تاریخ انتشار : سه شنبه 4 بهمن 1401 - 7:39
کد خبر : 7814

بهادری جهرمی: سازمان بازرگانی در دولت تشکیل می‌شود

بهادری جهرمی: سازمان بازرگانی در دولت تشکیل می‌شود
سخنگوی دولت درباره جدایی مجموعه بازرگانی از وزارت صمت و کشاورزی، گفت: لایحه تشکیل «سازمان بازرگانی» با قید فوریت به مجلس ارسال می‌شود؛ این سازمان برای مدیریت بازرگانی و تنظیم بازار زیر نظر نهاد ریاست جمهوری تشکیل خواهد شد.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، علی بهادری جهرمی دوشنبه شب در گفت وگویی درباره شاخص‌های بودجه ١۴٠٢ گفت: در لایحه بودجه تقدیمی دولت، صندوق‌های پیشرفت و عدالت استانی برای پیشرفت هر منطقه متناسب با سند آمایش سرزمینی و ویژگی‌ها و شاخص‌های هر استان و اولویت‌های هر منطقه، تعریف شده است.

سخنگوی دولت درباره مالیات در بودجه ۱۴۰۲ گفت: دولت با وجود اینکه تلاش کرده با شناسایی مؤدیان جدید درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد، در عین حال مبنای مالیات را کاهش داده است.

بهادری جهرمی ادامه داد: دولت سال گذشته مالیات تولید کنندگان را ۵ درصد و در بودجه سال آینده ۷ درصد کاهش داده است و تلاش می‌کند کسانی که شفافیت مالی ندارند و در جاهای غیرمولد کار می‌کنند و فرار مالیاتی را دارند شناسایی و از آنها مالیات اخذ کند.

وی گفت: سال آینده در حوزه مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی هم بودجه افزایش یافته و این علاوه بر رقمی است که برای وسایل حمل و نقل عمومی پیش‌بینی شده است.

دبیر هیات دولت درباره اقدامات دولت برای حمایت از بورس هم گفت: برای صندوق تثبیت بازار سرمایه به منظور جبران منابع مردم، در بودجه سال آینده، ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تقویت منابع آن پیش‌بینی شده است.

وی یادآور شد: در حوزه خانواده و جمعیت هم تمامی دستگاههای اجرایی موظف شده‌اند تا یک درصد منابع‌شان را برای حمایت از زنان و خانواده اختصاص دهند که این برای نخستین بار است.

بهادری‌جهرمی در تکمیل این بخش از اظهارات خود گفت: دولت تلاش می‌کند منابع بودجه سال آینده را واقعی پیش‌بینی و متناسب با منابع، هزینه‌ها را مشخص کند، خیلی از طرح‌های دولت در سقف بودجه موجود امکان تحقق نداشت، برای همین با منابع غیر واقعی به دنبال آن نرفت.

بیش از ۵ میلیون شهروند تحت پوشش بیمه سلامت شدند

سخنگوی دولت درباره حوزه بهداشت و سلامت گفت: طرح پزشک خانواده باید به سمت اجرایی شدن برود امسال حدود ۵ میلیون ۴٠٠ هزار شهروند از خدمات بیمه درمان بهره‌مند شدند که بیشتر آنها جزو دهک‌های پایین بودند.

پیش‌بینی ٧٠ هزار میلیارد تومان برای حوزه سلامت در ١۴٠٢

بهادری جهرمی گفت: برای سال آینده حدود ٧٠ هزار میلیارد تومان منابع برای یارانه حوزه سلامت و دارو در بودجه پیش بینی شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به دور دوم سفرهای استانی و عزم جدی دولت سیزدهم برای بازدیدهای میدانی، گفت: دور دوم سفرها در حال انجام است. تمرکز اصلی دولت در سفرهای دور دوم پیگیری، سرعت بخشیدن و اجرای مصوبات دور اول و یا افتتاح طرح‌ها است. نوآوری دولت سیزدهم این است که از نیمه امسال هر فصل یک جلسه مشترکی با هیأت وزیران با استانداران برگزار می‌کند و استانداران موارد روی زمین‌مانده و اولویت‌ها اساسی خود را مطرح می‌کنند و تدابیر لازم در همان جلسه اتخاذ می‌شود.

