تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 مهر 1401 - 5:34
کد خبر : 4399

امیرعبداللهیان: اجازه نمی‌دهیم با تحریکات رسانه‌ای و سیاسی خارجی، امنیت ایران تحت تاثیر قرار گیرد

امیرعبداللهیان: اجازه نمی‌دهیم با تحریکات رسانه‌ای و سیاسی خارجی، امنیت ایران تحت تاثیر قرار گیرد
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: اجازه نمی‌دهیم با تحریکات رسانه‌ای و سیاسی خارجی، امنیت و ثبات کشور ما تحت تاثیر قرار گیرد.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، وزیر امور خارجه در گفت وگو با یک رسانه آمریکایی در پاسخ به پرسشی درباره فوت مهسا امینی دختر ۲۲ ساله ایرانی و ناآرامی‌ها و آشوب‌ها در ایران، گفت: اتفاقی در ایران افتاده که همه ما را متاسف کرده است. یک هموطن و یکی از دختران و فرزندان ما توسط پلیس برای مدت کوتاهی دستگیر شده و بعد از سه روز فوت کرده است.

وزیر امورخارجه ایران در گفت وگو با نیویورک تایمز، افزود: از همان ساعات اولیه رئیس جمهور ایران با پدر این دختر تماس تلفنی داشت. قوه قضاییه و مجلس و دولت همه تلاش می‌کنند از مسیر تحقیقات، ابعاد این حادثه مشخص شود.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما منتظر تحقیقات و نتایج پزشکی قانونی و قضایی و رای قاضی در این پرونده هستیم. چنین وقایعی در بسیاری از نقاط در دنیا حتی در داخل آمریکا و اروپا اتفاق می‌افتد. ولی یک هجمه رسانه‌ای جهانی علیه آن شروع نمی‌شود اما یکسری رسانه‌ها، فضای مجازی و همه بسیج شده‌اند که این را تبدیل به یک موضوع پیچیده و عامل ناامنی در داخل کشور کنند.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: طبعا جمهوری اسلامی ایران اعتراض را می‌پذیرد اما به روش مسالمت آمیز خودش، اما در مقابل اغتشاش، آشوب و ایجاد ناامنی با منطق و اقتدار برخورد می‌کند.

امیرعبداللهیان افزود: وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران گزارشی را درباره وضعیت موجود ارائه داده است. به احساسات پاک مردم کشورمان در این حادثه احترام می‌گذاریم. بیش از هر طرف دیگری متعهد هستیم ابعاد این مساله روشن شود اما اجازه نمی‌دهیم با تحریکات رسانه‌ای و سیاسی خارجی، امنیت و ثبات کشور ما تحت تاثیر قرار گیرد.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: البته بعضی رسانه‌های خارجی تحریک و تلاش می‌کنند از احساسات پاک مردم کشورمان سوء استفاده کنند. این اتفاقات می‌تواند در همه جای دنیا رخ دهد و رخ می‌دهد. چون این اتفاقات در آمریکا زیاد اتفاق می‌افتد، مردم آمریکا اتفاقا خوب می‌فهمند.

گام‌های پایانی مذاکرات، مسیر دشواری را طی می‌کند

امیرعبداللهیان در ادامه مصاحبه با این رسانه آمریکایی افزود: ما برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار جدی هستیم. در دولت جدید در ماه‌های گذشته همکارانم تلاش زیادی کردند برای رسیدن به این هدف. معتقدم در گام‌های پایانی این مسیر قرار داریم.

وی تصریح کرد: اما طبعا گام‌های پایانی مسیر دشواری را طی می‌کند. فکر می‌کنم اگر آمریکا واقع بینانه برخورد کند و شجاعت تصمیم گیری را داشته باشد، ما می توانیم به توافق دست یابیم.

