تاریخ انتشار : شنبه 26 خرداد 1403 - 6:55
کد خبر : 18129

بیمه پایه سلامت برای ۵ دهک اول جامعه؛ کار بزرگ دولت شهید رئیسی

بیمه پایه سلامت برای ۵ دهک اول جامعه؛ کار بزرگ دولت شهید رئیسی
یکی از مهمترین اولویت‌های شهید جمهور، توجه به حوزه سلامت در مناطق محروم بود به همین دلیل بحث بیمه همگانی را در دستور کار قرار داد؛ به این ترتیب پنج دهک پایین جامعه به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا – دولت سیزدهم با شعار دولت مردمی از مردادماه سال ۱۴۰۰ تشکیل شد و در طول سه سال فعالیت‌ جهادی در بخش‌های مختلف سلامت برای مناطق کم برخوردار و اقشار آسیب‌پذیر جامعه اقداماتی از جمله گسترش چتر پوشش بیمه همگانی(دهک های ۱ تا ۵) و صندوق روستاییان و عشایر (به صورت رایگان)و بیمه سلامت همگانی، ارایه خدمات در قالب صندوق بیماران خاص وصعب العلاج و نادر، کاهش پرداخت از جیب مردم، ارائه خدمات متنوع بیمه ای و گسترش تعهدات و حمایت های بیمه ای در حوزه های دارویی و بستری، پوشش کامل پرداخت هزینه های بیماران خاص، پوشش بیمه ای اقشار کم برخوردار حاشیه شهرها را انجام داده که نسبت به دوره های قبل کم تکرار است.

توجه به اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه در سراسر کشور دولت سیزدهم را از دیگر دولت‌ها متمایز ساخته بود، یکی از بخش های مورد توجه دولت سیزدهم در بحث خدمات رسانی حوزه بهداشت و درمان بود به طوری که پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم مسائل بسیار مهمی در حوزه سلامت در اولویت قرار گرفت و اکنون شاهد آثار مثبت آن برای مردم هستیم چرا که برخی از خانواده‌های کم درآمد به دلیل نداشتن شغل از داشتن بیمه نیز محروم بودند به همین دلیل برای هر درمانی باید هزینه آزاد پرداخت می‌کردند،اما دولت سیزدهم اقدام به اجرای طرح‌های بیمه‌ای برای مردم نیازمند کرد تا دیگر مردم دغدغه‌ای جز درمان خود نداشته باشند.

بنا بر اعلام سازمان بیمه سلامت از مجموع حدود ۱۷ میلیون نفر بیمه شدگان عضو صندوق بیمه همگانی این سازمان تا اردیبهشت ۱۴۰۳ تعداد افرادی که در پنج دهک اول درآمدی بوده و به طور رایگان زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند به ۱۲.۵ میلیون نفر رسید.

علاوه بر آن، سازمان بیمه سلامت اعلام کرد: دهک‌های ششم تا نهم نیز می‌توانند با تخفیف‌هایی در پرداخت حق بیمه از خدمات بیمه سلامت به عنوان بیمه پایه درمانی بهره‌مند شوند. بر این اساس، دهک ششم به میزان ۸۰ درصد، دهک هفتم به میزان ۷۰ درصد، دهک هشتم به میزان ۶۰ درصد و دهک نهم به میزان ۵۰ درصد از تخفیف در پرداخت حق بیمه برخوردار شدند.

همچنین کلیه ایرانیان فاقد بیمه پایه سلامت، بیمه شده سازمان بیمه سلامت ایران محسوب می‌شوند. مطالبات سازمان بابت حق بیمه و خسارات تأخیر تأدیه (به نرخ اوراق مشارکت) در حکم مطالبات مستند به اسناد لازم‌الاجرا است و با اعلام سازمان بیمه سلامت ایران از محل مطالبات فرد از دستگاه‌های اجرائی از جمله یارانه نقدی به موجب آیین‌نامه اجرائی که به پیشنهاد مشترک سازمان‌های هدفمندی یارانه‌ها و بیمه سلامت ایران تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، دریافت می‌شود.