بهادری جهرمی گفت: در این دور، استان‌هایی که در پیشبرد برنامه‌ها موفقیت بیشتری داشته‌اند در اولویت سفر قرار می‌گیرند که به نوعی مشوقی برای استان است.

وی ادامه داد : بودجه عمومی کشور به ویژه در نیمه ابتدایی یعنی ۶ ماه اول فعالیت دولت در سال ۱۴۰۰، در اجرای مصوبات بیش از ۱۰۰ درصد محقق شده و سفرهای نیمه دوم هم برخی تخصیص داده شده و برخی در حال تخصیص است.

فعال سازی بیش از ٢ هزار کارخانه و ایجاد ٩٠٠ هزار شغل

بهادری‌جهرمی به احیا و فعال سازی بیش از ۲ هزار کارخانه و کارگاه از ابتدای شروع به کار دولت اشاره کرد و گفت: در یک سال و چهار ماه از شروع به کار دولت، فعالیت خیلی از کارخانه‌ها نیمه تعطیل یا راکد و غیر فعال از سرگرفته شد. وقتی از ظرفیت استفاده نمی‌شود یعنی چرخه اقتصاد خوب نمی‌چرخد و کسب و کار مردم منطقه دچار مشکل می‌شود. همین اقدامات باعث شد در طول یک سال و چهار ماه، ٩٠٠ هزار شغل ایجاد شود که آمار آن با جزئیات در دسترس است. البته تعداد مشاغل ایجاد شده بسیار بیشتر است که برخی از آنها صحت‌سنجی نشده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اگر بتوانیم سرعت رشد چرخ اقتصادی را افزایش دهیم، به تدریج می‌توانیم ناترازی منابع درآمدی و هزینه‌ها را به جبران کنیم و فشار اقتصادی کاهش پیدا کند.

بهادری جهرمی با اشاره به استقبال مردم از رئیس‌جمهور در سفرهای استانی گفت: مردم کشور ما میهن دوست هستند و این بار مسئولیت و تکلیف ما را بیشتر می‌کند. مشکلات اقتصادی شدیدی وجود دارد ولی وقتی مردم می‌بینند دولت به دنبال حل مشکلات است و معطل نایستاده است، قدر می‌دانند ‌و همکاری می‌کنند.

دبیر هیأت دولت تصریح کرد: مردم می‌دانند زور دشمن به ایران نمی‌رسد. رئیس‌جمهور هم در جلسات مختلف بر بیشتر شدن بار مسئولیت دولت برابر این مردم تأکید کرده است. ما حتماً آینده‌ای زیباتر از امروز برای مردم رقم خواهیم زد. ما مشکلات داریم ولی مسیر رو به رشد خوبی را در قیاس با سایر کشورهای منطقه و به رغم تحریم‌ها به وسیله وحدت مردم رقم زده‌ایم.

موفق به انتقال بین‌مداری شدیم

بهادری جهرمی با اشاره به امکان انتقال مداری توسط ماهواره‌بر قائم، افزود: ما در پرتاب ماهواره جزو ۱۰ کشور نخست جهان بودیم که در آذر ماه توانستیم انتقال بین مداری را داشته باشیم و تلسکوپ بزرگی که ایران را جزو دارندگان بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهان قرار داد. اینها نشان می‌دهد که ظرفیت دانشی و اجرایی، تقنینی و قضایی مردم ایران گسترده‌ است.

رییس جمهور به استان بوشهر می‌رود

دبیر هیات دولت به مأموریت رییس جمهور به معاون اول به همراه تعدادی از وزرا به استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و از سومین سفر سفر استانی رئیس‌جمهور هم به استان بوشهر خبر داد که در صورت نهایی شدن اطلاع‌رسانی می‌شود.

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اولویت دولت است

بهادری جهرمی گفت: اولویت دولت این بوده است که کلنگ‌زنی جدید انجام ندهد و طرح‌های نیمه‌تمام را به اتمام برساند و تکمیل کند.

دبیر هیأت دولت با اشاره به فرا رسیدن ایام الله دهه فجر و برنامه‌های دولت گفت: ستاد بزرگداشت دهه فجر قریب به ۲ ماه است که در دولت تشکیل شده و برنامه‌ریزی صورت گرفته است. طرح‌هایی که ارائه شده، بالغ بر ۲۲۰۰ عنوان است که نیازمند نهایی شدن و انتخاب برای افتتاح در این ۱۰ روز است.

