تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 آذر 1401 - 7:57
کد خبر : 6273

بهادری جهرمی در نشست خبری: تورم به ۴۰ درصد رسیده است

بهادری جهرمی در نشست خبری: تورم به ۴۰ درصد رسیده است
سخنگوی دولت با بیان اینکه تورم بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داشته‌ است، گفت: تورم به حدود ۴۰ درصد رسیده است، البته ۴۰ درصد تورم به معنای نداشتن گرانی نیست.

به گزارش نسیم صبا ازمهر، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت پیش از ظهر روز (سه‌شنبه ۸ آذر ماه) ضمن گرامیداشت هفته بسیج و تبریک ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار، گفت: مردم ما مجاهدت‌ها و تلاش‌های پرستاران را که همیشه توأم با صبوری و حسن خلق بوده را هرگز فراموش نمی‌کنند و قدردان تلاش‌های شبانه‌روزی آنها هستند.

سخنگوی دولت با اشاره به ادامه رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ عنوان کرد: امشب سومین بازی تیم ملی فوتبال را خواهیم داشت که برای بازیکنان آرزوی موفقیت داریم و امید است همچون بازی قبل که شادی را برای همه ایرانیان به ارمغان آوردند این بار نیز با اتحاد و انسجام خوبی که وجود دارد و با تلاش و روحیه هرچه بیشتر شاهد نتیجه خوبی باشیم.

بهادری جهرمی بیان کرد: در جلسه اخیر روز یکشنبه، هیئت دولت مصوبات متعددی داشت که به سه مورد از آنها اشاره می‌کنم. دولت در اجرای ماده ۵ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، آئین‌نامه‌ای را به منظور واگذاری بلاعوض دارایی‌های فکری و دستاوردهای پژوهشی و حق بهره‌برداری از آنها به شرکت‌های دانش‌بنیان را به تصویب رساند که مطابق آن به همه مراکز آموزشی و پژوهشی کشور مجوز داده می‌شود که بتوانند دستاوردهای پژوهشی خود را به صورت بلاعوض به کلیه پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور واگذار کنند که بتوانند از آنها در جهت حل مسائل کشور بهره‌برداری شود.

وی تاکید کرد: این آئین‌نامه می‌تواند گام بزرگی در جهت مانع‌زدایی و تسهیل تجاری‌سازی در دستاوردهای پژوهشی باشد تا مشارکت هرچه بیشتر نظام علمی و پژوهشی کشور را در جهت حل چالش‌های ملی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان پیش ببرد. این آئین‌نامه، دهمین مورد از آئین‌نامه‌های مرتبط با قانون جهش تولید دانش‌بنیان بود که در این مدت کوتاه پس از تصویب این قانون در هیئت دولت به تصویب رسید. این روند نشان از تصمیم قاطع هیئت وزیران در اجرایی کردن تمام مفاد این قانون و سرعت‌بخشی و شتاب‌بخشی جدی به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در کشور دارد.

لایحه دولت برای ساماندهی تجارت مرزی

سخنگوی دولت عنوان کرد: همچنین لایحه دوفوریتی به منظور ساماندهی تجارت مرزی، اعم از حوزه کولبری و ته‌لنجی یا ملوانی و کمک به ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان بود چراکه این موضوع مورد مطالبه مستمر و طولانی مدت جامعه مرزنشینان کشورمان بود و امید است که کمکی بسیار جدی به فعال شدن اقتصاد مرزنشینان داشته باشد.

بهادری جهرمی توضیح داد: در این لایحه دوفوریتی که به مجلس فرستاده خواهد شد، تقویت اقتصادی مرزی، تأمین معیشت مرزنشینان، مدیریت واردات کالا و کاهش قاچاق کالا و ارز مد نظر بوده است؛ البته رونق گردشگری مناطق مرزی و ایجاد اشتغال پایدار نیز با این لایحه بهبود خواهد یافت.

