تاریخ انتشار : شنبه 5 آذر 1401 - 5:54
کد خبر : 6105

تلاش اداره کل صمت برای برقراری ارتباط موثر میان صنعت و دانشگاه از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان

تلاش اداره کل صمت برای برقراری ارتباط موثر میان صنعت و دانشگاه از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان
رئیس اداره آموزش ، پژوهش و فناوری اراده کل صمت استان کرمان گفت: در جلساتی که با دانشگاه‌های تحصیلات تکمیلی و آزاد کرمان داشته‌ایم، ۱۲ پروژه مرتبط با نیازهای واحد‌های صنعتی و معدنی را احصا کرده‌ایم و به دنبال این هستیم که این پروژه‌ها در واحدهای صنعتی و معدنی استان عملیاتی شوند.

به گزارش نسیم صبا: رئیس اداره آموزش ، پژوهش و فناوری اراده کل صمت استان کرمان : از دیرباز ما بحثی در زمینه حمایت از فعالیت‌های صنعتی و معدنی داشتیم که تحقیق، توسعه پژوهشی، بهره‌وری و مسائل زیست محیطی را پوشش می‌دادند، باید این اولویت‌ها در معدن و صنایع معدنی وجود داشته باشد تا بتوانیم به بقا واحد و محیط زیست کمک کنیم.
غفاری با بیان اینکه دولت تدبیری اندیشیده تا فضای دانش‌بنیان، تحقیق و توسعه در واحد‌های صنعتی، معدنی و کسانی که کار تولید انجام‌ می‌دهند را شفاف و انگیزه را در میان آن‌ها بالا ببرد، گفت: ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان‌ها به صراحت اعلام کرده « تمام هزینه‌هایی که در فعالیت‌های تحقیق و توسعه در واحدها انجام‌ می‌شود، این هزینه می‌تواند به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به آن شرکت‌ها و موسسات اعطا شود و معادل آن هزینه از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه مذکور و سال‌های بعد کسر شود« .
وی تصریح کرد: هر کدام از بنگاه‌های صنعتی و معدنی در زمینه‌های پژوهشی، فناوری و بهره‌وری کارهای خوبی در مجموعه خود انجام دهند، همه هزینه‌هایی که در طول سال در این زمینه پرداخت می‌کنند از سر فصل مالیات آن‌ها کم می‌شود که این موضوع موجب انگیزه برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه در این مراکز شده است.
رئیس اداره آموزش ، پژوهش و فناوری اراده کل صمت استان کرمان عنوان کرد: در قانون ماده ۱۳ جهش تولید دانش‌بنیان‌ها نیز آمده است « با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت، صنایع و واحد‌های تولیدی که واحد تحقیق و توسعه دارند با یکی از دانشگاه‌ها و آموزش عالی مرتبط قراردادی منعقد کنند و در آن قرارداد مباحث پژوهشی و فناوری انجام شود مبلغ این قرار داد مطابق ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان به سرفصل مالیات آن واحد می‌رود و از مالیات آن کسر می‌شود«.
وی اضافه کرد: دقیقا ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان ارتباط بین صنایع، معادن و دانشگاه‌ها را تحکیم و تشویق می‌کند تا واحد‌های صنعتی و معدنی پروژه‌های خود را در قالب طرح‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌ها را پی بگیرند و این پروژه‌ها عملیاتی شود تا از معافیت این طرح استفاده کنند.
وی با بیان اینکه ما در این راستا دو نشست با دانشگاه آزاد و هایتک کرمان داشته‌ایم، ابراز داشت: در این دو نشست ۱۲ پروژه مرتبط با نیازهای واحد‌های صنعتی و معدنی را احصا کرده‌ایم و به دنبال این هستیم که این پروژه‌ها در واحدهای صنعتی و معدنی استان عملیاتی شوند.
غفاری افزود: واحد‌های صنعتی و معدنی که بخواهند در این زمینه ورود داشته باشند باید نیازهای خود را به اداره کل صمت اعلام کند و آن نیاز احصا و ما آن را به کمیته تحقیق دانشگاه باهنر کرمان به‌عنوان دانشگاه مادر ارائه می‌کنیم و بعد از تایید، برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌فرستیم.
وی ادامه داد: بعد از تایید وزارتخانه هزینه‌هایی که در این پروژه‌ها انجام می‌شود مشمول ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان شده و از قانون معافیت مالیاتی برخوردار می‌شود.
غفاری با اشاره به اینکه امسال تاکنون هفت عنوان پروژه را عملیاتی کردیم، تاکید کرد: شش طرح از شرکت گل‌گهر احصاء شده که سه طرح آن به دانشگاه‌های کرمان، رفسنجان و سیرجان و مابقی آن به دانشگاه‌های خارج از استان ارجاع داده شده است، در شورای برنامه‌ریزی استان این طرح‌ها مطرح شد و استاندار تاکید داشت که الویت اول باید برای دانشگاه استان باشد.
رئیس اداره آموزش ، پژوهش و فناوری اراده کل صمت استان کرمان عنوان کرد: اگر بتوانیم تا آخر سال جاری دو ماده ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان را عملیاتی کنیم، پیش‌بینی می‌شود برای صنایع و معادن استان حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان معافیت‌های مالیاتی اخذ و این درآمد در بخش‌های پژوهشی، بهره‌وری و زیست ‌محیطی هزینه می‌شود.
وی افزود: در راستای تحقق این ماده قانون‌ها جهش تولید دانش‌بنیان‌ها در سطح استان ما بوسیله اداره کل صمت استان ۶۲۷ قلم کالا و قطعه راهبردی مورد نیاز حوزه صنعت و معدن استان احصا و به دانشگاه باهنر ارسال شده که از میان آنها ٢۴مورد به عنوان دارای اولویت اساسی پذیرفته شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.