تاریخ انتشار : شنبه 9 اردیبهشت 1402 - 6:21
کد خبر : 9933

توافق ایران و عربستان آثار مثبتی بر منطقه داشته است

توافق ایران و عربستان آثار مثبتی بر منطقه داشته است
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: توافق با عربستان آثار مثبتی بر ایران و منطقه داشته است و کشور لبنان نیز از تبعات مثبت آن بهره مند خواهد شد.

به گزارش نسیم صبا ازمهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز (جمعه) هشتم اردیبهشت ماه در نشست خبری در بیروت با اشاره به دستاوردهای توافق ایران و عربستان گفت: توافق ایران و عربستان طبعاً آثار مثبتی بر منطقه داشته است، صرف نظر از آثار مثبت آن بر منطقه و لبنان به شکل خاص، باور داریم مقامات، رهبران سیاسی و احزاب لبنانی از توان و شایستگی لازم برای تکمیل روند سیاسی و تعیین رئیس جمهور برخوردارند.

وی افزود: در دیدارها با مقامات عالی لبنان تأکید کردم جمهوری اسلامی ایران از توافق لبنانی‌ها در انتخاب رئیس جمهور حمایت خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران در اولویت سیاست همسایگی و همسایه محور گفت‌وگو و مشورت با همسایگان و کشورهای منطقه را در دولت آقای دکتر رئیسی در اولویت اساسی سیاست خارجی قرار داده است.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: سلطنت عمان و عراق نقش مهمی در رسیدن عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران به توافق جدید و بازگشت روابط به حالت طبیعی ایفا کردند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه سفرم به سلطنت عمان در چارچوب مشورت‌ها و رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد، ادامه داد: در سفرم به لبنان در چارچوب مشورت و رایزنی با مقامات لبنان در راستای توسعه مناسبات دوجانبه و پیگیری تحولات اخیر منطقه‌ای صورت گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: با توجه به تحولات اخیر در روابط ایران و عربستان و در روابط منطقه‌ای سوریه، صفحات جدیدی در منطقه ما گشوده شده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه لبنان شرایط ویژه و جایگاه مهمی در منطقه دارد، اظهار داشت: مقید هستیم در چارچوب مشورت‌های منطقه‌ای همواره با مقامات لبنان مشورت کنیم و طبعاً دیدار با آقای سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در چارچوب این مشورت‌ها و دیدارها هم مورد توجه است.

امیرعبدللهیان خاطرنشان کرد: جایگاه لبنان در خط مقدم مقاومت نیز مورد توجه جدی ماست. درک می‌کنیم که امروز شرایط اقتصادی در منطقه پیچیده است. در لبنان کاملاً قابل درک و مشاهده است که دشمنان لبنان شرایط اقتصادی را چگونه بر مردم سخت و پیچیده‌تر کرده‌اند.

وی ادامه داد: لبنان دارای امکانات فراوانی است و ظرفیت‌های بالایی را در اختیار دارد. در حوزه تجارت و اقتصاد، امکانات متنوعی در اختیار لبنانی‌هاست و از جمله در حوزه تولید برق، لبنانی‌ها سرمایه‌های زیادی را در داخل و خارج در اختیار دارند ما نیز در ایران از امکانات و توانمندی‌ها به ویژه در حوزه ارائه خدمات فنی و مهندسی و احداث نیروگاه‌های برق برخورداریم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: در گفت‌وگوها با مقامات عالی لبنان از جمله نخست وزیر نجیب میقاتی در خصوص راه‌های توسعه همکاری‌ها در زمینه تجاری، اقتصادی، انرژی و از جمله برق گفت‌وگو کردیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.