وزیر خارجه ایران افزود: توافق در دسترس است اما طرف آمریکایی بارها به ما پیام داده که آنها از اراده لازم برای رسیدن به توافق برخوردارند.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: ما ابتکارات زیادی را برای سرعت دادن به توافق در طول مذاکرات از خودمان نشان دادیم. الان وقت ابتکار و واقع بینی طرف آمریکایی است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی رفتار سیاسی دارد

وی درباره تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت: همکاری‌های ما با آژانس ادامه دارد اما یک مشکل اساسی وجود دارد. آژانس باید به وظایف فنی خود عمل کند اما مسیر سیاسی را بسیاری از مواقع پیش می‌گیرد و رفتار سیاسی دارد.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: ما می‌توانیم در مسیر فنی همکاری‌هایمان را با آژانس تقویت کنیم اما لازمه اش این است که آژانس از رفتار سیاسی و سیاسی کاری فاصله بگیرد.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: البته یک موضوع دیگر هم در ارتباط با آژانس وجود دارد و چنانچه آژانس صرفا فنی برخورد کند ما تردیدی نداریم که اتهامات مطروحه در مورد ایران برطرف می‌شود.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: پس ما برای همکاری‌های فنی بیشتر با آژانس آمادگی داریم اما آمریکا و سه کشور اروپایی در مذاکرات باید به آژانس توجه بدهند که نباید از مسیر فنی فاصله بگیرد.

ارشد ترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: مثلا در سه ماه گذشته در اثنای مذاکره به یکباره قطعنامه‌ای در وین ارائه کردند که خطا و انحرافی در مسیر کار مذاکراتی ما در چارچوب برجام بود.

وی افزود: دقیقا در این زمان حساس، آقای رافائل گروسی به اسرائیل سفر کرد و در تل آویو در کنفرانسی مطبوعاتی حرف‌های تحریک کننده و غیرسازنده زد.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: از یک طرف سه کشور اروپایی و آمریکا قطعنامه ارائه می‌کنند که این سیاسی است. در واقع آژانس را یک ابزار سیاسی برای اهدافشان قرار می‌دهند و آقای گروسی هم با سفرش عمدا رفتار سیاسی نشان می‌دهد در حالیکه آژانس مسوولیت فنی دارد.

آمادگی پاسخگویی به سوالات فنی آژانس را داریم

وی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که آیا اطمینان دارید گروسی بتواند در نهایت بدون سیاسی کاری در بحث‌های فنی به برجام کمک کند؟ افزود: ما معتقدیم اگر آقای گروسی و تیمش صرفا فنی برخورد کنند، اتهامات بی اساسی که به ایران وارد می‌کنند، بسیار ساده از میان برداشته می‌شود.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: ما آمادگی داریم به سوالات فنی آژانس پاسخ دهیم اما قادر نیستیم به سوالات سیاسی و جهت دار و هدفمند آژانس پاسخ دهیم چون اصلا این وظیفه آژانس نیست.

وزیر خارجه ایران در خصوص ذخایر اورانیوم گفت ما در متنی که در وین توافق کردیم جزئیات آن را روشن کردیم اگر همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام برگردند در مورد مازاد اورانیوم ما فراتر از توافق برجام، کاملا مشخص است که چه باید بکنیم.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این پرسش که اگر بگوییم مذاکرات شکست بخورد، واکنش ایران چه خواهد بود؟ آیا غنی سازی بیشتری انجام خواهد داد؟، گفت: ما مذاکره کرده‌ایم نه فقط برای مذاکره، بلکه برای رسیدن به نتیجه مطلوب مذاکره کرده‌ایم.

وی افزود: این وضعیت را ترامپ به وجود آورده است. ما از سال ۲۰۱۵ هیچ نفع اقتصادی از برجام نبرده‌ایم. البته این هم عجیب است که بایدن رفتار ترامپ را قبول ندارد ولی همان مسیر تحریم‌ها را دنبال می‌کند.

وزیر خارجه ایران همچنین درباره تبادل زندانیان نیز گفت: تبادل زندانیان برای ما اساسا موضوعی انسانی است. ما همواره برای تبادل زندانیان آمادگی داریم. در مقطعی طرف آمریکایی آن را منوط به نتیجه گفت وگوهای وین و برجام کرد. معتقدیم ارتباطی نباید وجود داشته باشد.

آزاد سازی اموال بلوکه شده ایران می‌تواند یک نشانه مثبت باشد

وی در پاسخ به اینکه آیا آزادسازی بخشی از اموال و دارایی‌های مسدود شده ایران می‌تواند نشانه حسن نیت محسوب شود؟، گفت: حتما آزادسازی اموال بلوکه شده ما توسط آمریکا در بخش‌هایی از جهان می‌تواند یک نشانه مثبت محسوب شود.

