تاریخ انتشار : شنبه 5 آذر 1401 - 5:57
کد خبر : 6108

بیش از ۵۰درصدپرونده های مطروحه در محاکم قضایی استان مربوط به حوزه املاک است

بیش از ۵۰درصدپرونده های مطروحه در محاکم قضایی استان مربوط به حوزه املاک است
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: با بررسی های انجام شده بیش از ۵۰درصد پرونده های مطرحه در محاکم قضایی استان مربوط به دعاوی حوزه معاملات املاک است و این آمار نشان می دهد که متصدیان بنگاه های مشاورین املاک در تشکیل و افزایش ورودی پرونده به محاکم قضایی نقش زیادی دارند لذا باید با افزایش نظارت ها، برخورد قانونی با تخلفات و ارتقاءسطح دانش حقوقی آنها از وقوع جرائم و تشکیل پرونده ها پیشگیری شود.

به گزارش نسیم صبا:سید مهدی قویدل در جمع متقاضیان اخذ پروانه تخصصی مشاورین املاک کرمان افزود: دوره های آموزشی تخصصی و مباحث حقوقی برای متصدیان بنگاه های مشاورین املاک کرمان در راستای ارتقاء سطح دانش و معلومات حقوقی آنها با پیگیری های صورت گرفته از سوی این معاونت در شهر کرمان انجام می شود.
وی با اشاره به این مطلب که برگزاری موفق این دوره های ۳۰ساعته نیاز به همکاری و توجه ویژه دستگاه های متولی صدور مجوز این صنف دارد، خاطرنشان کرد: قوانین و مقررات ابزار کار متصدیان بنگاه های مشاورین املاک است لذا افرادی که می خواهند در حوزه خرید و فروش املاک فعالیت کنند باید تسلط مطلوبی بر قوانین و مقررات داشته باشند و قبل از انجام هر معامله، استعلامات لازم را از دستگاه هایی مانند اوقاف و شهرداری وجهاد کشاورزی و مسکن شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک و … اخذ کنند تا در ادامه مسیر کاری خود دچار مشکلات پیچیده حقوقی و قضایی نشوندو برای شهروندان نیز ایجاد مشکل ننمایند.
قویدل ضمن هشدار به مشاورین املاک در رعایت قوانین و ضوابط افزود: وقوع عقد بیع با سند عادی و یک برگ قولنامه و عدم اطلاع از مالکیت رسمی اشخاص و نوع کاربری ملک و اینکه در محدوده ی طرح تفصیلی شهر یا طرح هادی روستا قرار دارد و یا خیر، قطعا مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.
وی بر توجه به رعایت قانون تاکید کرد و افزود: در آینده نزدیک باید طرح تعهد بیع در بنگاه های املاک اجرا گردد و صرفا” قرارداد متعهد به بیع تنظیم و طرفین معامله به دفاتر ثبت اسناد رسمی معرفی شوند زیرا مشاور املاک یک مشاور و عامل است و عقود و خرید و فروش پیچیدگی خاص خود را دارد.
وی با تاکید بر این مطلب که مشاورین املاک در بحث قانون پیش فروش آپارتمان ها و قوانین مدنی و جزایی مرتبط با املاک و نظام صنفی باید تسلط و آشنابه حقوق و تعهدات و قراردادها باشند، تصریح کرد: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در کرمان، به صورت هوشمند نقاطی از اراضی ملی و دولتی که در معرض تخریب و تصرف قرار می گیردرا شناسایی می کند لذا مشاورین املاک باید در این زمینه با اخذ استعلام اطلاعات خود را تکمیل کنند.
قویدل در پایان اظهار داشت : :خرید و فروش املاک از مشاغل تخصصی جامعه است و به واسطه اینکه گردش مالی آن نیز بالا می باشد لذا افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند باید از تعهد و آگاهی حقوقی بالایی برخوردار باشند.
شایان ذکر است دوره آموزشی اخذ پروانه تخصصی ویژه مشاورین املاک خودرو به مدت ۳۰ساعت با سرفصل های حقوق مدنی و حقوق ثبت و قانون نظام صنفی و تعزیرات حکومتی جهت اجرا برنامه ریزی شده است و در پایان دوره پس از برگزاری آزمون در صورت قبولی متقاضیان پروانه تخصصی صادر می گردد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.