تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 اسفند 1400 - 17:33
کد خبر : 1037

انسان و اندیشه آرمانشهری از منظر نظامی گنجوی تبیین شد

انسان و اندیشه آرمانشهری از منظر نظامی گنجوی تبیین شد

همایش انسان و اندیشه آرمانشهری در نگاه حکیم نظامی گنجوی با حضور استادان برجسته ادبیات فارسی روز چهارشنبه در دانشگاه شهید باهنر کرمان درحالی برگزار شد که با رونمایی از کتاب مثنوی «مظهرالآثار» نیز همراه بود. به گزارش ایرنا، به مناسبت بزرگداشت نظامی گنجوی، شاعر پارسی گوی ایرانی این همایش برای نخستین بار درحالی برگزار

همایش انسان و اندیشه آرمانشهری در نگاه حکیم نظامی گنجوی با حضور استادان برجسته ادبیات فارسی روز چهارشنبه در دانشگاه شهید باهنر کرمان درحالی برگزار شد که با رونمایی از کتاب مثنوی «مظهرالآثار» نیز همراه بود.

به گزارش ایرنا، به مناسبت بزرگداشت نظامی گنجوی، شاعر پارسی گوی ایرانی این همایش برای نخستین بار درحالی برگزار شد که دکتر قدمعلی سرامی از بزرگان و پیشکسوتان ادبیات، نظامی‌شناس و شاهنامه پژوه، دکتر محمود مدبری عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان و دکتر اکبر ایرانی رییس موسسه پژوهشی میراث مکتوب در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان در این همایش به تحلیل مفاهیم مرتبط با انسان و اندیشه آرمانشهری نظامی گنجوی پرداختند.

جایگاه نظامی در تاریخ ادبیات، آثار، تحلیل و رمزگشایی اندیشه نظامی بویژه اندیشه او درباره انسان و آرمان‌شهر و شناساندن پیروان موفق نظامی از اهداف این همایش اعلام شده بود تا با شناخت این مفاخر بخش دیگری از تاریخ ادبیات که در مقاطعی تاریک باقی مانده روشن شود.

این همایش در ۲ بخش برگزار شد که بخش اول به بزرگداشت نظامی گنجوی و رونمایی از اثر مثنوی مظهرالآثار اختصاص داشت و بخش دوم نیز به برگزاری کارگاه ترجمه با موضوعات جایگاه و منزلت ترجمه در ایران امروز، نقش‌ها و تعاریف ترجمه در گذر تاریخ و ترجمه در عرصه نشر در ایران با حضور استاد دکتر مجدالدین کیوانی از بزرگترین کارشناسان این بخش پرداخت.

برگزاری کارگاه آموزشی ترجمه و چالش های آن با سخنرانی دکتر مجدالدین کیوانی، مترجم متون ادبی – عرفانی و استاد دانشگاه خوارزمی از دیگر برنامه های کارگاههای آموزشی این همایش بود.

در بخش رونمایی از کتاب مثنوی مظهرالآثار اعلام شد که این مهم با تصحیح و پژوهش دکتر حامد حسینخانی، عضو هیأت علمی بخش ادبیات دانشگاه شهید باهنر کرمان انجام شده است.

مثنوی مظهرالآثار کتاب شاه جهانگیر هاشمی کرمانی از شاعران بزرگ قرن دهم و از پیروان بزرگ نظامی است.

در سالنامه فرهنگی کشور روز بیست و یکم اسفند ماه به نام حکیم نظامی گنجوی ثبت شده است و به همین دلیل سلسله برنامه‌های علمی فرهنگی و هنری در سراسر کشور در مراکز آموزش عالی در حوزه‌های فرهنگی برگزار می شود.

انسان و اندیشه آرمانشهری از منظر نظامی گنجوی تبیین شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این همایش با اشاره به اینکه همایش اولین برنامه از برنامه های پاسداشت حکیم نظامی گنجوی در استان کرمان است افزود: معرفی و پاسداشت سرمایه های این مرز و بوم یکی از اقدامات مهم و موثری به شمار می رود که لازم است توسط نهادهای زیرربط انجام شود.

محمدرضا علیزاده با اشاره به اینکه برخی از شخصیت های ایرانی از جمله نظامی گنجوی، رودکی و مولانا فراتر از مرزها هستند که کمتر به معرفی این شخصیت ها پرداخته شده است تصریح کرد: ۱۵ عنوان برنامه در ایام بزرگداشت نظامی گنجوی در استان کرمان تدوین شده است و از امروز تا ۲۶ اسفندماه این برنامه ها ادامه دارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.