تا پایان دولت پروژه‌های بهداشتی و درمانی و بیش از ۱۰۰۰ تخت جدید بیمارستانی افتتاح می‌شود

وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور که در شهر مقدس مشهد برگزار شد با اشاره به تأکید ویژه رییس جمهور شهید بر تقویت پوشش بیمه همگانی سلامت، از مدیریت نیروهای انقلابی، با سواد، متخصص و جهادی در دولت مردمی سخن گفت و اظهارداشت: در دولت مردمی ۵ دهک اول درآمدی به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و آرزوی دیرینه پوشش همگانی سلامت تا حدود زیادی محقق شد.

بهرام عین اللهی با بیان اینکه مقرر بود تا پایان دولت سیزدهم در سال آینده، ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید افتتاح شود، گفت: این تخت‌ها در ماه‌های آینده افتتاح می‌شوند و مردم آثار شیرین دولت مردمی را خواهند چشید. همچنین در طول ۳۳ ماه گذشته، ۳۸۰ دستگاه تجهیزات پزشکی سنگین و سرمایه‌ای عمدتا در مناطق محروم کشور توزیع شد.

وی تأکید کرد: در روزهای آینده و تا پایان دولت پروژه‌های بهداشتی و درمانی و بیش از ۱۰۰۰ تخت جدید بیمارستانی افتتاح می‌شود که برخی از این پروژه‌ها همانند بیمارستان ولیعصر(عج) اراک، بیش از ۳۰ سال معطل بوده که در این دولت و با حمایت شهید آیت الله رئیسی، تکمیل شده و به نتیجه رسیده است.
بیمه پایه سلامت برای ۵ دهک اول جامعه؛ کار بزرگ دولت شهید رئیسی

نزدیک به ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش سازمان بیمه سلامت

طبق آمار، نزدیک به ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش سازمان بیمه سلامت هستند و بهره‌مندی ۳۳ میلیون ایرانی از بیمه سلامت به صورت رایگان از مهمترین تحولاتی است که در دولت سیزدهم محقق شد و طبق برنامه هفتم توسعه پنج دهک جامعه دغدغه‌ای برای پرداخت هزینه‌های هنگفت درمانی نخواهند داشت.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران در این زمینه با اشاره به اینکه اجرای بیمه سلامت همگانی رایگان در کشور در راستای عدالت محوری در سلامت و دسترسی آسان مردم به خدمات درمانی در دولت سیزدهم رقم خورد تا از این طریق پرداختی از جیب مردم به حداقل برسد، گفت: با نگاه ویژه شهید آیت الله رئیسی در راستای تحقق عدالت در سلامت، ۳۳ میلیون نفر شامل ۲۰ میلیون نفر روستایی و نزدیک به ۱۳ میلیون نفر در ۵ دهک اول جامعه از بیمه رایگان استفاده می کنند.

۳۳ میلیون نفر شامل ۲۰ میلیون نفر روستایی و نزدیک به ۱۳ میلیون نفر در ۵ دهک اول جامعه از بیمه رایگان استفاده می کنند

محمد مهدی ناصحی می گوید، همچنین تخفیف‌های ویژه برای سایر دهک‌ها در نظر گرفته شد؛ به طوری که دهک ششم ۲۰ درصد، دهک هفتم ۳۰ درصد، دهک هشتم ۴۰ درصد و دهک نهم ۵۰ درصد حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند و مابقی توسط دولت پرداخت می‌شود. این موضوع گام مهمی در جهت افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی درمانی است. توجیه ما نیز در این زمینه خدمت رسانی بیشتر و آسیب کمتر به مردم است. اجرای طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی از آن پروژه هایی است که در دولت سیزدهم با جدیت آغاز شد، با پیگیری های دولت و ورود جدی سازمان های بیمه گر از جمله سازمان بیمه سلامت پروژه نسخه نویسی الکترونیکی درکل کشور گسترش پیدا کرد.

