تاریخ انتشار : سه شنبه 3 اسفند 1400 - 16:15
کد خبر : 635

تعدادی از کشورها درصدد گرامیداشت نظامی گنجوی هستند

تعدادی از کشورها درصدد گرامیداشت نظامی گنجوی هستند
محمود شالویی مسئول ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی گفت: تعدادی از کشورها در صدد گرامیداشت این شاعر هستند اما آنچه که مهم است معرفی این شاعر با اصالت و زبان فارسی خود به جهان است.

محمود شالویی مسئول ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی گفت: تعدادی از کشورها در صدد گرامیداشت این شاعر هستند اما آنچه که مهم است معرفی این شاعر با اصالت و زبان فارسی خود به جهان است.

به گزارش نسیم صبا از مهر، نشست خبری محمود شالویی، دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی صبح امروز (سوم اسفندماه ۱۴۰۰) در محل موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

شالویی در این نشست در خصوص برنامه‌های بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی گفت: موضوع حکیم نظامی گنجوی یکی از مهم‌ترین موضوعات فرهنگی است چراکه این حکیم بزرگ و عالی قدر در سراسر اسلام شناخته شدهد است و کمتر کسی است که نام لیلی و مجنون و یا خسرو و شیرین را نشنیده باشد؛ اما متأسفانه چندان به اندیشه و دانش سراینده این ابیات شیرین توجه نشده است.

وی افزود: همانطور که عموم و عمده مفاخر در تقویم ما روزی را به خود اختصاص داده اند ۲۱ اسفندماه نیز روز بزرگداشت این شاعر بزرگ است اما درباره نظامی برنامه مهمی تا الان تدارک دیده نشده است.

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگرچه آثار نظامی گنجوی به وفور موجود است اما مانند سایر شاعران به نظامی پرداخته نشده است؛ برای مثال طی سال‌های گذشته پنج گنج این شاعر بزرگ چاپ شده است و برای کشورها هم با ترجمه مورد استفاده واقع شده است.

شالویی افزود: تعدادی از کشورها در صدد گرامیداشت این شاعر هستند اما آنچه اهمیت دارد این است که این شاعر با اصالت خود و زبان فارسی به جهان معرفی شود و به عنوان یکی از الگوهای ما معرفی شود، به همین دلیل فقط به ۲۱ اسفند اکتفا نکردیم و طی یک هفته برنامه‌های متعددی را برای گرامیداشت این شاعر برای همه کشورها به خصوص در کشورهایی که سفارت خانه ایران حضور دارد در نظر داریم.

وی افزود: تمامی استان‌ها نیز اعم از شهرهای بزرگ و کوچک برای بزرگداشت نظامی نیز برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند.

مسئول ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی گفت: همکاری‌هایی را با دولت سیزدهم که همت بسیار خوبی را برای اجرای برنامه‌های فرهنگی دارند داشته ایم؛ همچنین برنامه‌های متنوع و متعددی را در نظر گرفته ایم که در محل موزه هنرهای معاصر که محل بزرگداشت مفاخر ماست انجام می‌شود.

شالویی افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از همان ابتدای شروع کار خود نسبت به تشکیل ستادی برای برگزاری این بزرگداشت تشویق‌های بسیار زیادی داشته اند و خوشبختانه این ستاد متشکل از وزارت خارجه، آموزش و پرورش، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شهرداری در این ستاد حضور دارند.

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاکید شده است که دانش آموزان در این رویداد مهم شرکت کنند و حکیم نظامی گنجوی به عنوان موضوع مقاله‌ای با عنوان (درباره حکیم نظامی چه می‌دانید؟) برای آنان در نظر گرفته شده است که در پایان رویداد به ۱۰۰ نفر از دانش آموزان جوایزی اهدا می‌شود که می‌تواند در شناسایی این حکم نقش به سزایی داشته باشد.

وی افزود: سازمان صدا و سیما و رادیو فرهنگ نیز همکاری‌های بسیار خوبی را برای هرچه بهتر معرفی و شناخت این حکیم بزرگ با ما داشته اند؛ انجمن مفاخر نیز در ستاد ما فعال هستند و امید داریم این رویداد آغازی برای همکاری‌های گسترده باشد.

