تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 خرداد 1403 - 6:59
کد خبر : 18087

باقری: ایران به عنوان عضوی از بریکس توانایی ترسیم مسیرهای جهان آینده را دارد

باقری: ایران به عنوان عضوی از بریکس توانایی ترسیم مسیرهای جهان آینده را دارد
سرپرست وزارت خارجه گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای بریکس می‌تواند در کنار دیگر قدرت‌ها در ترسیم مسیرهای اصلی جهان آینده سهیم باشد و دیگر اینگونه نخواهد بود که دیگران مسیر را تعیین کنند و ایران در لابه لای آنها در جستجوی صیانت از منافع خود باشد.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، علی باقری کنی سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ پیش از ترک نیژنی نووگرود در جمع خبرنگاران درباره ظرفیت های بریکس در مقابله با یک جانبه گرایی تصریح کرد: مجموعه کشورهای بریکس چه از نظر سرزمینی چه از نظر جمعیتی و چه از نظر منابع ظرفیت های قدرتمندی دارد.

وی با یادآوری اینکه اعضای بریکس بزرگترین تولید کنندکان و مصرف کنندگان انرژی در جهان هستند بیان کرد: بنابراین از بعد توانمندی ها بریکس یک مجموعه قابل توجه و غیرقابل انکار در مقیاس جهانی است.

باقری کنی در خصوص دستور کار دیگر این گروه بین المللی از قدرت های نوظهور جهانی گفت: موضوع دیگر بحث هدف گذاری و اراده و مسیری است که بریکس برای جهان آینده اتخاذ کرده است و آن این است که بریکس بر این باور است که یکجانبه گرایی که آمریکایی ها سردمدار آن هستند نه تنها نمی تواند برای مسائل و مشکلات جهانی راه حل پیدا کند بلکه رویکرد و ابتکارات آمریکا همواره بن بست ایجاد می کند، در واقع شرایط جهانی را در یک وضعیت بغرنج تر قرار می دهد.

وی افزود: نمونه بارز آن وضعیت بغرنج غزه است. آمریکا با توجه به اینکه در ساز وکارهای جهانی نفوذ دارند هنوز نتوانستند این امکان را ایجاد کنند که از نسل کشی در غزه جلوگیری شود. آمریکایی ها از یک طرف با پیشرفته ترین سلاح ها از رژیم صهیونیستی حمایت می کنند و از طرف دیگر ژست ابتکار سیاسی برای حل بحران می گیرند؛ لذا این رویکرد نه تنها حل کننده بحران های جهانی نیست بلکه گره ها را پیچیده تر می کند.

سرپرست وزارت خارجه ادامه داد: یک امید جهانی ایجاد شده تا مجموعه ای مانند بریکس بتواند با عزم و اراده جدی بر مبنای این واقعیت که هر کشور و هر بازیگری در سطح بین المللی بر اساس ظرفیت ها و توانمدی های خود از حقوقی برخوردار باشد تا بتوانیم جهانی با یک زیرساخت مبتنی بر عدالت در پیش رو داشته باشیم.

باقری کنی با بیان اینکه این نگاه در کشورهای دیگر اقبال کرده است گفت: ما در روز اول نشست ۱۰ کشور عضو بریکس در سطح وزرای خارجه را داشتیم اما در روز دوم کشورهایی که خواستار پیوستن به بریکس هستند آنها هم به مجموعه وزرای خارجه عضو منضم شدند.

دیپلمات ارشد کشور اظهار کرد: می توانم اینطور جمع بندی کنم که مجموعه بریکس هم از نظر مولفه های قدرت، ظرفیت و توانمندی و هم از نظر رویکرد و مسیری که برای جهان پیش رو در ذهن دارد و ابزار لازم برای تحقق آن را دارد یک ابتکار جدید است که با اقبال خوب بین المللی مواجه شده است.

باقری کنی تصریح کرد: امروز جمهور ی اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای بریکس می تواند در کنار دیگر قدرت های جهان ضمن دفاع و صیانت از منافع ملی کشورمان، در ترسیم مسیرهای اصلی جهان آینده سهیم باشد؛ اینگونه نخواهد بود که دیگران مسیر را تعیین کنند و ایران در لابه لای آنها در جستجوی صیانت از منافع خودش باشد.

سرپرست وزارت امور خارجه ادامه داد: ایران هوشیارانه و مدبرانه در کنار سایر کشورها هم منافع خود و هم منافع کشورهای مستقل را دنبال میکند. ایران اکنون می تواند جایگاه خودش به عنوان قدرت منطقه ای را در مجموعه بریکس و شانگهای نقد کرده و آن را در استخدام منافع کشورمان و کشورهای مستقل به کار گیرد.

باقری‌کنی یکشنبه شب ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ به منظور شرکت در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه بریکس تهران را به مقصد نیژنی نووگورود ترک کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای وزیران امور خارجه بریکس که روز دوشنبه ۲۱ خرداد در نیژنی نووگورود برگزار شد، بر اهمیت بریکس در ایجاد جهانی عادلانه، چندجانبه و دموکراتیک و تاثیر خطرناک جنگ رژیم صهونیستی برعلیه مردم غزه تاکید کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.