وی بیان کرد: مطابق این لایحه، در سقف ۱۰ درصد از حجم کل واردات سال کشور به کولبران و مرزنشینان و ملوانان مجوز داده شود تا بتوانند در چارچوب مفاد این لایحه اقدام به ورود کالا به داخل کشور کنند و بدون پرداخت عوارض گمرکی و مالیات‌های متعارف واردات داشته باشند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: لایحه پیشنهادی تقریباً تمامی مناطق مرزنشین، از جمله آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و سایر مناطق مرزنشینی که از روش‌های همچون کولبری، ته‌لنجی یا سایر موارد استفاده می‌کردند را شامل می‌شود.

بهادری جهرمی افزود: مطابق آئین‌نامه‌ای که در راستای همین لایحه تنظیم شده است، در صورت موافقت مجلس با این لایحه، کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و با عضویت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت‌خانه‌های اطلاعات، راه و شهرسازی، اقتصادی و دارایی و همچنین فرماندهی نیروی انتظامی تشکیل خواهد شد تا این موضوع را مدیریت و ساماندهی کنند.

وی عنوان کرد: سومین و آخرین مصوبه از مصوبات مهم این هفته دولت، موافقت هیئت وزیران با افزایش کمک‌هزینه پرداختی‌های یارانه موضوع حمایت از معلولان بود. مطابق این مصوبه برای اولین بار یارانه‌های پرداختی به مراکز نگهداری از معلولان افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی دولت افزود: بنا بر این مصوبه، برای اولین بار با افزایش پنجاه درصدی کمک هزینه نگهداری شبانه‌روزی از معلولان موافقت کرد. این میزان بیش از دو برابر افزایش‌های معمول در سنوات گذشته بود. همچنین یارانه مراکزی که به صورت روزانه از معلولان نگهداری می‌کنند ۳۵ درصد افزایش می‌یابد. همچنین به موجب حق پرستاری مادران و همسران فداکاری که در منزل از معلولان مراقبت می‌کنند، ۲۰ درصد افزایش یارانه در نظر گرفته شده است.

افتتاح طرح آبرسانی به سنندج در هفته جاری

بهادری جهرمی بیان کرد: ما در پایان هفته جاری افتتاح طرح آبرسانی سنندج را خواهیم داشت، این طرح بسیار خوبی برای مردم کردستان است که در طول سال‌های گذشته مطالبه مردم این استان بوده است چراکه آب شرب کیفیت مطلوب و قابل قبولی نداشته است. این طرح که قبلاً آغاز شده بود در این دولت در اولویت قرار گرفت و با کار جهادی و شبانه‌روزی به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: این طرح پایان این هفته به بهره‌برداری می‌رسد که آب شرب باکیفیت و مطلوب مردم به صورت پایدار تأمین خواهد شد. تمامی مراحل ای طرح از طراحی، نصب و راه‌اندازی به طور کامل توسط متخصصان، کارشناسان و تولیدکنندگان داخلی انجام شده است.

تحقق دولت هوشمند از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره پیوستن دستگاه‌های مختلف به دولت الکترونیک، تصریح کرد: تحقق دولت هوشمند از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم بوده است. به همین دلیل بعد از تصویب قانون مربوطه دولت با محوریت وزارت ارتباطات اجرای این موضوع را به صورت جدی پیگری کرده است.

بهادری جهرمی افزود: تا کنون بیش از ۸۳ درصد دستگاه‌ها به سامانه مربوطه متصل شده‌اند و این موضوع نشان از موفقیت نسبتاً قابل قبول در زمینه اجرای قانون است. همچنین در این مدت بیش از هشت میلیون نفر از مردم توانسته‌اند از خدمات تشکیل این پنجره واحد محقق شده بهره‌مند شوند.

