تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 - 8:27
کد خبر : 10120

توافقنامه ساخت راه آهن رشت- آستارا هفته آینده امضا می‌شود

توافقنامه ساخت راه آهن رشت- آستارا هفته آینده امضا می‌شود
وزیر راه و شهرسازی گفت: در پی انجام مذاکرات خارجی برای پیشبرد طرح‌های حمل‌و نقلی، توافق ساخت راه آهن رشت- آستارا تا هفته دیگر امضا می‌شود.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، «مهرداد بذرپاش» در حاشیه همایش سواحل و بنادر در جمع خبرنگاران درباره سرنوشت ساخت راه آهن رشت- آستارا، اظهار کرد: در مذاکرات با کشورهای خارجی تکمیل خطوط کریدور و انواع مُدهای حمل و نقلی را در ‌دستور کار داریم که در همین راستا با اتمام بخشی از مذاکرات خارجی، توافقنامه ساخت راه آهن رشت – آستارا تا هفته آینده امضا و عملیات ساخت این مسیر ریلی آغاز خواهد شد.

بذرپاش ادامه داد: در حوزه کریدور شرق به غرب، که از سرخس آغاز می‌شود و از غرب کشور خارج می‌شود، با طرف سوری توافقی داشتیم.

وی درباره راه‌آهن شلمچه بصره توضیح داد: مدیرعامل راه آهن برای توافق تکمیل راه‌آهن شلمچه – بصره در عراق حضور داشت و مذاکرات عملیات اجرایی آن آغاز شد، زمین‌هایی که باید برای عملیات مین‌روبی تحویل شود، در حال انجام است و در مرحله اجرایی قرار گرفته است.

به گفته وزیر راه راه‌آهن شلمچه به بصره پروژه‌ای است که نزدیک به ۴۰ سال درباره آن بحث می‌شود و حتی به جنگ تحمیلی ایران و عراق خورد و بعد از جنگ هم به جایی نرسید. اما در حال حاضر هم ایران و هم عراق مصصم به اجرای پروژه هستند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر این تکه ریلی انجام شود، شبکه ریلی ما به کلیت عراق دسترسی پیدا می‌کند و از عراق هم از منطقه بوکمال می‌تواند به خاک سوریه منتقل شود که اتفاق بزرگی است.

وی تصریح کرد: زیرساخت‌های ریلی سوریه هم نیاز به بازسازی دارند که هم طرف ایرانی و هم طرف سوری به‌صورت مشترک به بهسازی زیرساخت‌ها اقدام می‌کنند.

بذرپاش درباره تعلل هندی‌ها برای توسعه بندر چابهار گفت: ما به هیچ وجه در شرایطی نیستیم که با ظرفیت عظیمی که بنادرمان دارد کسی بخواهد با منت حضور پیدا کند. آنقدر تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران چه از سوی نهادهای مالی و فعالان بخش خصوصی داخلی و چه سرمایه‌گذارهای خارجی زیاد است که ما باید بین آنها انتخاب کنیم و امسال سال رونق سرمایه‌گذاری در این بخش خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ما اصرار بر قرارداد بلندمدت در چابهار داریم و هرکس ابراز تمایل کند، باید به‌ صورت بلندمدت حضور پیدا کند. در حال حاضر هم دو پیشنهاد جدید در این بخش داریم.

وی هم چنین در خصوص رقم‌ جدید وام مسکن گفت: پیشنهاد افزایش وام مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان در حال بررسی است و احتمال تصویب این رقم وجود دارد. پیشتر رقم‌۸۰۰ میلیون تومان برای وام خرید مسکن به شورای پول و اعتبار پیشنهاد شده بود.

به گزارش ایرنا، پیشرفت همزمان مذاکرات فنی و مالی با روسیه برای ساخت راه آهن رشت – آستارا در سال جدید، تحقق وعده احداث یکی از مهم‌ترین پروژه‌های موثر شبکه ریلی که تکمیل کننده کریدور شمال – جنوب و ادامه دهنده راه‌آهن قزوین – رشت است، را پررنگ‌تر کرده است.

پیشتر نیز معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور نیر به ایرنا خبر داده بود که تمایل روسیه برای مشارکت در پروژه راه آهن رشت- آستارا قطعی است و دولت نیز جلسات متعددی با مقامات روسیه داشته و دو کشور از مذاکرات در خصوص ضرورت احداث عبور کرده‌ اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.