تاریخ انتشار : دوشنبه 3 بهمن 1401 - 8:39
کد خبر : 7761

امیرعبداللهیان: امروز در اروپا احساسات بر عقلانیت حاکم است/اقدام متقابل می‌کنیم

امیرعبداللهیان: امروز در اروپا احساسات بر عقلانیت حاکم است/اقدام متقابل می‌کنیم
وزیر امور خارجه با بیان اینکه پیشتر به اروپایی‌ها اعلام کردیم که هرگونه اقدام علیه ایران و قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریست‌های می‌تواند فضای منفی در روابط ایجاد کند، گفت: امروز در اروپا احساسات بر عقلانیت حاکم است

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، حسین امیرعبداللهیان شنبه شب در گفت‌ وگوی تلویزیونی در مورد اقدامات برخی کشورهای علیه ایران و قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروریست های تصریح کرد: از حدود دو ماه پیش تعداد اندکی از کشورهای اروپایی برای ایجاد اغتشاش در کشور، سعی کردند سپاه پاسداران را به اصلاح در فهرست تروریستی قرار دهند و از همان زمان با همکاران وزارت خارجه وارد کار شدیم و در تماس با آقای جوسب بورل به این نتیجه رسیدیم که این اقدام می تواند فضای منفی در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: جریان گروهک تروریستی منافقین پشت این موضوع قرار دارد و مجددا با وزیر خارجه سوئد و آقای بورل صحبت کردم و اطمینان داد که چنین چیزی در دستور کار شورای خارجی وزیران نخواهد بود اما ما نمی‌توانیم به این گفت وگوها اعتماد کامل داشتیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی نیز با حضور سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران جلسه ای در این خصوص برگزار شد و طرح دو فوریتی در دستور قرار گرفته و چنانچه آقای بورل در تعارض باشد، بلافاصله اقدام مشابه در خصوص نیروهای نظامی منطقه و جهان اقدام متقابل صورت می گیرد.

وزیر امور خارجه گفت:‌ امروز در اروپا احساسات وجود دارد و عقلانیت حاکم نیست. امیدوار هستیم عقلانیت در شورای وزیران اتحادیه اروپا حاکم باشد. اروپایی که احساسی برخورد می‌کنند از این فضا دور باشد. آقای بورل به صراحت به من گفت که این ها رفتار احساسی داشتند و می‌خواستند نگرانی های خود را در این مورد بیان کنند.

حضور ۲۱۱ مقام رسمی از ۶۷ کشور در اجلاس زنان تاثیرگذار
وی در مورد برگزاری اجلاس زنان تاثیرگذار در ایران گفت: در چند ماه گذشته کشور دچار تحولات پیچیده ای بود اما شاهد اقدامات زیادی در کشور بودیم که یکی از این ابتکارات که پیشنهاد همسر محترم رئیس جمهور بود برگزاری کنگره بانوان تاثیرگذار در ایران بود که از دو ماه پیش دعوت‌هایی به عمل آمد که در سطوح مختلف و در نهایت ما برگزار کننده اولین کنگره بانوان تاثیرگذار در ایران بودیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در این اجلاس ترکیبی از همسران روسای جمهور، مقامات عالی رتبه و وزرای زن کشورهای مختلف، همچنین شخصیت‌های دانشگاهی و مدیران موسسات اندیشکده‌ها از جمله از حوزه آسیا نمایندگان و مقاماتی از کره جنوبی، ژاپن، هند، مالزی، اندونزی و چین از حوزه همسایگان عراق، کویت، پاکستان، آذربایجان، قزاقستان در حوزه کشورهای عربی از الجزایر و تونس در شمال آفریقا گرفته تا سوریه، لبنان و اردن و از اروپا نمایندگانی از انگلیس، آلمان، بلغارستان، سوئد، ایرلند، رومانی، فنلاند، صربستان، بوسنی و هرزگوین، تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین از اکوادور و نیکاراگوئه و نیز فلسطین و حدود ۱۵ مقام از کشورهای حوزه آفریقا حضور داشتند و در مجموع از ۶۷ کشور ۲۱۱ مقام رسمی حضور پیدا کردند و این اجلاس اولین اجلاسی بود که در سطح بین‌المللی با این عنوان بود که برگزار شد.