وی توضیح داد: ۱۷ درصد از دستگاه‌ها که باقی مانده‌اند، برخی در حال اتصال هستند و برخی دیگر، با موانع فنی و زیرساختی مواجه شده‌اند که این ایرادات مورد بررسی قرار گرفته و برنامه زمان‌بندی روشنی برای حل مسائل آنها در نظر گرفته شده تا در اسرع وقت این مسیر را طی کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره لایحه بودجه سال آینده بیان کرد: متن لایحه احکام بودجه سال ۱۴۰۲ از هفته گذشته در دستور رسیدگی دبیرخانه دولت قرار گرفته است. برای اولین بار برای بررسی لایحه بودجه کمیسیون خاصی در دفتر دولت تشکیل شده تا به صورت جامع و فرابخشی، بخش‌ها، بندها، احکام، جداول و تبصره‌های بودجه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

بهادری جهرمی عنوان کرد: چهارشنبه گذشته اولین جلسه کمیسیون بودجه بود و از آن روز به صورت مستمر و تمام‌وقت این جلسات ادامه داشته است. پیش‌بینی ما آن است که بررسی مقدماتی در کمیسیون تکمیل شود و در جلسه فردا (چهارشنبه) یا نهایتاً هفته آینده در صحن دولت، وارد بررسی کلیات بودجه شویم.

وی تاکید کرد: با توجه به اصلاح فرآیندی که با تشکیل کمیسیون خاص بودجه صورت گرفته است، انتظار می‌رود رسیدگی به بودجه در صحن دولت با سرعت بیشتری نسبت به سنوات گذشته در صحن دولت اتفاق بیفتد چراکه یک بار بررسی جامعی در کمیسیون انجام شده است.

سخنگوی دولت بیان کرد: البته به موازات صحن دولت جلسات کمیسیون ویژه بودجه برای بحث و بررسی‌ها ادامه خواهد داشت. پیش‌بینی ما بر این است که بتوانیم در موعد قانونی لایحه بودجه را به مجلس بفرستیم.

بهادری جهرمی عنوان کرد: در تنظیم لایحه بودجه و لایحه برنامه، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول دولت مد نظر قرار داده شده و تلاش می‌شود با تدوین کارشناسی شده به اهداف سیاست‌های کلی دسترسی داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تعیین تکلیف کالاهای موجود در انبارهای اموال تملیکی، اظهار کرد: از سال گذشته و پس از بازدید رئیس‌جمهور از انبارهای اموال تکمیلی در استان بوشهر، دستوراتی را ساماندهی وضعیت آنها و تعیین تکلیف اموال آنها صادر کردند. دولت برای اصلاح قوانین و مقررات در این زمینه برای تسهیل ساماندهی اموال موجود و رفع موانع قانونی، لایحه‌ای دوفوریتی را تنظیم کرده است که منتظریم تا هرچه سریع‌تر نمایندگان مجلس بررسی و تصویب آن را پیش ببرند، تا سرعت اصلاحات در این مجموعه بیشتر شود.

بهادری جهرمی با بیان اینکه در این زمینه با رشد ۲۶۹ درصدی تعیین تکلیف کالاهای موجود در انبارهای اموال تملیکی، حرکت جهادی صورت گرفته است، عنوان کرد: به موازات مسیر اصلاح قوانین، در حوزه اجرایی نیز اقداماتی صورت گرفته است. در یک سال گذشته، انبارهای ۱۴ استان کشور که از اصلی‌ترین موارد بودند به مساحت ۱۲ هزار متر مربع، توسعه یا تجهیز پیدا کرده‌اند.

