تاریخ انتشار : سه شنبه 8 شهریور 1401 - 9:05
کد خبر : 3742

تاکید امیرعبداللهیان بر حل موضوعات داخلی عراق در چارچوب قانون

تاکید امیرعبداللهیان بر حل موضوعات داخلی عراق در چارچوب قانون
وزیر امور خارجه، آرامش، حفظ وحدت ملی در عراق و احترام به نهادهای قانونی را با اهمیت توصیف و بر حل و فصل موضوعات مطروحه در صحنه داخلی عراق در چارچوب فرایندهای قانونی و حفظ اقتدار دولت عراق تاکید کرد.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فواد حسین وزیر امور خارجه عراق روز دوشنبه آخرین وضعیت روابط دوجانبه، تحولات منطقه ای و بین المللی را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار دادند.

وزیر امور خارجه در این دیدار ضمن ابراز رضایت از مناسبات مشترک در حوزه‌های مختلف همکاری‌ها و تاکید بر ضرورت اجرایی شدن توافقات انجام شده، ارتقای مناسبات تجاری – اقتصادی و نیل به بهره گیری از ظرفیت های بزرگ موجود در بستر همکاری‌های دو کشور را از اولویت های مهم دانست و تسهیل تبادلات تجاری در گذرگاه های مرزی، حمل یکسره و نهایی شدن راه آهن بصره – شلمچه و کمک موثر آن به افزایش گردشگری و حجم مبادلات را در رسیدن به سطح بالاتری از همکاری‌ها و نزدیک شدن به استفاده از ظرفیتهای موجود در دوطرف و به نفع منافع فیمابین ارزیابی کرد.

امیرعبداللهیان همچنین در این دیدار با قدردانی از حسن میزبانی دولت و مردم عراق از زوار اربعین حسینی، تلاشهای انجام شده در دو کشور برای ایجاد شرایط مناسب به منظور برگزاری شایسته این رویداد بزرگ را با اهمیت ذکر کرد.

وزیر امور خارجه، ثبات، آرامش، حفظ وحدت ملی در عراق و احترام به نهادهای قانونی را با اهمیت توصیف و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را در زمینه حل و فصل موضوعات مطروحه در صحنه داخلی عراق در چارچوب فرایندهای قانونی و حفظ اقتدار دولت عراق مورد تاکید قرار داد.

امنیت ایران و عراق در هم تنیده است
وزیر امور خارجه عراق نیز در این دیدار روابط و مناسبات دو کشور را با اهمیت خواند و با قدردانی از دیدگاه مسؤلانه جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحولات داخلی عراق، به اقدامات دولت عراق در خصوص زیارت اربعین اشاره و تلاشهای در دست انجام برای برقراری آرامش و ثبات داخلی در عراق را تشریح کرد …

فواد حسین امنیت ایران و عراق را در هم تنیده دانست و تاکید کرد: کشورش اجازه تهدید جمهوری اسلامی ایران از خاک عراق را نخواهد داد.

همکاری در حوزه های امنیتی، خصوصا جلوگیری از اقدامات گروه های معاند، تجزیه طلب و تروریست در خاک عراق و اقلیم و برخی مناطق مرزی، قدردانی از نقش تسهیل گر عراق برای برقراری حج سالجاری برای حجاج ایرانی بیت الله الحرام، توافق دو کشور در زمینه تاسیس سرکنسولگری‌ها در دوکشور (موصل – اصفهان)، تشریح آخرین وضعیت گفت‌ وگوهای مربوط به لغو تحریم ها، موضوعات کنسولی مربوط به زائرین اربعین از دیگر کشورهای همسایه، وضعیت یکی از حجاج ایرانی دستگیر شده در عربستان سعودی، تحولات مهم منطقه و توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس از دیگر موضوعات مطرح شده در این ملاقات بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.