وی تاکید کرد: در این اجلاس سندی به امضای شرکت کنندگان رسید که بر اساس این سند قرار است، هر سال این اجلاس به میزبانی یک کشور برگزار شود و همه اتفاق نظر داشتند که دبیرخانه مجازی این اجلاس در تهران باشد.

وزیر امور خارجه افزود: اعضا اتفاق نظر داشتند که دبیرخانه ها نیز به صورت مجازی در تهران فعالیت کنند. این موضوع رویه شده است که دبیرخانه ها برای مدتی به‌صورت مجازی شروع به بکار می‌کنند و بعد در ساختار، جایگاه و وضعیت آنها تعیین می‌شود.

امیرعبدالهیان گفت: با پیشنهاد ایران و مشارکت کشورها در راستای توانمندسازی زنان، یکی از خروجی‌ها تشکیل صندوق مشترک نوآوری و شکوفایی است که بانوان تاثیرگذار در کشورهای مختلف در آینده هم به این مجموعه بپیوندند و صندوقی را داشته باشند که در جاهایی که نیاز است برنامه های نوآورانه انجام و ایده‌ها عملیاتی شود و صندوق مالی برای پشتیبانی باشد.

وی خاطرنشان کرد: نکته جالب اینجاست که به صورت نمادین هدایا و جوایزی به بعضی از بانوان تاثیرگذاری که هفته‌ها روی آنها کار شده بود اهدا شد و اینها انتخاب شدند. بخش اعظم آنها همان جوایز نمادین خود را به صندوق مشترک نوآوری و شکوفایی اهدا کردند.

در مسیر توافق گام‌هایی را تعریف کرده‌ایم
امیرعبداللهیان درباره گفت وگوهای لغو تحریم‌ها گفت: مسیر تبادل پیام‌ها همچنان ادامه دارد اگر دقت کرده باشید در قطعنامه پارلمان اروپایی یک بندی را آورده بودند که باید از برجام عبور و اعلام کنیم که برجام دیگر اولویت ما نیست. چیزی که غربی‌ها در شعاری خود برای ایجاد تنش در ایران در ایام اغتشاشات به آن اشاره می‌کردند ولی در همین پارلمان احساسی اروپا این بند رای نیاورد به دلیل اینکه پیام‌ها در حال تبادل است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خبر جدیدی خواهیم شنید، افزود: اکنون در این برنامه نمی‌توانم با جزییات صحبت کنم اما در مسیر توافق گام‌هایی را تعریف کردیم که فکر می‌کنم در آینده نزدیک یکی از این گام‌ها عملیاتی خواهد شد و در عین حال در پاسخ به پیامی که آمریکایی‌ها به طور مستمر اعلام می‌کنند، چارچوبی را تعریف کردیم که بر اساس آن چارچوب کار را پیش می‌بریم.

وزیر امور خارجه گفت: معتقد هستیم صرفنظر از اینکه برجام چه مقدار می تواند تاثیر داشته باشد، چنانچه طرف مقابل آنگونه که در پیام ها از مسیر رسمی به ما می‌گوید و توافقاتی که با غرب دنبال می‌کنیم، اراده و نیت جدی وجود داشته باشد و منافع ما تامین شود، طرف‌های مقابل گزینه دیگری ندارند.

امیرعبدالهیان تصریح کرد: به همین دلیل در قطعنامه پارلمان اروپایی این بند حذف می‌شود و به همین دلیل آمریکایی‌ها که خیلی زودتر از سه کشور اروپا فهمیدند در پس اغتشاشات ایران خبری نیست و اتفاقی نخواهد افتاد، زودتر پیام دادند و تاکید و اصرار برای بازگشت به برجام دارند.

وی گفت: هرچند ریاکاری خود را همچنان ادامه می‌دهند ولی برای ما در دستگاه دیپلماسی پیام دیپلماتیک و آن چیزی که روی زمین اتفاق می‌افتد مهم است و هر جا که حس کنیم منافع ملت در نقطه‌ای قرار دارد که تامین می شود، در آن چارچوب تصمیم می‌گیریم و عمل می‌کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.