سخنگوی دولت ادامه داد: از ابتدای امسال تا ابتدای آذرماه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان از اموال موجود در انبارهای تکمیلی تعیین تکلیف شدند که این میزان نسبت به دوره مشابه سال پیش حدود ۲۷۰ درصد رشد داشته است؛ آنچنانکه در این مدت شاهد حراج‌های گسترده و عمومی بودیم. آمار جزئی این ساماندهی موجود است و با همین سرعت در سال‌های آتی نیز پیش خواهد رفت که البته تصویب لایحه دوفوریتی در مجلس می‌تواند سرعت این حوزه را مضاعف کند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تحقق وعده ساخت یک میلیون مسکن و افزایش مداوم قیمت‌ها، اظهار کرد: از حدود پنج میلیون و ششصد هزار نفر متقاضی ثبت نام کننده در طرح نهضت ملی مسکن، بیش از ۹۵ درصد متقاضیان تکلیف شدند. پیش از این اعلام شده که حدود ۱ میلیون و پانصد هزار مسکن در مراحل اجرایی صفر تا صد قرار گرفتند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه در سفرهای آتی استان شاهد افتتاح برخی مسکن‌های تکمیل شده خواهیم بود، یادآور شد: البته در برخی موارد از نیز، ساخت مسکن در مراحل اولیه و ابتدایی قرار دارند که به تدریج تکمیل خواهند شد.

سخنگوی دولت در خصوص تأمین مصالح توضیح داد: وزارت صمت برنامه‌ریزی کامل را برای تأمین مصالح ساخت ۴ میلیون در طول چهار سال را پیش‌بینی کرده است و بر بازار این حوزه نظارت مؤثر خواهد داشت. همچنین در حوزه تأمین منابع مالی نیز حدود ۴۰ میلیارد تومان جهت ساخت این واحدها در اختیار سازندگان قرار گرفته است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دیگری درباره تفاوت دور دوم سفرهای استانی با دور اول بیان کرد: دور دوم سفرهای استانی با تمرکز بر تکمیل و افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های دور اول است و اولویت‌دهی به این حوزه صورت خواهد گرفت. البته قرار است استان‌هایی در اولویت باشند که طرح‌های دور اول را موفق شدند با سرعت بیشتری پیش ببرند.

وی افزود: این امر مشوقی برای استان‌ها خواهد بود و از طرف دیگر رقابتی برای تسریع به انجام مصوبات سفرهای استانی و عمل به خواسته‌های مردم در این مدت است. احتمالاً بخشی از دور دوم سفرها به صورت جلسات هیئت وزیران در استان‌ها برگزار خواهد شد و بخشی دیگر هم به روش سابق در قالب سفر رئیس‌جمهوری و تیم از وزیران صورت می‌گیرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: با توجه به رصدی که در دور اول سفرها و در این فاصله زمانی صورت گرفته است، دور دوم سفرها اقدامات عملیاتی‌تر، طراحی‌شده‌تر و با آسیب‌شناسی دقیق از وضعیت پیشرفت طرح‌های دور اول صورت خواهد گرفت. امید است شاهد سرعت‌بخشی به انجام مصوبات سفرهای استانی و پاسخ به مطالبات مردم در استان‌ها باشیم.

اقدامات حقوقی برای مقابله با رسانه‌های تروریستی

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه دولت برای اقدام متقابل در برای رسانه‌های ضدانقلاب، بیان کرد: برخی رسانه‌های تروریستی که مسیر اقدامات تروریستی و شبه داعشی را در پیش گرفتند، مولود این تفکرات تروریستی هستند یا مولد این تفکرات تروریستی می‌شوند، با توجه به عملکرد آنها، حمایت روشن آنها از اقدامات خشونت‌آمیز از سوی دولت به عنوان مجموعه‌های تروریستی شناسایی شدند. پیرو این موضوع تمامی اقدامات حقوقی و سیاسی لازم در مقابله با این رسانه‌های تروریستی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: متولی این رسانه‌ها و کسانی که با آنها همکاری داشته‌اند در دستور رسیدگی‌های حقوقی و قضائی قرار خواهند گرفت؛ از آنجا که اینها مجموعه‌های تروریستی قلمداد می‌شوند مجموعه مربوطه دبیر خانه شوری عالی امنیت ملی است که پیگیری حقوقی را انجام خواهد داد. مستندات لازم از اقدامات تروریستی گردآوری شده است و دولت با جدیت این مسیر را تا وصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.