وی تصریح می کند: این اقدام گام بلندی برای حمایت از آینده سازان کشور و خانواده‌ها آنان است و چنانچه خانواده‌ای تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های درمان فرزندش را نداشته باشند درمان رایگان برای آنها انجام می شود؛ در واقع ۸۰ درصد خدمات پزشکی کشور در مراکز دولتی و دانشگاهی ارائه می‌شود و این خدمات هم برای کودکان زیر ۷ سال رایگان خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این در دولت سیزدهم در راستای عدالت در سلامت، پوشش بیمه‌ای زوجین نابارور، پوشش بیمه ای ۱۰۷ نوع بیماری خاص و صعب العلاج و داروی رایگان آنان، پوشش بیمه ای زنان باردار و کودکان زیر پنج سال، پوشش بیمه ای و ارایه خدمات درمانی رایگان کودکان زیر هفت سال، کاشت حلزون رایگان، نسخه الکترونیک و خدمات الکترونیک سلامت رقم خورده است.

وی با بیان این که هم اکنون پنج هزار موسسه و مرکز درمانی در کشور طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت هستند ادامه داد: در دولت سیزدهم پرداختی‌های این بیمه به موسسات طرف قرارداد به روز شده است.

به استناد آمارها برخی فاقدین بیمه هم هستند که هنوز از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند یا از چگونگی بهره‌مندی از بیمه درمانی اطلاعی ندارند و بر همین اساس هم متولیان مکررا تاکید کرده‌اند که فاقدین بیمه سلامت جهت بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای، از طریق سامانه شهروندی این سازمان یا دفاتر پیشخوان برای بیمه شدن خود و خانواده‌شان اقدام کنند.

افراد فاقد بیمه می‌توانند از طریق سامانه شهروندی سازمان بیمه سلامت و یا دفاتر پیشخوان برای بیمه شدن اقدام کنند و زمانی که فردی اقدام به ثبت نام در سامانه‌ شهروندی را انجام دهد، روند ارزیابی وسع هم به شکل خودکار در کوتاه‌ترین زمان ممکن برایش انجام می‌شود. همه مردم می‌توانند از خدمات فراگیر سازمان بیمه سلامت بهره‌مند شوند؛ در این راستا سامانه شهروندی و کد دستوری #۱۶۶۶* برای پیگیری بیمه افراد، تاریخ انقضاء و نوع بیمه افراد فعال بوده و شماره تماس ۱۶۶۶ نیز پاسخگوی سوالات آنها است.

بیمه پایه سلامت برای ۵ دهک اول جامعه؛ کار بزرگ دولت شهید رئیسی

خدمات جدید بیمه سلامت

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: سهم پرداختی بیماران مبتلا به سرطان بابت خدمات رادیوتراپی در مراکز دولتی رایگان شده و در مراکز خصوصی کاهش یافته است. تا پایان سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۶ میلیون و ۶۰۰ بار مراجعه به این صندوق توسط بیماران خاص انجام شده است. همچنین ۲۶ کد خدمت اعم از آزمایش پرتو پزشکی، سنجش تراکم استخوان، توانبخشی، روانشناسی و دندانپزشکی برای تالاسمی‌ها افزایش یافته و با توجه به معضلات این بیماران، بسته‌های خدمتی در صندوق طوری طراحی شده که همه خدمات مورد نیاز تالاسمی‌ها تحت پوشش قرار گیرد.

درباره بیماران ام اس نیز داروی خارجی و ایرانی وجود دارد و برای ۹۵ درصد از هزار بیمار ام ‌اس که به داروی داخلی حساسیت دارند داروی برند تامین شده و این سیاست برای همه بیماران خاص اعمال خواهد شد.

