تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 فروردین 1401 - 11:27
کد خبر : 1510

امیرعبداللهیان: افغانستان نیازمند یک مکانیزم درون منطقه ای به موازات تشکیل دولت فراگیر ملی است

امیرعبداللهیان: افغانستان نیازمند یک مکانیزم درون منطقه ای به موازات تشکیل دولت فراگیر ملی است
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ایجاد یک مکانیزم درون منطقه ای و تشکیل صندوقی مالی با هدف حمایت از مردم افغانستان به موازات تشکیل دولت فراگیر ملی، یک ضرورت است.

به گزارش نسیم صبابه نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان که برای شرکت در سومین نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان در شهر تون‌شی چین بسر می برد، روز پنجشنبه در این نشست افزود: همه ما باید تلاش کنیم تا افغانستان بار دیگر به صحنه درگیری و کشمکش های سیاسی و نظامی بدل نشود. بی تردید مردم افغانستان و کشورهای همسایه قربانی نخست پیامدهای مخرب چنین وضعیتی خواهند بود.

به گفته وی، لازم است همسایگان افغانستان و کشورهای دوست، سازوکارهای لازم را برای همکاری با یکدیگر در بازسازی و توسعه افغانستان تعریف نموده و همکاری های خود را گسترش دهند .

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: داشتن افغانستانی امن، باثبات و توسعه یافته آرزوی ما برای یکایک خواهران و برادران افغانستانی و مردم منطقه است.

ریشه‌ مشکلات افغانستان در اشغال طولانی مدت این کشور است

وزیر امور خارجه کشورمان ریشه‌ مشکلات افغانستان را در اشغال طولانی مدت این کشور و سیاست های غلط اشغالگران و آمریکا دانست و افزود: اشغال طولانی مدت افغانستان نه تنها کمکی به توسعه آن نکرد، بلکه نوعی از وابستگی را به وجود آورد که موجب شد با عقب نشینی اشغالگران، ساختارهای سیاسی و اقتصادی آن فرو بریزد و مانند همیشه مردم مظلوم افغانستان بزرگترین بازنده و قربانی این وضعیت باشند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: متأسفانه باید گفت که این رویکرد غیرسازنده همچنان ادامه دارد و هنوز ترس از جنگ برآمده از مداخله اشغالگران علیه مردم مظلوم این سرزمین وجود دارد.

بروز وضعیت سخت انسانی در افغانستان

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار کرد: گزارش‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که بیش از نیمی از مردم افغانستان به شمول زنان و کودکان نیازمند کمک بوده و از تأمین نیازهای اولیه خود نیز ناتوان هستند.

به گفته وی، ضرورت دارد تمام کشورها خصوصاً کشورهای همسایه به هر طریقی که می توانند به مردم افغانستان کمک کنند.

امیرعبداللهیان خاطرنشان ساخت: در این راستا جمهوری اسلامی ایران در طول ماه‌های گذشته بیش از ۳۰ محموله کمک‌های بشردوستانه خود را به افغانستان ارسال و در میان مردم توزیع کرده است؛ به جریان صادرات کالاهای ضروری به افغانستان ادامه داده و مسیرهای خود را به روی محموله‌های ترانزیتی باز نگه داشته است.

وی تصریح ساخت: جمهوری اسلامی ایران میزبان صدها هزار مردم افغان بی خانمان است و آمادگی خود را برای همه گونه همکاری با دیگر کشورهای علاقه‌مند کمک به افغانستان اعلام کرده است.

ضرورت آزاد سازی دارایی‌های افغانستان

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد که همه کشورها باید برای آزاد سازی دارایی‌های افغانستان به شکلی که به بهبود وضعیت انسانی این کشور کمک کند، اقدام کنند.

به گفته وی، هنوز منابع اقتصادی مردم افغانستان در اختیار آنان قرار نگرفته و ثروت های ملی افغانستان بلوکه هستند. اقتصاد کشور به حرکت در نیامده و بخش عمده از مردم کشور در شرایط سختی به سر می برند.

خطر تروریسم و گسترش آن در افغانستان جدی است

وزیر امورخارجه کشورمان با تأکید بر اینکه هنوز ترس از فعالیت‌های گروه های مختلف تروریستی همچون داعش در خاک افغانستان علیه امنیت همسایگان و جامعه جهانی وجود دارد، گفت: توسعه فعالیت‌های هراس‌افکنانه داعش در افغانستان جای تردیدی باقی نگذاشته است که نیازمند اقدام جمعی کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم هستیم.