وزیر امور خارجه ایران دامه داد: اما الان ما مجموعه پیچیده و سردرگمی را در رفتار آمریکا می‌بینیم. از طرفی تبادل پیام‌های ما از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ادامه دارد و همه تلاش می‌کنیم برای رسیدن به راه حل و از طرفی دیگر، آمریکا قطعنامه در آژانس ارائه می‌کند و از طرف دیگر هم تقریبا هر چند روز یکبار به بهانه‌ای تحریم‌های جدیدی ارائه می‌کند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: طرف آمریکایی دچار سرگیجه است در تصمیم گیری و این برای مذاکرات و بازگشت به تعهدات در برجام سازنده نیست.طرف آمریکایی باید خودش را از کلاف پیچیده و سردرگم بیرون بکشد تا بتواند واقعیت را خوب ببیند و تصمیم بگیرد.

جنگ اوکراین فقط راه حل سیاسی دارد

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر جنگ اوکراین بر پیچیده تر شدن مسایل با توجه به حضور روسیه در مذاکرات گفت: وقتی جنگ شروع شد طرف‌های غربی به ما گفتند این یعنی تاثیر منفی بر برجام و بلافاصله با سرگئی لاوروف وزیر خارجه تماس گرفتم و چند روز بعد در مسکو گفت وگو کردیم و در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که ما هیچ مانعی برای بازگشت طرف‌ها به برجام نخواهیم بود و اساسا مسکو مانعی برای توافق نخواهد بود.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: البته لاوروف درخواست‌هایی داشت ولی در مذاکرات به این جمع بندی رسیدیم و به صراحت می‌توانم بگویم که اگر آمریکا امروز بتواند تصمیم گیری کند و واقع بینانه نشان دهد که به دنبال توافق است ما مطمئن هستیم که روسیه از توافق حمایت می‌کند ضمن اینکه مواضع ما درباره جنگ اوکراین مشخص است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما از ابتدا مخالفت خود را با جنگ اوکراین اعلام کرده‌ایم و بدون استاندارد دوگانه آن را پیگیری کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: ما مقید هستیم ارسال سلاح صورت نگیرد. ارسال سلاح به هریک از طرفین، شانس راهکار سیاسی را به تعویق می‌اندازد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: صحنه اوکراین پیچیده است. هم آقای پوتین استدلال‌هایی را مطرح می‌کند و مخصوصا نگرانی‌ها از گسترش ناتو و هم سلاح‌های بسیاری به اوکراین تحویل داده شده که جنگ را طولانی تر کرده است.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به تلاش‌های ایران برای توقف جنگ اوکراین افزود که معتقدیم از طریق گفت وگو و مذاکره سیاسی باید این منازعه خاتمه یابد. اگر امروز این جنگ خاتمه پیدا کند، خسارت کمتری به مردم، زیرساخت‌های این کشور و منطقه وارد می‌شود. حتی با نگاه به امنیت غذایی، دو بار به وزیر خارجه اوکراین گفتم که آمادگی داریم از مسیر ترانزیتی ایران برای صادرات غلات استفاده کنیم.

وزیر خارجه ایران همچنین در پاسخ به پرسش درباره ادعای ارسال پهپادها نیز گفت: ما با روسیه همکاری‌های دفاعی داریم و همکاری‌های دفاعی ما هیچ ربطی به موضوع اوکراین ندارد. ما هیچ امکاناتی را به هیچ طرفی برای کاربرد جنگ در اوکراین نخواهیم داد. متاسفانه تبلیغات نادرستی در این زمینه صورت گرفته است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اوکراین فقط راه حل سیاسی دارد. ما همانقدر که نگران آوارگان یمنی و افغانستانی و سوری هستیم، نگران آوارگان اوکراین هستیم.

وزیر خارجه با اشاره به جنگ هشت ساله علیه ایران گفت: وقتی از توقف جنگ صحبت می‌کنیم با تمام اعتقاد سخن می‌گوییم. راه حل جنگ نیست و باید هر چه سریعتر طرفین باید در میز مذاکره مساله را حل و فصل کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.