تشکیل کمیته‌ای فرابخشی برای رسیدگی به شکایات

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در وزارت کشور، عنوان کرد: علاوه بر بخش‌هایی که برای رسیدگی به شکایات و بررسی گزارشات تخلفات در دستگاه‌های مرتبط با آشوب‌های اخیر تشکیل شده، کمیته‌ای فرابخشی نیز تشکیل شده که همه گزارشات و اخبار را مورد بررسی قرار می‌دهد و آنها را صحت‌سنجی می‌کند. اهم وظایف این کمیته، شناسایی آسیب‌های جانی و مالی وارده به شهروندان و دولت و اتخاذ تدابیر لازم برای جبران خسارات است.

بهادری جهرمی درباره سوالی مبنی بر واکنش ایران به قطعنامه‌های اخیر علیه جمهوری اسلامی، گفت: آلمان به عنوان یکی از بانیان تصویب این قطعنامه خودش ید طولایی در اقدامات ضد حقوق بشری دارد. شهروندان اهل سنت و کرد ساکن سردشت گواه روشن و زنده‌ای بر وضعیت و اقدامات ضد حقوق بشری، ضد کودکان و ضد زنان کشور نژادپرست آلمان علیه ملت ایران است.

وی تصریح کرد: این کشورها باید پاسخگوی بیش از ۶ هزار بمب شیمیایی باشند که بر سر ملت ما ریخته‌اند. کمیته‌های حقیقت‌یاب برای شناسایی تامین‌کنندگان این بمب‌های شیمیایی تشکیل دهند و آنچه در گذشته انجام دادند را جبران کنند. بیش از ۶۷ هزار نفر را جانباز شیمیایی کردند که بیش از ۱۵۰۰ نفر از آنان زنان و کودکان بودند. آنها بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال باید از گذشته ابراز پشیمانی کنند و به جای استمرار نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم رسانه‌ای و افزایش تحریم‌ها علیه ملت ایران، جنایات گذشته و حال خود را جبران کنند.

باید کمیته حقیقت یاب برای حمایت‌های کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی تشکیل شود

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه کمیته حقیقت‌یاب باید برای بررسی اظهارات دروغین مقامات غربی تشکیل شود، تاکید کرد: اگر بنا بر تشکیل کمیته حقیقت یاب باشد باید برای دخالت‌ها و حمایت‌های کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی تشکیل شوند. باید برای اظهارات غیر مستند و دروغ مقامات غربی علیه مردم ایران و همچنین برای تحقیق در خصوص چگونگی شکل‌گیری و حمایت از تروریسم رسانه‌ای داعش پرور تشکیل شود.

وی با تاکید بر اینکه معاونت حقوقی ریاست جمهوری ایران از آلمان بابت نقض حقوق بشر شکایت می‌کند، عنوان کرد: متأسفانه حقوق بشر از کارکرد اصلی خود خارج شده و به ابزاری سیاسی برای دولت‌های غربی تبدیل شده است.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره شرایط نخبگان کشور، گفت: حدود ده سال از دستور مقام معظم رهبری برای تسریع و بهبود وضعیت نخبگان می‌گذرد؛ انتظار می‌رفت اقدامات بهتری در این زمینه صورت بگیرد؛ بنابراین دولت این موضوع را در دستورکار خود قرار داد. یکی از اقدامات دولت، تسهیل و در نظر گرفتن شرایط ویژه برای جذب نخبگان برای عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های دولتی و سایر شرکت‌های مرتبط با دولت بود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: همچنین سازمان اداری و استخدامی کشور آئین‌نامه‌ای را به هیئت وزیران فرستاد که ورود، بکارگیری و ارتقای جایگاه نخبگان در دستگاه‌های اجرایی را به شدت تسهیل کرد. این آئین‌نامه امروز وارد مرحله اجرایی شده و برای جذب هزار نفر از نخبگان در دستگاه‌های اجرایی اقدام شده است. فراخوان عمومی، آزمون‌های اولیه و فرآیندهای اولیه طی شده و هم‌اکنون گروه دویست نفره اولیه از این تعداد در حال طی کردن مراحل آزمون‌های شایستگی و بررسی تخصص هستند.