ضعف بیمه سلامت در پوشش خدمات سرپایی

ناصحی گفت: ضعف بیمه سلامت توجه به بخش سرپایی در بخش خصوصی است، زیرا بیشترین مراجعات به بخش خصوصی است. اما نمی‌توانیم بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های درمان سرپایی را بر اساس تعرفه دولتی پرداخت کنیم. بنابراین با توجه به اختلاف تعرفه بخش خصوصی با دولتی پرداختی‌ها از جیب مردم در بخش سرپایی زیاد است . به دنبال این هستیم که سهم بیمه سلامت از هزینه‌های سرپایی را افزایش دهیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران همچنین گفته است: در سال ۱۴۰۳ حداقل به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای ارائه خدمات به بیمه شدگان نیاز داریم. رشد بودجه‌ای بیمه سلامت در سه سال اخیر، مناسب بوده؛ اما لازم است برای ارتقای خدمات به بیمه‌شدگان، این اعتبارات افزایش بیشتری یابد.

بیشتر بخوانید
گره‌گشایی دولت سیزدهم از طرح‌های راهبردی اصفهان
وزیر بهداشت: سه هزار و ۱۰۰ طرح بهداشتی در دولت سیزدهم افتتاح شد
بیمه رایگان ۳۳ میلیون ایرانی از خدمات کم تکرار رئیس جمهور شهید
اعتبار صندوق بیماران خاص به ۹ میلیارد تومان رسیده است
بیمه پایه سلامت برای ۵ دهک اول جامعه؛ کار بزرگ دولت شهید رئیسی

پوشش بیمه‌ای خارجی‌ها

سازمان بیمه سلامت در سه سال گذشته علاوه بر پوشش رایگان بیمه‌ای فقرا و دهک‌های پایین جامعه، تلاش کرد بخشی از اتباع خارجی قانونی را نیز زیر چتر بیمه سلامت درآورد.
ناصحی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفته است: یک میلیون نفر از اتباع خارجی قانونی و مجاز در کشور، می‌توانند تحت پوشش سازمان بیمه سلامت باشند. فعلا حدود ۲۰۰ هزار نفر از این افراد را تحت پوشش داریم. یک میلیون و ۲۰۰ هزار مهاجر که کارت معتبر دارند نیز از خدمات سازمان بیمه سلامت برخوردار هستند. بقیه مهاجران قانونی نیز می توانند با پرداخت حق بیمه از خدمات بیمه‌ای برخوردار شوند، اما نسبت به وضعیت بیمه خود اقدام نمی‌کنند.

همچنین مدیرعامل بیمه سلامت به اداره کل امور اتباع و مهاجران وزارت کشور پیشنهاد داد تا اتباع خارجی همانند سایر کشورها حق بیمه خود را به محض ورود به ایران پرداخت کنند. هزینه بیمه اتباع خارجی ۵۰ دلار است و در حال حاضر، به اتباع خارجی خدمات ارائه می‌دهیم اما موضوع خدمات‌رسانی به خارجی‌ها بدون پرداخت حق بیمه به سیستم سلامت کشور فشار وارد می‌کند.

پوشش بیمه‌ای کاشت حلزون

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: خدمات بیمه‌ای کاشت حلزون شنوایی برای کودکان ناشنوا نیز شامل خدمات تشخیصی و کاشت حلزون است و تا ۱۰ سال خدمات توانبخشی و تعویض پروتز حلزون شنوایی را به صورت رایگان شامل می‌شود.

خدمات رایگان برای بیماران اتیسم

ارائه خدمات رایگان به بیماران اُتیسم نیز از جمله خدمات جدید سازمان بیمه سلامت است، دکتر ناصحی مدیرعامل این سازمان گفته است: ۱۰۰ درصد هزینه‌های بیماران اتیسم را در بیمه‌های پایه و صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در بخش دولتی و ۸۰ درصد در بخش خصوصی و عمومی غیر دولتی و خیریه پوشش می‌دهیم. در آینده تمام بیماران طیف اتیسم را بیمه خواهیم کرد و ذیل صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج هزینه‌های آنان را کاهش می‌دهیم. خدمات روانشناسی و کار درمانی نیز در تعرفه‌های این بیماران قرار دارد و با هر موسسه‌ای که بخواهد قرارداد ببندد آماده همکاری هستیم.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: ۹ هزار فرد مبتلا به اتیسم در سامانه بیمه سلامت نشاندار شده و ۸ هزار خدمت در این مدت دریافت کرده‌اند. در بخش دولتی ۱۰۰ درصد هزینه‌های خدمات اتیسم در حوزه توانبخشی و درمانی پرداخت می‌شود و در بخش خصوصی ۸۰ درصد هزینه‌ها پرداخت می‌شود.

