تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 اسفند 1400 - 18:02
کد خبر : 706

توسعه روابط اقتصادی با دیدار روسای کل بانک مرکزی ایران و عراق

توسعه روابط اقتصادی با دیدار روسای کل بانک مرکزی ایران و عراق

رئیس کل بانک مرکزی عراق به ایران سفر کرده تا به این ترتیب دو کشور وارد مرحه جدیدی از روابط تجاری و بانکی شوند. به گزارش نسیم صبا از ایبنا؛ «دیپلماسی اقتصادی اساس دولت سیزدهم است»؛ این جمله را سیدابراهیم رئیسی بارها و در موقعیت‌های مختلف مورد تأکید قرار داده است. دولت جدید از همان

رئیس کل بانک مرکزی عراق به ایران سفر کرده تا به این ترتیب دو کشور وارد مرحه جدیدی از روابط تجاری و بانکی شوند.

به گزارش نسیم صبا از ایبنا؛ «دیپلماسی اقتصادی اساس دولت سیزدهم است»؛ این جمله را سیدابراهیم رئیسی بارها و در موقعیت‌های مختلف مورد تأکید قرار داده است.

دولت جدید از همان ابتدا معتقد بود برای پیشرفت اقتصادی کشور به جای چشم امید داشتن به غربی‌ها، باید از ظرفیت‌های داخلی و منطقه‌ای استفاده کرد و به محض آنکه روی کار آمد، همین رویکرد را سرلوحه خود قرار داد.

رئیس‌جمهور، همسایگان شمالی و در ادامه یک همسایه جنوبی را مقصد نخستین سفرهای خود قرار داد تا نشان دهد در این رویکرد جدی است.

دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم خیلی زود نتیجه داد و دائمی شدن عضویت ایران در سازمان شانگهای، قرارداد سوآپ گاز بین ترکمنستان-ایران-آذربایجان، تقویت روابط با کشورهای عضو اکو و همچنین قراردادهای مهمی که در سفر به روسیه و قطر منعقد گردید، همگی از دستاوردهای دولت در مدت کمتر ۵ ماه بوده است.

براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک در بهمن‌ماه، تجارت کشور با همسایگان در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۸۱ میلیون و ۳۹۸ هزار تن کالا به ارزش ۴۰ میلیارد و ۹۳۲ میلیون دلار فراتر رفت که ۱۷ درصد در وزن و ۴۰ درصد در ارزش افزایش را نشان می‌دهد.

جایگاه ویژه عراق

در بین همسایگان، عراق جایگاه ویژه‌ای در مناسبات اقتصادی کشورمان داشته است. عراق همسایه غربی ماست که بیشترین مرز زمینی را با کشورمان دارد. همبستگی‌های فرهنگی، سیاسی و مذهبی عمیقی بین دو کشور وجود دارد که زمینه تعمیق روابط اقتصادی هم شده است.

بر اساس آمار گمرک، عراق دومین مقصد صادراتی و نهمین مبدا تامین کالاهای ایرانی بوده است.

عراق با خرید هفت میلیارد و ۲۹۵ میلیون دلار از کالاهای ایرانی در ۱۰ ماهه امسال، نخستین کشور خریدار کالاهای ایرانی در بین همسایگان بوده است. همچنین در این مدت ۹۲۰ میلیون دلار کالا از این کشور وارد شده که رتبه چهارم را بین همسایگان ما داشته است.

چشم‌انداز ۲۰ میلیارد دلاری

هر چند هم اکنون حجم تجارت ایران و عراق کمتر از ۱۰ میلیارد دلار است اما دو کشور پیش از این اعلام کرده‌اند که قرار است حجم تجارت خود را به ۲۰ میلیارد دلار برسانند؛ هدفی که دور از دسترس نیست.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران که سال جاری در صدر یک هیئت تجاری از عراق بازدید کرد، پس از بازگشت گفت: با توجه به عزم دولت برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه، فکر می‌کنیم تجارت ۲۰ میلیارد دلاری به عراق در این دولت محقق می‌شود.

دوستان روزهای سخت

دو کشور همکاری‌های گسترده‌ای باهم دارند و نیازهای هم را به خوبی تأمین می‌کنند. ایران علاوه بر صادرات محصولات و کالاهای مختلف، بخش قابل توجهی از برق عراق را هم تأمین می‌کند. از طرفی عراق یکی از کشورهایی بوده که در دوره تحریم‌های اقتصادی کمک‌های بسیاری به کشورمان کرده است.

البته مشکلات تحریم و فشارهایی که آمریکا به طرفین آورده، همکاری‌های اقتصادی بویژه روابط مالی دو طرف را با چالش‌هایی مواجه کرده، اما این مشکلات مانع ارتباط دو کشور نبوده است.

سفر رئیس کل بانک مرکزی عراق به ایران

در راستای گسترش مراودات بانکی و تجاری بین دو کشور، رئیس بانک مرکزی عراق امروز پنجشنبه ۵ اسفندماه به ایران سفر کرده و با مسئولان کشورمان از جمله رئیس کل بانک مرکزی دیدارهایی داشته است. علی صالح آبادی در دیدار با همتای عراقی خود؛ مصطفی غالب مخیف بر گسترش همکاری های تجاری و بانکی تاکید کرد.

رئیس کل بانک مرکزی عراق نیز که با هدف توسعه روابط تجاری و بانکی به ایران سفر کرده است در دیدار با صالح‌آبادی به اشاره به روابط نزدیک دو کشور در عرصه های تجاری و مالی خواستار تسهیل موانع گسترش همکاری‌ها شد.

مصطفی غالب مخیف را در این سفر مشاور نخست وزیر عراق و مدیرعامل بانک تجارت این کشور همراهی می کنند. رئیس بانک مرکزی عراق پیش از این با معاون اول رئیس جمهور دیدار و گفتگو کرده است.

به نظر می‌رسد در دولت جدید که رویکرد ویژه‌ای نسبت به همکاری با همسایگان در پیش گرفته، ارتباط با عراق هم وارد مرحله جدیدی شود که دستاوردهای خوبی برای دو کشور در پی خواهد داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.