آهنگری مدیر امور زراعت این سازمان گفت: ميزان توليد و سطح زير كشت دانه هاي روغني از جمله کلزا 600 هکتار با میزان تولید 568 تن، گلرنگ 600 هکتار 773 تن، کنجد 800 هکتار 1008 تن و پنبه 1650 هکتار 3960 تن می باشد.

به گزارش نسیم صبا:وی با بیان اینکه دانه های روغنی کلزا، گلرنگ، کنجد و پنبه در استان کرمان کشت می شود، افزود: جهت ترغیب کشاورزان به کشت دانه های روغنی اقدامات ترویجی از جمله برگزاری کلاس های آموزشی، توزیع بذر یارانه دار، تخصیص بذور با عملکرد بالا و وارداتی هیبرید انجام می شود.

آهنگری خاطرنشان کرد: میانگین تولید دانه های روغنی در استان از جمله کلزا ۱۲۰۰ کیلو گرم در هکتار ، پنبه دو ونیم تن ، گلرنگ یک و نیم تن و کنجد ۱ تن می باشد.

وی اظهار داشت: کشاورزان بذر سالم را از طریق هماهنگی با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان می توانند تهیه نمایند و تولید روغن های دانه ای در مقایسه با تولید دانه های روغنی امسال نسبت به سال گذشته کاهش تولید و نسبت به دهه گذشته افزایش یافته است.

آهنگری تصریح کرد: مصرف آب در کلزا ۶۵۰۰ متر مکعب در هکتار، پنبه ۶۰۰۰ متر مکعب، کنجد و گلرنگ ۵۰۰۰ متر مکعب

می باشد همچنین دور آبیاری در کلزا و پنبه ۱۵ روز یکبار، کنجد ۸ روز یکبار و گلرنگ ۲۰ روز یک مرتبه است.

وی بیان داشت: کاشت گیاهان دانه های روغنی، بخشی سنتی و بخشی مکانیزه است هرکجا که امکانات و دستگاه های کاشت، داشت و برداشت موجود و اراضی خرد نباشد و تسطیح شده باشد کشت مکانیزه در غیر اینصورت به صورت سنتی است.