تاریخ انتشار : دوشنبه 5 اردیبهشت 1401 - 21:16
کد خبر : 1770

برنامه اجرایی تحقق شعار سال در کرمان کلید خورد

برنامه اجرایی تحقق شعار سال در کرمان کلید خورد
- نقشه راه، ضعف‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز تحقق شعار سال امروز(دوشنبه) در نخستین نشست شورای راهبری فناوری و تولید دانش بنیان استان کرمان احصا شد و برنامه ریزی لازم در این حوزه با حضور متولیان و مسئولان انجام گرفت.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، در همین زمینه امروز شاهد برگزاری نخستین نشست شورای راهبری فناوری و تولید دانش بنیان استان کرمان به ریاست استاندار و دبیری رییس سازمان مدیریت استان و سایر اعضا بودیم.

آنطور که اعلام شده ماحصل برگزاری این نشست با مصوبات مختلف و همچنین هم‌افزایی سایر دستگاه ها، برنامه ای اجرایی و گامی در ایجاد زیرساخت ها با هدف ارتقای وضعیت شرکت های دانش بنیان، در ادامه توسعه تولید و اشتغالزایی و در نهایت تولید ثروت و عدالت منطقه‌ای در پهناورترین استان کشور خواهد بود.

جهت گیری کلان اقتصاد کرمان طی سال جاری

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: جهت گیری کلان استان کرمان امسال در رویکرد اقتصاد دانش بنیان است و در این زمینه ساختار یک مدل مفهومی در استان شکل گرفته که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جاری به عنوان تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین بوده است.

جعفر رودری افزود: جهت گیری کلان استان براساس اسناد ابلاغی تحقق رشد ۷.۷ درصدی طی سال جاری است که بایستی آن را محقق کنیم.

انتقال دیدگاه از کارمندی به کارآفرینی

وی ادامه داد: در این زمینه ۲ ویژگی دانش بنیان، افزایش تولید و همچنین رویکرد اشتغالزایی پیگیری می‌شود که در حوزه اشتغال دیدگاه را از سوی کارمندی به کارآفرینی باید ببریم لذا روشی علمی برگرفته از برآیند تحقیقات و تجربه جهانی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه کشور برای استان ترسیم شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: این استان و کشور در تولید علم جایگاه خوبی دارند و طی آخرین رتبه بندی جهانی در رتبه ۱۵ دنیا هستیم؛ در مابقی شاخص های تولید علم نیز سهم قابل توجهی داریم به طوری که ایران کمتر از نیم درصد تولید ناخالص داخلی جهان را به‌خود اختصاص داده و این درحالی است که در شاخص های تولید علم، اسناد و مقالات نزدیک چهار درصد را در برمی‌گیرد.

وی یادآور شد: ایران در تولید علم از جایگاه ۶۰ دنیا اخیرا در ردیف کشورهایی قرار گرفته که درجه نوآوری بالاتری از تولید ناخالص داخلی دارند.

جایگاه نامناسب در خروجی دانش و فناوری

رودری با بیان اینکه در نیروی انسانی مشکلی نداریم و در این خصوص دانشگاه ها زمینه لازم را فراهم کردند اظهارداشت: در زیرساخت نمره قابل قبولی می گیریم اما در خروجی بازار و دانش و فناوری جایگاه خوبی نداریم.

وی ادامه داد: لذا باید این شورا در حوزه حکمرانی و سازگاری سیستم‌ها و همچنین هم‌راستایی بین اجزای اکوسیستم را برقرار کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان افزود: ایران رتبه ۹۹ رقابت‌پذیری را در دنیا دارد که این رتبه در حوزه کسب و کار پایین تر است، ما در تولید علم جایگاه‌خوبی داریم اما وضعیت مناسبی در کاربردهای آن نداریم لذا اینجا اهمیت شرکت‌های دانش بنیان مشخص می شود.

جایگاه نامناسب مراکز تحقیقاتی

وی اظهار داشت: ظرفیت اقتصاد دانش بنیان مراکز تحقیق و توسعه و چهار مرکز تحقیقاتی به همراه ۱۲ واحد دانشگاه فعال در این حوزه در استان وجود دارد و آمار نشان می‌دهد که سهم ما در حوزه دانشگاهی خوب است اما جایگاه مناسبی در مراکز تحقیقاتی نداریم.

رودری گفت: استان کرمان ۳.۵ درصد اقتصاد و چهار درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است؛ ۶۳ درصد از کل محققان حوزه دانش بنیان‌ها در تهران واقع شده اند و کرمان از این نظر در رتبه دهم کشور قرار دارد.

وی تصریح کرد: چهار مرکز مهم تحقیق و توسعه در استان داریم اما اثر وجودی آنها را در بخش های زیرمجموعه کمتر می بینیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: عمده تولیدات کشاورزی ما با وجود فعالیت‌های سالانه مراکز تحقیقاتی، سنتی و نیمه سنتی هستند و این مراکز در طول سالیان نتوانسته به اهداف خود برسد اما توسعه این مراکز به عنوان ظرفیت تلقی می شود.

وی با بیان اینکه استان کرمان در شتاب دهنده ها جایگاه خوبی ندارد گفت: این استان سال گذشته در حوزه شاخص های ترکیبی اقتصاد دانش بنیان در رتبه ۱۸ استان ها قرار گرفت اما در مابقی شاخص های اقتصادی در جایگاه هفتم تا هشتم کشور قرار گرفت.

زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان در کرمان فراهم شد

رودری اضافه کرد: توسعه صادرات را باید در استان کرمان هدف گذاری و سهم خود را در این حوزه افزایش دهیم، ضمن آنکه در سهم صنایع با فناوری بالا از نیمه کشور پایین‌تر هستیم که این حوزه می تواند از خلاءهای مورد تاکید استان طی سال جاری باشد.

وی افزود: ۱۱۰ هزار بیکار در استان کرمان وجود دارد که سهم افراد با تحصیلات عالی از این آمار نزدیک ۵۸ هزار و ۵۰۰ نفر می شود و آمار نشان می‌دهد که نیمی از بیکاران استان را لیسانس به بالا تشکیل می دهند که استفاده از آنان نیز یک ظرفیت تلقی می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: شاغلان فعلی با تحصیلات عالی در استان کرمان ۱۶۱ هزار نفر هستند که این میزان ظرفیتی برای توسعه استان است.

وی یادآور شد: همچنین مراکز تحقیقاتی استان کرمان باید فعال شوند و اثر کاربردی آنها در اقتصاد دیده شود.

این مسئول افزود: شورای راهبری فناوری و تولید دانش بنیان استان کرمان با کمیته‌های زیرمجموعه از جمله ارتباط دانشگاه با صنعت، کمیته تقویت زیرساخت اکوسیستم فناوری و کمیته آموزشی، فرهنگی و تعامل، کمیته کشاورزی، آب و محیط زیست، صنعت، معدن، انرژی، زیربنایی و خدمات کار خود را در این استان آغاز کرد.

ضرورت استفاده از تجربه کشورها

به گزارش ایرنا استاندار کرمان نیز در این نشست گفت: بخشی از پیشروی برخی کشورها نشات گرفته از توسعه شرکت های دانش بنیان است و در این زمینه آموزش فنی و حرفه ای متناسب با نیازمندی استان مطرح شده است.

علی زینی وند افزود: تجربه کشورها نشان می‌دهد اگر از این آموزش‌ها با توجه به تقاضای اشتغال استان بهره برداری کنیم، هیچ فارغ التحصیل دانشگاهی در استان بیکار نخواهد ماند.

وی بیان کرد: متاسفانه رشته های دانشگاهی را بدون توجه به بازار کار تعریف کردیم که آسیبی برای کشور بود اما خوشبختانه این آگاه‌سازی با ابلاغ رهبری به صورت فرابخشی به همه قوا و دستگاه ها ابلاغ شده است.

شعار سال یک ضرورت برای اقتصاد کرمان است

وی ابراز داشت: تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، شعاری نیست که با پایان سال جاری بسته شود زیرا شعار امسال ضرورتی در تحول اقتصاد و تولید ماست و ساختار فعلی تعریف شده اهمیتی همچون شورای برنامه ریزی و توسعه استان دارد و نباید حذف شود.

نماینده عالی دولت در استان کرمان گفت: یک گام از تصمیم های کشوری در حوزه ساختارسازی پیش هستیم و ساختارهای تعریف شده ذیل شعار سال را منعطف می گذاریم که این تغییرات اصل ساختارها را زیر سوال نمی‌برد.

وی ادامه‌داد: پیشنهادهایی در خصوص تحقق شعار سال در کمیته های زیرمجموعه نشست شورای راهبری استان مصوب می شود، تصمیم های قانونی ضمانت اجرایی خواهند داشت و مصوبات قابل نظارت و پایش هستند.

استاندار کرمان افزود: روسای کمیته ها باید به صورت جدی پاسخگوی مصوبه ها و پیشنهادهای کمیته ها باشند و نشست ها و گزارش ها نباید غیرواقعی و تکراری باشد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ساختار تعریف شده برای تحقق شعار سال می تواند کارایی بالایی در اقتصاد استان داشته باشد و بروز و ظهور آن را باید در کسب و کار و زیرساخت‌ها ببینیم.

کرمان در اسناد بالادستی کمبودی ندارد

استاندار کرمان گفت: این استان اکنون به عنوان اسناد بالادستی و چراغ پیش روی مدیران همه چیز دارد؛ مدیری که انگیزه ندارد، باید کناره‌گیری کند، نه اینکه اسناد بالادستی را برهم بزنیم.

وی افزود: اسناد تحقق شعار سال در استان کرمان باید فعال و کارآمد شود تا اثرات آن را در توسعه استان ببینیم؛ یکی از مهمترین شاخص ها برای معرفی دستگاه های برتر در طرح شهید رجایی نیز همین مورد باشد.

زینی وند ادامه داد: برخی بهانه جویی ها در خصوص نداشتن بودجه سم مهلکی برای امور دستگاه هاست و در این زمینه رسانه ها نیز به بیداری مدیران کمک کنند.

نقش بخش خصوصی در اقتصاد دانش بنیان استان پررنگ شود

نماینده مردم کرمان و راور و رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: تمامی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ معدنی و صنعتی این استان باید از ظرفیت دانشگاه ها برای طرح های تحقیقاتی خود استفاده کنند.

محمدمهدی زاهدی افزود: نقش بخش خصوصی برای تحقق شعار سال و اقتصاد دانش بنیان استان کرمان باید پررنگ تر از گذشته شود.

وی با بیان اینکه تشکیل کمیته فرهنگی و اجتماعی در شورای راهبری فناوری و دانش بنیان استان کرمان ضروری است، تاکید کرد: ضرورت استفاده از ظرفیت‌های تمامی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فناوری در اقتصاد دانش بنیان استان وجود دارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون جهش تولید براساس اقتصاد دانش بنیان کشور افزود: فرصت های مطالعاتی به اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در حوزه صنعت بدهیم و صنعت نیز باید از این اقدام حمایت کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.