لزوم گسترده‌تر شدن خدمات بیمه فراگیر

ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص وضعیت پوشش بیمه رایگان برای افراد فاقد بیمه نیز گفته است: «همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هر کسی مریض می‌شود، باید فقط دغدغه‌اش بیماری باشد نه هزینه‌های بیماری. طبق قانون اساسی، دولت مکلف است که بهداشت و آموزش که از حقوق اساسی جامعه است را تامین کند و هر چقدر برای سلامت جامعه هزینه شود، سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. از این رو بحث پیشگیری مطرح است که خود نوعی بیمه برای افراد جامعه محسوب می‌شود.»

این عضو کمیسون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «اغلب افراد اولویت اول را برای سلامت قرار نمی‌دهند و وقتی به مرحله نهایی بیماری می‌رسند، برای اقدامات درمانی مراجعه می‌کنند در صورتی‌که اولویت اول سلامت است و بیمه فراگیر و رایگان باید برای همه افراد جامعه باشد حتی آنهایی که دهک بالایی هستند زیرا معتقدیم افرادی که ثروت خود را در جهت تولید قرار داده و کارآفرینی کرده‌اند نیز باید از مزایای بیمه فراگیر استفاده کنند.»

اعتبارات پایدار بیمه سلامت

وی با تاکید بر اینکه باید بیمه فراگیر همگانی گسترده‌تر شود، گفت: «دسترسی بیمه همگانی باید طوری باشد که همگان به بیمه دسترسی داشته باشند و این موضوع باید گسترده‌تر شود. گستردگی خدمات باید به‌گونه‌ای باشد که در روستاها و مناطق محروم تمام افراد دسترسی به خدمات سطح اول داشته باشند و پزشک در مناطق روستایی حضور داشته باشد. باید دسترسی به خدمات بیمه‌ای طوری ساماندهی شود که خدمات در اختیار افراد باشد در اینصورت می‌توان برقراری بیمه را به سیستم ارجاع منوط دانست. البته اعتبارات بیمه سلامت پایدار است و در سازمان برنامه و بودجه تصویب و در مجلس هم تایید شده است.»

فاضلی یادآور شد: «هنگامی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد، در استان سیستان و بلوچستان تا زمانی که خدمات رایگان نشده بود تعداد مراجعه کنندگان زیاد نبود اما وقتی خدمات رایگان شد و با اقدامات خوب دولت توانستیم خدمات رایگان ارائه دهیم، همه افراد مراجعه کردند و بیماری در منطقه فروکش کرد. بیمه رایگان هم همین اثرگذاری را دارد که اثرگذاری عینی است و اگر بیمه فراگیر برای تمام افراد باشد و به تناسب نیاز خدمات عرضه شود، سلامت جامعه تضمین خواهد شد.»

از آنجا که دسترسی راحت و ارزان به خدمات بهداشتی و درمانی و پوشش بیمه‌ای کارآمد از عوامل موثر در افزایش امید به زندگی است و سازمان بیمه سلامت متولی اصلی برقراری پوشش «بیمه همگانی» است، بر همین اساس لازم است که جمعیت افراد فاقد بیمه که طبق آمارهای مختلف ارائه‌شده از سوی مسئولان مختلف چیزی بین ۶ تا ۹ میلیون نفر را شامل می‌شوند، نیز به جمع بیمه‌شدگان بیپودند تا به این ترتیب دغدغه بیماری و هزینه‌های دارو و درمان به حداقل ممکن کاهش یابد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.