برنامه‌های ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی

در ادامه این نشست عبدالحسینی دبیر ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در خصوص برنامه‌های این ستاد گفت: در بخش هنرهای تجسمی از روز ۱۵ اسفندماه مصادف با ولادت امام حسین (ع) در مجموعه موزه ملک با ۸ اثر نمایشی حضور داشته و در روز ۱۶ اسفندماه نمایشگاه پوسترهای موضوعی با ۳۰ پوستر در تهران و مراکز استانی حضور دارند.

عبدالحسینی افزود: همچنین در نظر داریم این پوسترها در خارج از کشور از جمله اکسپوی دبی نیز به نمایش درآیند؛ نمایشگاهی از آثار تصویرسازی با مضامین هفت پیکر، لیلی و مجنون، خسرو و شیرین است که افتتاح می‌شود.

دبیر ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی گفت: پنج گنج به روایت موزه هنرهای معاصر از مهمترین برنامه‌های این ستاد است؛ علاوه بر این آثاری از موزه هنرهای معاصر و سایر موزه‌ها جمع آوری شده و به نمایش در می آیند.

وی افزود: برگزاری کارگاه‌های علمی و عملی در موزه هنرهای معاصر، اجرای چند نمایش ویژه، اجرای نمایش فرم با عنوان (گربه جاده ابریشم) در موزه هنرهای معاصر، نمایش اپرای لیلی و مجنون در بهار ۱۴۰۱ و روایت عاشقانه آثار نظامی در بهار ۱۴۰۱ در فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود.

عبدالحسینی گفت: در بخش موسیقی ویژه برنامه‌هایی را در تالار وحدت داشته که از روز ۱۶ و ۱۷ اسفندماه برگزار می‌شود که روایتی متفاوت از زبان و بیان نظامی به روی صحنه می‌آید.

وی افزود: در روز ۲۰ و ۲۱ اسفندماه کنسرتی از ساخته‌های فرهاد فخرالدینی و با صدای سالار عقیلی اجرا شده و موسیقی عاشقانه «بزم آرایی خسرو در شکارگاه» از ساخته‌های لوئیس چکناواریان در سال ۱۴۰۱ اجرا می‌شود.

دبیر ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی گفت: در حوزه فیلم و سینما نیز خانه سینما حمایت‌های بسیار خوبی را داشته و سه نشست نقد و بررسی فیلم‌هایی که براساس اقتباسی از آثار نظامی ساخته شدند برگزار می‌شود؛ همچنین نمایشگاهی از اسناد نظامی، سفارش مقالات جدید، برگزاری نشست‌های ادبی برنامه ریزی شده است.

وی افزود: برافراشته شدن پرچم نظامی در کنار برج آزادی از سایر برنامه هاست، آماده سازی برنامه برای رسانه ملی، ایجاد صفحه اینستاگرام و پخش زنده نظامی خوانی در این صفحه توسط هنرمندان انجام می‌شود.

عبدالحسینی گفت: مجسمه حکیم نظامی نیز طراحی شده و نسبت به نصب آن اقدام خواهد شد که آقای قشقایی مجسمه ساز معروف این مجسمه را طراحی کرده اند؛ طراحی بازی براساس داستان هفت پیکر برای کودکان و نوجوانان از دیگر برنامه هاست.

وی در پایان گفت: بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی از ۲۱ اسفند تا اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار می‌شود و به برنامه‌های نوروز متصل می‌شود، همچنین وزرای فرهنگی عضو اکو در چهارم و پنجم فروردین در کشور حضور داشته و برنامه‌های متنوعی داریم، از آنجایی که موضوع نظامی بسیار مهم است این بزرگداشت به عنوان یک رویداد کم نظیر است که با هم افزایی دستگاه‌های فرهنگی برای شرکت در این رویداد نشان از عزم ملی برای شناسایی این حکیم بزرگ است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.