امیرعبداللهیان با این هشدار که خطر تروریسم و گسترش آن در افغانستان جدی است و ردپای آمریکا در آن دیده می شود، اضافه کرد: البته امروز آمریکا از مشارکت در بازسازی افغانستان سخن نمی گوید، در حالی که ۲۰ سال این کشور را در اشغال داشت و اقدامی در کمک به مردم نکرد.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم یک سازوکار امنیتی مشخصی در قالب سازمان‌های موجود یا با موجودیتی مستقل برای هماهنگ سازی سیاست ضد تروریستی کشورهای همسایه افغانستان ایجاد شود تا اقدامات جمعی کشورها و تبادل اطلاعات در این زمینه را تسهیل و مدیریت کند.

فضای گفتمان سیاسی در جامعه افغانستان باید تقویت شود

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تأکید کرد: برای رسیدن به افغانستانی امن و باثبات، جامعه جهانی خصوصا ما کشورهای همسایه افغانستان باید با هم بیشتر همکاری کنیم و کمک های خود را به مردم افغانستان گسترش دهیم.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان و گروه های مختلف قومی، سیاسی و اجتماعی بیشتر و بهتر همدیگر را درک کنند و در اداره کشور مشارکت داشته باشند.

به گفته امیرعبداللهیان، پیام واحد و اقدام منسجم کشورهای همسایه افغانستان می‌تواند علاوه بر کمک به برون رفت افغانستان از وضعیت کنونی، نقش مهم و سازنده‌ای در ترسیم نظام امنیت منطقه‌ای نیز داشته باشد.

وی تصریح کرد: هنوز مهم ترین وعده سیاسی برای تشکیل حکومتی فراگیر با مشارکت همه اقوام تحقق نیافته است.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: تجربه تعامل طولانی مدت کشورهای منطقه با مردم و گروه های سیاسی افغانستان نشان می دهد که توجه به واقعیت های اجتماعی، ضرورتی انکارناپذیر در سپهر سیاسی آن کشور است و بی توجهی به آن، بزرگترین عامل بروز کشمکش و نیز مهمترین مانع در استمرار سیاسی نظام و ساختارهای سیاسی افغانستان در گذشته بوده است .

به گفته وی، امروزه ضرورت تشکیل دولت فراگیر با حضور و مشارکت موثر و پایدار همه گروه های قومی افغانستان واقعیتی است غیرقابل انکار. انتظار ما این است که هیات حاکمه سرپرستی گام های عملی بیشتری را در این راستا بردارد.

ایران میزبان حدود پنج میلیون تبعه افغان است

امیرعبداللهیان با بیان اینکه مسأله، سیل آوارگانی است که به دنبال خروج از افغانستان هستند، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ماه‌ها قبل از سقوط دولت افغانستان، با موج جدیدی از جابه جایی انسانی مواجه بود که این روند در ماه‌های اخیر شدت یافته و به مرز یک میلیون نفر رسیده است.

وی ادامه داد: اکنون بر اساس تخمین‌ها میزبان حدود پنج میلیون تبعه افغان در ایران هستیم که هزینه‌های بسیار بالایی را بر اقتصاد کشورمان تحمیل کرده است.

به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، جمهوری اسلامی ایران در بیش از چهار دهه گذشته همچون یک همسایه خوب میزبان خواهران و برادران افغانستانی خود بوده و در حال حاضر نیز از هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت اتباع آن کشور در ایران یا افغانستان فروگذار نکرده اما شرایط سخت تحمیل شده بر اقتصاد ایران ناشی از تحریم های غیر قانونی آمریکا امکان تخصیص منابع جدید برای پناهجویان را دشوار نموده است.

وی تصریح کرد: لازم است سازمان های بین المللی مسؤول و کشورهای علاقه‌مند کمک به مردم افغانستان توجه ویژه ای به شرایط خاص زندگی پناهجویان افغان در خاک ایران داشته باشند.

امیرعبداللهیان با اشاره به علاقه‌مندی تمام مردم افغانستان به برقراری صلح و آرامش در کشور و مخالفت جدی با جنگ و جست وجوی حل اختلافات از راه های مسالمت آمیز، ابراز امیدواری کرد؛ جنگی که ۴۰ سال در این کشور نسل های مختلفی را به خود مشغول داشت و خسارات سنگینی به منابع انسانی و مادی افغانستان وارد ساخت، پایان یابد.

وی با تأکید بر فراموش نشدن مشکلات و سختی های مردم افغانستان در جامعه جهانی، خواستار همگرایی منطقه ای خصوصاً بین همسایگان در کمک به افغانستان شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.