تدابیر دولت برای رفع کمبود دارو

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با تدابیر دولت برای رفع کمبود دارو و ذخایر استراتژیک کشور در زمینه دارو، گفت: دولت سیزدهم نشان داده که اولین مدعی در حوزه بررسی تخلف و کوتاهی است، به همین دلیل با توجه به اینکه بعد از شیوع گسترده ویروس آنفولانزا که بسیار بیشتر از ایام مشابه سال‌های گذشته بود، در ابتدای کار رئیس‌جمهور دستور رسیدگی به عوامل و علل کمبود دارو دادند. بلافاصله در پی این دستور، تدبیری صورت گرفت.

وی ادامه داد: برخی مدیران کارخانجات تولیدکنندگان دارو که تخلف کرده بودند، برکنار شدند و تغییراتی نیز در مجموعه مدیریتی و سیاست‌گذاری حوزه صورت گرفت. به موازات این موضوع بحث واردات دارو در دستور کار قرار گرفت و دومین محموله دارو، شب گذشته وارد کشور شد تا بخشی از این کمبودها جبران شود.

سخنگوی دولت یادآور شد: البته همزمان تولیدکننده‌های داخلی با سه شیفته کردن، تولید خود را تا حداکثر ممکن افزایش دادند. تولید و حجم واردات، طبق آمار وزارت بهداشت بیش از سه برابر مدت مشابه سال قبل بوده، بنابراین منتظر هستیم این سرعت‌بخشی این دسترسی مردم را به طور کامل محقق کند. ذخایر استراتژیک هم در حوزه دارو و هم ساری کالاهای اساسی در کشور موجود است، این دولت نیز در زمینه کالاهای خاص همچون دارو و سایر اقلام از وضع خوبی برخوردار است.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اقدامات دولت در زمینه پاسخ به اعتراضات مردمی، گفت: رئیس‌جمهور در اولین گفتگو بعد از این ماجراها، اعلام کرد و به وزارت کشور دستور داده شد تا تدابیری برای اصلاح قوانین و آئین‌نامه‌های مختلف مرتبط با اعتراضات عمومی داشته باشند. همچنین در شورای عالی انقلاب فرهنگی، بحث اعتراض نخبگانی در فضایی متشکل از نخبگان علمی و فرهنگی مطرح شده است.

ایجاد هشتصد هزار شغل در سال اول دولت سیزدهم

وی در واکنش به سوال دیگری مبنی بر اینکه وعده‌های دولت محقق نشده است، عنوان کرد: بهتر است مستند به آمار رسمی صحبت کنیم. به نظر می‌رسد اگر جایی دستاورد ملی برای مردم محقق شده، برخی رسانه‌ها ابا دارند که آن خبر امیدبخش و افتخارآفرین را منعکس کنند. ابا نداشته باشیم و اگر خبری خوش و امیدبخش است آن را منعکس کنیم. برای مثال در حوزه اشتغال مطابق آمار رسمی بیش از هشتصد هزار شغل در سال اول دولت سیزدهم ایجاد شده است. آمار رسمی بیکاری در این مدت کاهش چشمگیری داشته است.

