همین اساس در حوزه شیلات مطابق توافقات با وزارت جهاد کشاورزی، صادرات آبزیان افزایش خواهد داشت و تاکنون نیز چندین محموله میگو مبادله شده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام گمرک چین، مبادلات تجاری این کشور با ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۴ میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار بود که با رشد هفت درصدی در سال ۲۰۲۲ به ۱۵ میلیارد و ۷۹۵ میلیون دلار رسید.

صادرات چین به ایران در ماه‌های ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۲ رشد ۱۴ درصدی داشته و به ۹ میلیارد و ۴۴۰ میلیون دلار رسید اما واردات چین از ایران در سال ۲۰۲۲ با کاهش ۲ درصدی مواجه شد و از ۶ میلیارد و ۵۰۲ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ به ۶ میلیارد و ۳۵۵ میلیون دلار در این سال رسید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.