تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 بهمن 1401 - 8:32
کد خبر : 8465

افزایش سرمایه گذاری چین در صنایع پایین دستی نفت و گاز ایران

افزایش سرمایه گذاری چین در صنایع پایین دستی نفت و گاز ایران
نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: چینی‌ها در صنعت نفت و گاز بسیاری از کشورهای جهان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این شرکت‌ها در ایران نیز می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند و در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز ایران حضور داشته باشند.

محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران و هیات همراه به چین، اظهار داشت: این سفر مهم‌ترین فرصت برای ایران افزایش صادرات نفت به چین است، زیرا بازار بزرگ چین همواره در حال افزایش است و این موضوع باعث رشد واردات نفت و انرژی این کشور شده است.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه اقتصاد چین توسعه پیدا می‌کند، نیاز به انرژی، نفت و گاز بیشتری دارد، بنابراین باید از این بازار رو به رشد برای صادرات نفت و گاز استفاده کنیم.

خطیبی با اشاره به اینکه تا کنون صادرات نفت ایران به چین جریان داشته است، تاکید کرد: میزان صادرات نفت ایران به چین می‌تواند بیشتر شود.

این کارشناس حوزه نفت فرصت بعدی در رابطه با ایران و چین را موضوع سرمایه گذاری دانست و گفت: چینی‌ها در صنعت نفت و گاز بسیاری از کشورهای جهان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این شرکت‌ها در ایران نیز می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند و در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز ایران حضور داشته باشند.

وی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، افزود: با توجه به محدود بودن سرمایه‌گذاری داخلی، می‌توانیم از سرمایه گذاری خارجی در این زمینه و توسعه صنعت نفت و گاز ایران استفاده کنیم.

نماینده اسبق ایران در اوپک موضوع دیگر در همکاری ایران و چین را انتقال تکنولوژی عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های چینی به تکنولوژی‌ها نوینی دسترسی دارند که می‌تواند در ایران مورداستفاده قرار گیرد.

خطیبی تاکید کرد: ایران در محصولات نهایی پتروشیمی سرمایه‌گذاری کمتری داشته و بیشتر سرمایه‌گذاری مربوط به ابتدای زنجیره ارزش است. باید در جذب سرمایه به سمت محصولات میانی و نهایی برویم تا ارزش افزوده بالاتری برای کشور ایجاد شود؛ زیرا محصولات ابتدای زنجیره ارزش سود بالایی ندارند.

وی با اشاره به اینکه در صنعت پالایش نیز باید به سمت جذب سرمایه‌گذاری خارجی حرکت کنیم، گفت: با این اقدام می‌توانیم سیستم پالایشی را توسعه دهیم و علاوه بر جلوگیری از خام‌فروشی، به ایجاد ثروت و ارزش افزوده کمک خواهیم کرد.

ایران می‌تواند تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز را از چین وارد کند

نماینده اسبق ایران در اوپک افزود: یک مورد دیگر که می‌توانیم از پیشرفت‌های چین استفاده کنیم، در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی است. شرکت‌های چینی اکنون سلول‌های خورشیدی را با قیمت مناسب تولید و صادر می‌کنند و از نظر انرژی‌های خورشیدی پیشرفت زیادی داشته‌اند.

خطیبی ادامه داد: ایران می‌تواند تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز را از چین وارد کند و به‌تدریج این تجهیزات در کشور بومی‌سازی شوند.

وی گفت: با این کار مناطق مختلفی از کشور که انتقال نفت و گاز به صرفه نیست انرژی خورشیدی توسعه پیدا می‌کند. با توجه به روزهای آفتابی زیاد در کشور استفاده از انرژی خورشیدی اکنون محدود است و به کمک چین می‌توانیم آن را توسعه دهیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.