تاریخ انتشار : یکشنبه 17 اردیبهشت 1402 - 7:40
کد خبر : 10090

اقدام متقابل ایران در اخراج ۴ دیپلمات آذربایجان

اقدام متقابل ایران در اخراج ۴ دیپلمات آذربایجان
به گفته یک منبع آگاه، اخراج چهار دیپلمات جمهوری آذربایجان از ایران، یک «اقدام متقابل» است که پس از اخراج دیپلمات‌ها و معلمان ایرانی از آذربایجان انجام شده است.

به گزارش نسیم صبا از مهر، روز گذشته خبری مبنی بر اخراج ۴ دیپلمات جمهوری آذربایجان، مستقر در دو شهر تهران و تبریز منتشر شد و واکنش مقامات رژیم باکو را در پی داشت.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با مهر عنوان کرد: چهار کارمند سفارت ایران در جمهوری آذربایجان، چهار آوریل (۱۵ فروردین) توسط دولت آذربایجان اخراج شدند، بنابراین ایران نیز چند روز پس از آن در پاسخ به اقدام آذربایجان، ۲ کارمند سفارت آذربایجان در ایران و همچنین ۲ کارمند سرکنسولگری این کشور را «عنصر نامطلوب» اعلام کرد.

این منبع آگاه افزود: اخراج دیپلمات‌های آذربایجان پس از اخراج دیپلمات‌ها و معلمان ایرانی از آذربایجان انجام شده و خبر جدیدی نیست.

به گزارش مهر، ماه گذشته رژیم باکو، چهار دیپلمات ایرانی را به دلیل آنچه انجام فعالیت‌های مغایر مأموریت دیپلماتیک دانسته «عنصر نامطلوب» اعلام و از خاک این کشور اخراج کرده بود.

«الهام علی اف» رئیس رژیم باکو، پس از حمله مردی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در اواخر ژانویه و کشته شدن یکی از کارکنان آن انگشت اتهام را به سوی دولت ایران گرفت و فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت را به طور کامل تعلیق کرد.

همچنین بیش از ۴۰۰ نفر از مردم عادی در آذربایجان، صرفاً به دلیل سفر به ایران در یک ماه اخیر بازداشت شدند و جمهوری آذربایجان ویزای معلمان مدرسه ایرانی باکو را با هدف به تعطیلی کشاندن این مدرسه تمدید نکرد.

در همین زمینه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اظهاراتی واکنش‌های تند، احساسی و غیرسازنده دولت جمهوری آذربایجان علیه معلمان و دیپلمات‌های ایرانی موجود در باکو را «در تعارض با اصول همسایگی» دانست.

این اقدام عجولانه باکو در حالی است که حادثه سفارت با انگیزه‌های کاملاً شخصی اتفاق افتاد و حتی باکو منتظر اعلام گزارش تهران در این زمینه نماند.

اقدام عجولانه و خارج از عرف دیپلماتیک آذربایجان در بستن سفارت در تهران و اخراج ۴ دیپلمات ایرانی از باکو در حالی است که این کشور در حادثه حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در لندن در مرداد ۱۴۰۱ توسط گروه کویتی «اتحاد خدام‌المهدی» که زمان قابل توجهی هم طول کشید، نه پلیس لندن را متهم به قصور کرد و نه هیاهوی تخلیه سفارت و تعلیق یا تقلیل سطح روابط را مطرح کرد.

در حالی باکو بر تخریب روابطش با ایران پافشاری می‌کند و نسبت به رفتارهای مسالمت‌جویانه طرف ایرانی بی‌اعتنایی می‌کند، که مقامات جمهوری آذربایجان تاکنون از پاسخ به سؤالاتی که درباره میزبانی تروریست‌های ضد ایرانی در این کشور و همچنین نقش تبعه این کشور به عنوان عنصر اصلی هدایت و هماهنگ کننده عملیات تروریستی در حرم شاهچراغ که به شهادت ۱۳ ایرانی منجر شد، پاسخگو نبوده‌اند.

چرا آذربایجان سفارت خود در تهران را بست؟

در همین زمینه، شعیب بهمن کارشناس مسائل روسیه و اوراسیا در گفتگو با مهر، می‌گوید: تمام غائله‌ای که در خصوص سفارت آذربایجان در تهران رخ داد و منجر به تعطیلی آن شد، همچنین جنگ روانی و رسانه‌ای که باکو به راه انداخت که در نهایت به اخراج دیپلمات‌های کشورمان از آذربایجان منجر شد، همه در این راستا است که ایران را در شرایطی قرار دهد که تهران نتواند از طریق مجاری دیپلماتیک به باکو فشار بیاورد. چراکه اگر باکو خواست کریدور زنگزور را پی‌گیری کند، دست‌کم روابط آنها با تهران خیلی خوب نباشد، تا ما نتوانیم از طریق مجاری دیپلماتیک، به آذربایجان فشار بیاوریم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: از طرفی علی‌اف می‌داند که هزینه جنگ نظامی بالا خواهد بود، لذا با بسته بودن خطوط دیپلماتیک، می‌خواهد هزینه‌های هر نوع اقدام برای ایران افزایش پیدا می‌کند.

بهمن تاکید کرد: تاکنون این سایه تهدید ایران بود که باکو را از انجام سیاست خود در دستیابی به کریدور زنگزور بازداشته و لازم است این سایه تهدید تداوم یابد.

بنابراین گزارش، از سوی دیگر، نباید از تحریک آذربایجان از طرف بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای غافل بود، چرا که باکو هیچ‌گاه به‌تنهایی پتانسیل تصاعد تنش با تهران را نداشته و ندارد. از این رو، باید در پشت‌پرده به دنبال بازیگر مخربی مانند رژیم اسرائیل، و ناتو بود. همچنانکه دولت الهام علی اف با پشتیبانی سیاسی و نظامی تل آویو و پس از آزادی منطقه تحت اشغال قره باغ در جنگ ۳ سال پیش، وارد بازی خطرناک تغییر مرزها در منطقه برای دستیابی به کریدور زنگزور شده است.

هدف رژیم صهیونیستی نیز از حضور در جمهوری آذربایجان، استفاده از این کشور برای تنش در روابط با ایران است.

در راستای همین پیوند سیاسی میان باکو و تل آویو، شماری از نمایندگان پارلمان رژیم موقت صهیونیستی با امضای نامه‌ای از الی کوهن وزیر خارجه رژیم کودک کش صهیونیستی خواستند تهران را به دلیل آنچه «رفتارهای خشونت‌آمیز علیه اقلیت آذری»! عنوان کردند، تحت فشار بین‌المللی قرار دهد. این نامه اندکی پس از سفر رسمی الی کوهن به باکو تهیه شده است؛ سفری که در جریان آن وزیر خارجه رژیم موقت صهیونیستی با الهام علی‌اف، رئیس رژیم باکو دیدار و درباره تعمیق روابط اقتصادی و امنیتی دو کشور گفتگو کرد.

به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی در حال پهن کردن دام برای رژیم باکوست و به زعم کارشناسان، این اقدام جز خسارت هیچ آورده‌ای برای مردم مسلمان جمهوری آذربایجان نخواهد داشت چراکه رژیم موقت صهیونیستی هرکجا پا گذاشته جز نکبت به ارمغان نیاورده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.