تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 تیر 1401 - 8:32
کد خبر : 2590

جزئیات طرح توسعه میدان آزادگان از زبان مدیرعامل شرکت ملی نفت

جزئیات طرح توسعه میدان آزادگان از زبان مدیرعامل شرکت ملی نفت
معاون وزیر نفت با اشاره به جذابیت های طرح توسعه میدان آزادگان برای سرمایه گذاران، پیش بینی کرد که ظرف دو سال پروژه به بهره‌برداری اولیه و آغاز بازگشت سرمایه خواهد رسید.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، دیروز با حضور رئیس جمهور، تفاهمنامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران، بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید با حضور رئیس جمهور به ارزش هفت میلیارد دلار امضا شد.

اسناد همکاری شرکت ملی نفت ایران، بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید برای اجرای طرح «توسعه یکپارچه میدان نفتی مشترک آزادگان» در حضور آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» و از طریق ویدئوکنفرانس به امضای طرفین رسید.

میدان نفتی آزادگان بزرگترین میدان نفتی کشور است که در دولت گذشته طرحی برای توسعه آن اجرا نشد اما دولت سیزدهم اقدامات مهمی برای توسعه آن انجام داده که در بخش کوتاه‌مدت، تاکنون افزایش ۶۰ درصدی ناوگان حفاری و به تولید رساندن ۲۰ چاه از چاه‌های حفاری‌شده قبلی انجام شده است.

در همین زمینه، محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: در نشست بررسی و هم اندیشی ساز و کار اجرایی مشارکت‌ بانک‌ها در مگاپروژه توسعه یکپارچه میدان آزادگان، ابعاد فنی، مالی و حقوقی این طرح تشریح و از سوی مدیران بانک ها نیز مسایل مختلف مورد پرسش قرار گرفت و توضیحات تکمیلی برای آن ارائه شد.

وی با اشاره به حضور وزیر نفت در این نشست، اظهار کرد: مهندس اوجی با حضور در این نشست، بر حمایت تمام قد وزارت نفت از حضور و سرمایه گذاری بانک ها در طرح های توسعه ای اشاره و بر تسهیل زمینه ها و بسترها برای افزایش مشارکت بانک ها و شرکت های ایرانی تاکید کرد.

معاون وزیر نفت با اشاره به ویژگی های میدان آزادگان، گفت: این میدان مشترک با مساحت ۱۵۰۰ کیلومتر مربع در ۸۰ کیلومتری غرب شهر اهواز واقع شده و میزان نفت درجای آن حدود ۳۲ میلیارد بشکه نفت برآورد می شود؛ همچنین ظرفیت تولید فعلی این میدان در حال حاضر ۱۹۰ هزار بشکه در روز است.

خجسته مهر افزود: ذینفعان مهم این طرح علاوه بر شرکت های اکتشاف و تولید منتخب، شرکت های سرمایه گذار، بانک ها و پتروشیمی ها شامل دیگر مجموعه ها از جمله شرکت مشاور مادر به عنوان مسئول پیوستگی مطالعات و تهیه برنامه جامع توسعه میدان، تأمین کنندگان دکل‌های حفاری، سازندگان داخلی کالاها و تجهیزات و شرکت های فن آور برای انجام مطالعات فناورانه و دانش بنیان مورد نیاز انجام طرح های فناورانه مانند افزایش ضریب بازیافت است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری برای توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان با هدف رسیدن به تولید ۵۷۰ هزار بشکه نفت در روز پیش بینی شده است، تاکید کرد: بانک‌های مهم کشور و شرکت‌های اکتشاف و تولید در این طرح سهامدار می شوند و بخشی از سهام این طرح نیز به مردم واگذار خواهد شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به جذابیت های این طرح برای سرمایه گذاران، افزود: پیش بینی می شود ظرف دو سال پروژه به بهره‌برداری اولیه و آغاز بازگشت سرمایه خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، میدان نفتی آزادگان به عنوان بزرگترین میدان نفتی ایران در جنوب غربی ایران در مجاورت مرز ایران و عراق قرار دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.