تاریخ انتشار : دوشنبه 15 فروردین 1401 - 18:51
کد خبر : 1542

تعلل آمریکا در اتخاذ تصمیم سیاسی مذاکرات وین را با وقفه همراه کرد

تعلل آمریکا در اتخاذ تصمیم سیاسی مذاکرات وین را با وقفه همراه کرد
ایران همه تصمیم های دشواری را که برای پیشبرد مذاکره لازم بوده اتخاذ کرده حال آنکه آمریکا نه تنها راه حلی ارائه نکرده بلکه از پذیرش پیشنهادهای ایران هم طفره می رود.

به گزارش نسیم صبا ازمهر: روزنامه تهران تایمز گزارش امروز خود را به مذاکرات وین اختصاص داد و نوشت: این گفتگوها به واسطه ناتوانی دولت بایدن در اتخاذ تصمیم‌های سیاسی دشوار به وقفه خورده است.

بعد از یک هفته تنش دیپلماتیک میان روسیه و غرب درباره اینکه کدام طرف چوب لای چرخ مذاکره می‌گذارد، چشم انداز حصول نتیجه سریع به واسطه تعلل واشنگتن برای تصمیم گیری درباره مسائل باقی مانده، تیره شده است.

بعد از آنکه جنگ در اوکراین آغاز شد، مذاکره کنندگان اروپایی مدعی شدند که مسکو از بیم آنکه مبادا ازسرگیری صادارات نفت ایران، تجارت روسیه در بازار انرژی را تحت الشعاع قرار دهد، مانع از به سرانجام رسیدن مذاکرات وین می‌شود.

اما روسیه با رد این اتهام، با ایران در متهم کردن غرب به سستی در اتخاذ تصمیم سیاسی برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین، هم داستان است.

ایران می‌گوید همه تصمیم‌های دشواری را که برای پیشبرد مذاکره لازم بوده اتخاذ کرده و در مسیر مذاکره نیز راه حل های کارآمدی را برای شماری از مسائل دشوار نظیر تضمین‌ها و راستی آزمایی ها پیشنهاد داده حال آنکه آمریکا نه تنها راه حلی ارائه نکرده بلکه از پذیرش پیشنهادهای ایران هم طفره رفته است.

ایران از آمریکا خواسته بود تا نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از لیست سازمان‌های خارجی مرتبط با تروریسم حذف کند. بسیاری بر این باورند که هدف از این اقدام آمریکا ممانعت از بهره برداری کامل ایران از منافع رفع تحریم‌ها بوده است حال آنکه واشنگتن می‌تواند از آن به عنوان بهانه‌ای برای تشدید تنش‌های نظامی در سطح منطقه هم استفاده کند.

از سویی، تردید آمریکا نسبت به اجابت این خواسته، ضعف داخلی دولت بایدن را به رخ می‌کشد حال آنکه واشنگتن به دنبال گره زدن مذاکرات وین به تحولات منطقه‌ای هم هست- عاملی که قطعاً مذاکرات را پیچیده‌تر کرده و حصول نتیجه را بیش از پیش به تاخیر می‌اندازد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.