سخنگوی دولت درباره نرخ تورم توضیح داد: نرخ تورم شهریور سال گذشته یعنی ابتدای کار دولت ۵۹.۳ درصد بوده درحالیکه یارانه پرداختی ۴۵ هزار تومانی بوده است. در اسفندماه به تورم ۳۵ درصدی رسیدیم. پس از آن با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، این تورم به حدود ۴۰ درصد رسیده است. در نهایت این تغییرات بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش تورم را داشته‌ایم؛ این را هم در نظر بگیرید که یارانه پرداختی به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

بهادری جهرمی تاکید کرد: نرخ بیکاری برخی از شهرهای ما به پنج یا شش درصد رسیده است و مسیر مشکلات در جهت درمان حرکت می‌کند. البته درمان تکمیل نشده و کار باید ادامه یابد. دولت در سخت‌ترین شرایط اقتصادی کار را تحویل گرفت و به صورت شبانه روزی تلاش می‌کند اوضاع را بهبود بخشد.

وی خطاب به نمایندگان رسانه‌ها با بیان این‌که «اگر تورم از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد رسیده است آن را یک‌بار تیتر بزنیم»، اظهار کرد: گناهی ندارد که یک وقتی دل مردم را شاد کنیم. خیلی بد نیست. البته ۴۰ درصد تورم به معنای نداشتن گرانی نیست یعنی ما در طول سال گذشته موفق شدیم ۲۰ درصد از گرانی را کنترل کنیم، آن‌هم برخلاف اینکه یارانه را از ۴۵ هزار تومان به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان افزایش دادیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: اگر فرض کنیم حتی سرعت فعلی را هم افزایش ندهیم پیش‌بینی می‌شود که دو سال دیگر هم بتوانیم دوتا ۲۰ درصد تورم را کاهش دهیم و تورم را کنترل کنیم.

سخنگوی دولت با تبریک مجدد پیروزی تیم ملی ایران برابر ولز، ابراز امیدواری کرد که شاهد موفقیت آن‌ها در بازی امشب نیز باشیم و افزود: دولت تمام قد پشتیبان تیم ملی فوتبال بوده و از این به بعد هم خواهد بود و مستمر با آن‌ها در ارتباط هستیم.

وی بزرگترین پاداش تیم ملی فوتبال را شاد کردن دل مردم و شادی همه مردم دانست و تاکید کرد: در خود هیأت دولت پاداش‌هایی در نظر گرفته شده که به اطلاع‌رسانی نیز صورت گرفته و برای برد امشب هم پاداشی تعیین شده است.

بهادری جهرمی درباره تأخیر دولت برای معرفی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار کرد: وزیر پیشنهادی راه به محض نهایی شدن اعلام می‌شود.

سخنگوی دولت درباره برخورد درون‌دانشگاهی با برخی دانشجویان بیان کرد: دشمنان تمام قد می‌خواستند تولید علم که باعث سرعت بخشیدن به تولید و حل مشکلات کشور می‌شود را متوقف کنند، ولی بر خلاف آنها دانشگاه همچنان فعال پیشرو و زنده است و مسیر علمی خود را طی می‌کند.

وی اضافه کرد: در دوره کرونا شاهد تعطیلی چه در سطح مدارس چه در سطح دانشگاه بوده‌ایم، اما امسال دانشگاه‌ها و مدارس کشور باز و فعال و پویا بودند و تقریباً تمامی کلاس‌ها به صورت منظم برگزار شده است. همین مسیر پیش خواهد رفت و دولت هم حامی استمرار همین فضای علمی باز، رونده و حل کننده مشکلات در کشور خواهد بود.

بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه خط قرمز دولت وقفه در جریان تولید علم کشور است و هر عاملی که مانع جریان تولید در کشور می‌شود اجازه آن را نخواهد داد، تصریح کرد: فرایند ها و سازوکارهای درون دانشگاهی ظرفیت‌های کافی را برای پیشبرد علمی و نظم و انضباط دارد و باید اجاره داد این موضوعات درون دانشگاهی انجام شود و دولت نیز استقلال دانشگاه‌ها را محترم می‌شمارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.