وی همچنین درباره نظارت بر بازار برای جلوگیری از فشار مضاعف بر مردم گفت: علاوه بر اینکه ستاد تنظیم بازار در دولت با مدیریت معاون اول با حضور وزرای مرتبط به صورت منظم تشکیل می‌شود، دولت طرح‌هایی را در حوزه ساختاری و سازمانی و عملکردی دنبال می‌کند.

سازمان بازرگانی تشکیل می‌شود

بهادری جهرمی از دستور کار دولت برای تهیه لایحه‌ای جهت تشکیل سازمان بازرگانی خبر داد و گفت: پیشنهاد دولت این است که مجموعه بازرگانی و تنظیم بازار هم از مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و مابقی دستگاه‌ها مجزا شود. لایحه‌ای مبنی بر تشکیل سازمان بازرگانی تحت نظارت نهاد ریاست جمهوری در دست تصویب است و در قالب لایحه فوریت‌دار تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

تشکیل قرارگاه در بانک مرکزی برای مقابله با جنگ اقتصادی

سخنگوی دولت درباره افزایش درآمدهای ارزی گفت: جنگ ترکیبی دشمنان ملت ایران شامل حوزه اقتصاد هم می‌شود. ما با جنگ و تهاجم در این حوزه مواجه هستیم و دولت هم قرارگاهی را برای مقابله با این جنگ تحت نظارت بانک مرکزی تشکیل داده است.

افزایش ۳۰درصدی صادرات غیرنفتی

دبیر هیات دولت ادامه داد: مجموع صادرات منابع غیرنفتی ۹ ماه امسال حدود ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است. در حوزه صادرات نفتی هم افزایش چشمگیری وجود داشته است.

تسویه بدهی ۵۴هزار میلیارد تومانی دولت قبل به بانک مرکزی

بهادری جهرمی ادامه داد: برخی به دنبال دیدن تاثیرات افزایش صادرات هستند؛ اما متاسفانه در دولت قبل شاهد خلق پولهایی بودیم که به واسطه کسری بودجه انجام می‌شد و اثر آن، تورمی است که امروز می‌بینیم. میزان استقراض دولت از بانک مرکزی در ابتدای کار دولت سیزدهم قریب به ۵۴ هزار میلیارد تومان بود.

عرضه ارز در سامانه نیما بیش از تقاضا است

سخنگوی دولت اضافه کرد: دولت سیزدهم امسال تقریبا استقراضی از بانک مرکزی نداشته است و برخی موارد به صورت تن‌خواه بوده است. رشد نقدینگی از ۴۳ درصد به ۳۳ درصد رسیده؛ به رغم اینکه رشد اقتصادی هم افزایش داشته است. این به دلیل محقق شدن منابع است.

بهادری جهرمی تصریح کرد: اصل ارز مصرفی کشور در سامانه نیما معامله می‌شود. تقریبا عرضه ارز در این سامانه بیش از میزان تقاضا است. یعنی درآمدهای ارزی بیش از هزینه‌های ارزی ما است.

وی با اشاره به راهبرد تازه دولت در حوزه سیاست خارجی گفت: نگاه ما به حوزه داخلی است اما در حوزه بین‌الملل هم به جای توجه به ۴ یا ۵ کشور، جمهوری اسلامی درها را به روی همه کشورها در حوزه مبادلات اقتصادی-تجاری عادلانه و برابر با حفظ احترام متقابل گشوده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: متاسفانه درگذشته کمتر به کشورهای همسایه‌ای مراودات تجاری داشتیم. مراودات ما با همسایگان ۵ برابر افزایش داشته و عموما تراز تجاری مثبت بوده است. وقتی به این ظرفیت‌های منطقه‌ای توجه کرده‌ایم، علاوه بر آثار امنیتی و ترانزیتی، آثار اقتصادی گسترده‌ای هم دارد.

لایحه‌ای برای برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها آماده شده است

بهادری جهرمی درباره آماده‌سازی لایحه‌ برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها گفت: این لایحه با وعده رئیس‌جمهور در معاونت حقوقی آماده و نهایی شده و به زودی در دولت تصویب نهایی شده و تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.